Σελίδες

Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2015

ενημερωτικά για οικονομία (πλειστηριασμοί, 100 δόσεις κλπ)

Τι προβλέπει η συμφωνία για την πρώτη κατοικία – Καλύπτει το 60% των δανειοληπτών [17.11.2015]

Σε συμφωνία με τους δανειστές για τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας ήρθε η κυβέρνηση. Η τελική συμφωνία καλύπτει περίπου το 60% των δανειοληπτών, που θα χωρίζονται σε δύο ομάδες, ενώ η ρύθμιση θα διαρκέσει για μία τριετία.

Από τα 1,2 εκατ. στεγαστικά τα 400.013 είναι “κόκκινα”. 170.000 είναι οι δανειολήπτες που έχουν αιτηθεί να υπαχθούν στον Νόμο Κατσέλη. Τα ποσά κυμαίνονται κατά μέσο όρο από 90.000 έως 100.000 ευρώ.

Πλήρη προστασία της πρώτης κατοικίας θα απολαμβάνει το 25% των δανειοληπτών, αρκεί:

Η αντικειμενική αξία του ακινήτου να είναι έως 170.000 ευρώ, ενώ τα εισοδηματικά κριτήρια όρια αγγίζουν στο όριο διαβίωσης. Συγκεκριμένα:

    Για άγαμο: 8.180 ευρώ
    Για ζευγάρι: 13.917 ευρώ
    και για κάθε παιδί επιπλέον 3.361 ευρώ. Άρα για μία οικογένεια 20.639 ευρώ ετησίως.

Για τους οφειλέτες αυτούς θα ορίζεται μια ελάχιστη μηνιαία δόση. Για όσους πάντως αποδεδειγμένα δεν μπορούν να καταβάλουν ούτε αυτή πρόθεση του οικονομικού επιτελείου είναι να ετοιμάσει κουμπαρά 100 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό και τη δόση να καταβάλει το κράτος.

Για να χτιστεί η κάλυψη έως το 60%, δημιουργείται μία δεύτερη κατηγορία δανειοληπτών με υψηλότερα εισοδήματα. Κριτήρια προστασίας, το τεστ αποτίμησης περιουσίας και βέβαια η διάθεση συνεργασίας με την τράπεζα.Αν δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους, όπως θα καθοριστούν από την φορολογική τους δήλωση θα κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι.

Για τα νοικοκυριά αυτά:

    η αντικειμενική αξία φτάνει τις 230.000 ευρώ και τα εισοδηματικά όρια είναι
    Για άγαμο: 13.906 ευρώ
    Για ζευγάρι: 23.659 ευρώ
    Για τετραμελή οικογένεια: 35.086 (5.714 ευρώ για κάθε παιδί)

Η δόση θα βγαίνει με βάση την σημερινή εμπορική αξία του ακινήτου. Ο διακανονισμός θα είναι εξωδικαστικός και το ποσό που θα καταβάλλεται θα είναι κλειδωμένο για τρία χρόνια.

Δεν θα ισχύσει τελικά η απαίτηση των δανειστών το συνολικό χρέος κάποιου που θέλει να ενταχθεί στον νόμο Κατσέλη να μην ξεπερνά τις 100.000 ευρώ. Ρύθμιση που θα έθετε εκτός χιλιάδες δανειολήπτες.

Ασφαλιστικές δικλείδες θα υπάρξουν για τον εντοπισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών εκτιμάται ότι υπάρχουν 10 με 15.000 δανειολήπτες που ενώ μπορούν να πληρώσουν αρνούνται συστηματικά να προχωρήσουν σε ρύθμιση.

Το νέο πλαίσιο για τα κόκκινα δάνεια θα περιλαμβάνεται στον εφαρμοστικό νόμο που θα ψηφιστεί εντός της εβδομάδας. Θα ισχύσει μέχρι το τέλος του 2018 και μετά θα γίνει αναθεώρηση.

Πρέπει να καταργηθούν τα πρόστιμα των ΜΥΦ, αλλιώς θα υπάρξουν τεράστια προβλήματα [17.11.2015]

Επιμέλεια

Επιστημονική ομάδα taxheaven

Αν και οδεύουμε προς τη λήξη της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των συναλλαγών του έτους 2014 (ΜΥΦ κατά το κοινώς λεγόμενο), τα ευτράπελα από την υποβολή των καταστάσεων αυτών ολοένα και αυξάνονται. Ταυτόχρονα όμως, πληθαίνουν και τα προβλήματα από τον αυξανόμενο όγκο υποβολής των στοιχείων αυτών, με αποτέλεσμα η πλειονότητα των συναδέλφων να βρίσκεται σε απόγνωση. Πλείστα τα παραδείγματα της ασυμφωνίας στα στοιχεία που έχουν υποβληθεί. Αναφέρουμε ορισμένες ενδεικτικές περιπτώσεις για να γίνει πλέον κατανοητό ότι δεν υπάρχει περίπτωση συμφωνίας στο 100% των συναλλαγών:

-> Εταιρίες του εξωτερικού με υποκατάστημα στην Ελλάδα εξέδωσαν invoice για λιανικές πωλήσεις. Το invoice φυσικά μεταφράστηκε σε τιμολόγιο από τους αγοραστές, ενώ οι πωλήσεις είναι λιανικές.
 
-> Σε αρκετές περιπτώσεις έχουν υποβληθεί δύο και τρεις φορές συναλλαγές, στην προσπάθεια να διορθωθούν οι περίοδοι αναφοράς. Τα προβλήματα αυτά αφορούν τον τρόπο διαχείρισης και υποβολής των συγκεντρωτικών μέσω λογισμικού (εμφανίστηκε σε ορισμένα προγράμματα).

-> ΟΠΕΚΕΠΕ, από που να το πιάσεις και που να το αφήσεις. Οι αποκλίσεις είναι τεράστιες.

-> Εκατοντάδες περιπτώσεις στις οποίες έχει εκδοθεί τιμολόγιο αντί απόδειξης, με αποτέλεσμα ο Α.Φ.Μ. του λήπτη να εμφανίζεται ως μη έγκυρο.

-> Εταιρίες που έχουν συγχωνευθεί, έχουν στείλει τις συναλλαγές τους μετά την συγχώνευση (λόγω φυσικά των αλλεπάλληλων παρατάσεων) με τον Α.Φ.Μ. της μιας εταιρίας.

Αυτά είναι μόνο λίγα από τα δεκάδες προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί τις τελευταίες μόνο ημέρες. Να τονίσουμε εδώ ότι, το τελευταίο διάστημα γίνεται υπερπροσπάθεια από τον κλάδο μας προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής των εν λόγω καταστάσεων μέχρι τα τέλη του μήνα, με εμφανή τα αποτελέσματα της υπερπροσπάθειας στα πρόσωπα όλων. Τα νεύρα όλων είναι τεντωμένα και όλοι μας βρισκόμαστε επί ξυρού ακμής! Οι εργατοώρες που έχουν χαθεί μέχρι τώρα προκειμένου να υπάρξει συμφωνία είναι ασύλληπτες, ενώ -όπως έχουμε επισημάνει κι άλλες φορές-, το όποιο όφελος του μέτρου αυτού, ουσιαστικά φαίνεται να έχει εξανεμισθεί μετά από τόσο χρονικό διάστημα που έχει περάσει (τουλάχιστον για το έτος 2014).

Επιπροσθέτως, ακόμη και σήμερα δεν έχουμε σαφή απάντηση από το υπ. Οικ. σχετικά με τις κυρώσεις που θα επιβληθούν σε όσες δεν υποβάλουν ή υποβάλουν ανακριβώς τις συγκεντρωτικές καταστάσεις του έτους 2014. Αυτή η αβεβαιότητα αναφορικά με το θέμα αυτό ενισχύει το κλίμα ανασφάλειας και η συντριπτική πλειονότητα των συναδέλφων δεν γνωρίζουν τι τέξεται η επιούσα σχετικά με τα πρόστιμα.

Έχουν γραφτεί πολλά και από πολλούς για τις ΜΥΦ. Δεν θα σταθούμε στο ζήτημα αν πρέπει να καταργηθεί ή όχι η υποβολή των ΜΥΦ, γιατί έχουμε γράψει κατά καιρούς τις θέσεις για το θέμα αυτό. Όμως, έφτασε η ώρα των μεγάλων αποφάσεων για τους ιθύνοντες.

Η ηγεσία του υπ. Οικονομικών πρέπει να αναλογιστεί την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί μέχρι στιγμής και να δώσει άμεσα λύση τουλάχιστον στο θέμα των προστίμων. Κατά την άποψή μας πρέπει να μην επιβάλλονται πρόστιμα για τη μη υποβολή ή την ανακριβή υποβολή των συναλλαγών του έτους 2014, γιατί σε διαφορετική περίπτωση μετά το πέρας της καταληκτικής ημερομηνίας, θα δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα και όλοι εμείς οι λογιστές θα βρεθούμε σε αδιέξοδο.


  
Επέκταση του προγράμματος «ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ» και για το 2016
[17.11.2015]

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ EΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Δελτίο Τύπου

Αθήνα, 16-11-2015

Σήμερα Δευτέρα 16/11/15 στο Yπουργείο Eργασίας Kοινωνικής Aσφάλισης και Kοινωνικής Aλληλεγγύης, κατά τη διάρκεια κινητοποίησης των εργαζομένων στο πρόγραμμα «ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ», πραγματοποιήθηκε συνάντηση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Π. Κουρουμπλή και της Αναπληρώτριας Υπουργού Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θ. Φωτίου με το πανελλήνιο συντονιστικό των εργαζομένων και εκπροσώπους της ΠΟΕ ΟΤΑ, κατά την οποία έγινε ενημέρωση και διαλογική συζήτηση σχετικά με την πορεία του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι». Στη συνάντηση παρευρέθηκε και ο βουλευτής του ΚΚΕ κ. Μ. Συντυχάκης.

Η Αναπληρώτρια Υπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θ. Φωτίου, ενημέρωσε ότι από τις 14/10/15 έχει ξεκινήσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες με τον ορισμό ΟΔΕ, Επιτροπής Σύμβασης και συνεργασία με τον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Π. Κουρουμπλή και δήλωσε τα εξής:

1. Το πρόγραμμα με τη μορφή που ισχύει έως σήμερα και με τους ίδιους εργαζόμενους, θα παραταθεί για ένα έτος από 01/01/2016 έως και 31/12/2016, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 60 εκ. ευρώ η οποία θα κατανεμηθεί στους φορείς που χρηματοδοτούν το πρόγραμμα ΑΚΑΓΕ, Γενική Γραμματεία Πρόνοιας και ΙΚΑ – ΤΕΑΜ.

2. Αναφορικά με την τρέχουσα σύμβαση, έχουν ήδη καταβληθεί τρεις δόσεις κατ’ εφαρμογή της σχετικής προγραμματικής σύμβασης και έχει ξεκινήσει η διαδικασία καταβολής της τέταρτης δόσης από τους φορείς που χρηματοδοτούν το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Προκειμένου να κλείσει το πρόγραμμα μέχρι και το τέλος του έτους απαιτείται το ποσό των 5,1 εκ. ευρώ και το ποσό αυτό θα κατανεμηθεί στους φορείς που χρηματοδοτούν το πρόγραμμα αναλογικά.

3. Άμεσα θα κατατεθεί τροπολογία στη Βουλή για την επέκταση του προγράμματος για το 2016 και τη χρηματοδότησή του.

4. Άμεσα επίσης θα ξεκινήσει η επεξεργασία ενός ολοκληρωμένου Πανελλαδικού Δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Ηλικιωμένων, ΑμΕΑ και ευάλωτων ομάδων. Το δίκτυο αυτό θα χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους (55 εκ. έως και το 2019) και από το ΕΣΠΑ. Στην επεξεργασία του δικτύου αυτού καλούνται να συμμετέχουν και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στο Βοήθεια στο Σπίτι. Σε συνεργασία των συναρμοδίων Υπουργείων και σε διάλογο με τους εργαζομένους θα καθοριστεί ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η διασφάλιση των ήδη εργαζομένων στις υφιστάμενες δομές καθώς και η διαδικασία προσλήψεων που θα απαιτηθούν προκειμένου να καλυφθούν οι τυχόν επιπλέον ανάγκες σε προσωπικό.



Αναπροσαρμόστηκαν οι δόσεις της ρύθμισης και για ακόμα 50.000 οφειλέτες
[18.11.2015]

Μια ακόμα προγραμματισμένη αναπροσαρμογή των δόσεων για ορισμένους οφειλέτες που έχουν υπαχθεί στην ρύθμιση των 100 δόσεων, ολοκληρώθηκε χθες το βράδυ από την Δ.ΗΛΕ.Δ. της ΓΓΔΕ.

Συγκεκριμένα τροποποιήθηκαν από άτοκες δόσεις (για οφειλές κάτω των 5.000 ευρώ) σε έντοκες για όσους οφειλέτες ήταν σε εκκρεμότητα ο έλεγχος του κριτηρίου του ύψους της ακίνητης περιουσίας, όπως αυτό προσδιορίζεται στην περίπτωση ββ της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του νόμου 4321/2015 [σ.σ..ββ. η αξία της ακίνητης περιουσίας του οφειλέτη, όπως αυτή προσδιορίζεται για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. και η οποία προκύπτει από την τελευταία εκδοθείσα δήλωση-πράξη προσδιορισμού του φόρου, δεν υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ ].

Υπενθυμίζουμε ότι αυτή ήταν η τελευταία από το σύνολο των αναπροσαρμογών των δόσεων της ρύθμισης, οι οποίες "υπαγορεύτηκαν" από τις διατάξεις του ν.4336/2015 (τρίτο μνημόνιο).



  
ΗΜΕΡΗΣΙΑ On Line
"Η" Online 18/11 07:38

Οι όροι και οι προϋποθέσεις για την προστασία της κύριας κατοικίας

Οι όροι και οι προϋποθέσεις για την προστασία της κύριας ή μοναδικής κατοικίας του οφειλέτη από τον πλειστηριασμό, περιλαμβάνονται στα άρθρα του νομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης των 2 συν 10 δισ ευρώ που κατατέθηκε στη Βουλή.

Στο δεύτερο κεφάλαιο του σχεδίου νόμου που αφορά στην τροποποίηση των διατάξεων του νόμου 3869/2010 για την προστασία της πρώτης κατοικίας, όπως σημειώνει η αιτιολογική έκθεση, τίθενται ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις για την προστασία της κύριας ή μοναδικής κατοικίας του οφειλέτη κατά τη διαδικασία ρύθμισης με απαλλαγή από τις οφειλές του.
Ο τελευταίος μπορεί έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2018 να υποβάλει στο δικαστήριο πρόταση εκκαθάρισης ζητώντας να εξαιρεθεί από την εκποίηση το ακίνητο υπό συγκεκριμένες και σαφείς προϋποθέσεις, δηλαδή το διαθέσιμο οικογενειακό του εισόδημα να μην υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, προσαυξημένες κατά 70% και η αντικειμενική αξία της κατοικίας κατά το χρόνο συζήτησης της αίτησης να μην υπερβαίνει τις 180.000 ευρώ για τον άγαμο οφειλέτη, προσαυξημένη κατά 40.000 ευρώ για τον έγγαμο οφειλέτη και κατά 20.000 ευρώ ανά τέκνο και μέχρι τρία τέκνα.
Ακόμα, όσον αφορά τις δανειακές οφειλές, ο δανειολήπτης πρέπει να υπήρξε συνεργάσιμος, κατά την έννοια του Κώδικα Δεοντολογίας κατά το χρόνο της αρχικής καθυστέρησης του δανείου.
Αυξημένη προστασία αναγνωρίζεται στους οφειλέτες ενυπόθηκων στεγαστικών δανείων, εφόσον το διαθέσιμο οικογενειακό τους εισόδημα δεν ξεπερνά ή είναι ίσο των ευλόγων δαπανών διαβίωσης και η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας κατά το χρόνο συζήτησης της αίτησης δεν υπερβαίνει τις 120.000 ευρώ για τον άγαμο οφειλέτη, προσαυξημένη κατά 40.000 ευρώ για τον έγγαμο οφειλέτη και κατά 20.000 ευρώ ανά τέκνο και μέχρι τρία τέκνα.
Ειδικότερα, για τη συγκεκριμένη κατηγορία οφειλετών προβλέπεται η δυνατότητα συνεισφοράς του δημοσίου στην εξόφληση των μηνιαίων καταβολών, ύστερα από αίτηση του οφειλέτη, η οποία έπεται της έκδοσης της οριστικής απόφασης.
Σημειώνεται ότι τα κριτήρια προσδιορισμού του ύψους της συνεισφοράς του δημοσίου, η ελάχιστη συνεισφορά του οφειλέτη καθώς και η διαδικασία εφαρμογής του συγκεκριμένου μηχανισμού οικονομικής ενίσχυσης θα ορισθεί με απόφαση των αρμόδιων υπουργών, η οποία θα εκδοθεί μέχρι το τέλος του 2015.
Στις εύλογες δαπάνες διαβίωσης βάσει των οποίων θα υπολογίζεται από τον δικαστή η δυνατότητα καταβολών του οφειλέτη, παρεκτός των βασικών δαπανών που είναι απαραίτητες για τη διαβίωση ενός νοικοκυριού και στις οποίες περιλαμβάνονται οι δαπάνες για διατροφή, ένδυση και υπόδηση, λειτουργικά έξοδα κατοικίας, μετακίνηση, επισκευή και συντήρηση επίπλων και οικιακού εξοπλισμού, είδη οικιακής κατανάλωσης και ατομικής φροντίδας, ενημέρωση και μόρφωση, υπηρεσίες τηλεφωνίας και ταχυδρομείων, αγαθά και υπηρεσίες υγείας, υπηρεσίες εκπαίδευσης, υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας και οικονομικές υπηρεσίες, θα περιλαμβάνονται επιπλέον οι δαπάνες εστίασης, οι δαπάνες για διαρκή αγαθά και συσκευές και οι επιπλέον δαπάνες για κατανάλωση αλκοολούχων ποτών και καπνού, αεροπορικές μετακινήσεις, τουριστικές υπηρεσίες και υπηρεσίες αναψυχής, πολιτισμού και αθλητισμού (ήτοι η τέταρτη από τέσσερις ομάδες δαπανών, όπως αυτές καταγράφονται από τα επίσημα στοιχεία της Έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών, ΕΟΠ).
Ειδική μέριμνα, σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση, λαμβάνεται ώστε να μην βλάπτονται τα συμφέροντα των πιστωτών καθώς τίθεται ως βάση του ποσού που θα λάβουν δυνάμει του σχεδίου ρύθμισης το ποσό το οποίο θα ελάμβαναν σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης της κύριας κατοικίας του οφειλέτη. Η εκτίμηση του ποσού αυτού θα πραγματοποιείται από ειδικό εμπειρογνώμονα, ο οποίος θα ορίζεται από το δικαστήριο. Για το σκοπό αυτό θα συσταθεί σε κατά τόπους ειρηνοδικεία Ειδικό Μητρώο Εμπειρογνωμόνων.
Σε περίπτωση που ο οφειλέτης καθυστερεί την καταβολή των δόσεων που ορίζονται από τον ειρηνοδίκη, με συνέπεια το συνολικό ύψος του ποσού σε καθυστέρηση να υπερβαίνει αθροιστικώς την αξία τριών μηνιαίων δόσεων ετησίως, το αρμόδιο δικαστήριο διατάσσει την ανάκληση της προσωρινής διαταγής με την οποία ορίστηκε η καταβολή των δόσεων, ή την ανάκληση κάθε άλλου προληπτικού ή ανασταλτικού μέτρου. Η αίτηση του πιστωτή για την ανάκληση κατατίθεται στο το αργότερο εντός τεσσάρων μηνών από τη δημιουργία του λόγου ανάκλησης.
Εφόσον υπάρχει ρευστοποιήσιμη περιουσία, η εκποίηση της οποίας κρίνεται απαραίτητη για την ικανοποίηση των πιστωτών, ή όταν το δικαστήριο κρίνει αναγκαίο να παρακολουθήσει και να υποβοηθήσει την εκτέλεση των όρων ρύθμισης των οφειλών για την απαλλαγή του οφειλέτη από τα χρέη ή την εξασφάλιση των συμφερόντων των πιστωτών, ορίζεται εκκαθαριστής.
Οι οφειλέτες των οποίων η κύρια αίτηση εκκρεμεί κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος νόμου υποχρεούνται εντός 6 μηνών από της ενάρξεως της ισχύος του παρόντος νόμου και εφόσον μέχρι τότε δεν έχει λάβει χώρα συζήτηση της αιτήσεώς τους, να υποβάλλουν στη γραμματεία του δικαστηρίου όπου τηρείται ο φάκελος της αιτήσεώς τους, επικαιροποιημένατα στοιχεία. Η παράλειψη του οφειλέτη να ενημερώσει τα ανωτέρω στοιχεία του φακέλου θεωρείται παράβαση καθήκοντος ειλικρινούς δηλώσεως του άρθρου 10 του ν. 3869/2010.

ΗΜΕΡΗΣΙΑ
"Η" 18/11

Ολα τα μυστικά για να γλιτώσετε το σπίτι σας από πλειστηριασμό


Ρεπορτάζ:  Χρήστος Κολώνας
Δύο νέα κριτήρια, μετά το εισόδημα και την αντικειμενική τιμή, προστίθενται στο νόμο Κατσέλη για τις ρυθμίσεις των δανείων και την προστασία της κύριας κατοικίας από τους πλειστηριασμούς.
Πρόκειται για την τρέχουσα αξία πώλησης της στέγης και το σημερινό ύψος του δανείου, καθώς και για τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης του νοικοκυριού. Είναι τα «κλειδιά» που θα καθορίζουν τις νέες δανειακές δόσεις των 732.000 νοικοκυριών με στεγαστικά δάνεια που μπορούν να υπαχθούν στον νόμο για τα υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα, σύμφωνα με τα καινούργια κριτήρια, δηλαδή το ύψος του εισοδήματος και της αντικειμενικής αξία της κύριας στέγης.
Οι αλλαγές αφορούν αφενός 183.000 οικονομικά ευάλωτους δανειολήπτες που μπορούν δυνητικά να καταφύγουν στις διατάξεις του νόμου Κατσέλη, και οι οποίοι θα γλιτώνουν τη στέγη τους από το σφυρί... των δημοπρασιών, ακόμη και με κρατική επιδότηση της δανειακής τους δόσης.
Αυστηροί όροι
Για τους υπόλοιπους 549.000, που επίσης πληρούν τους νέους όρους για να προσφύγουν, οι αλλαγές που συμφώνησαν κυβέρνηση και δανειστές υπόσχονται... τη διαφύλαξη του σπιτιού τους από τους πλειστηριασμούς, αλλά με πολύ αυστηρές όρους.
Τα παραπάνω προκύπτουν από τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου των υπουργών Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη, οι οποίοι ταυτόχρονα άφησαν ανοικτό το ενδεχόμενο της πλήρους κατάργησης του νόμου Κατσέλη από την 1η Ιανουαρίου του 2019, ενώ διευκρίνισαν πως στις νέες ρυθμίσεις δεν εμπίπτουν όσοι ήδη έχουν υπαχθεί, καθώς κι εκείνοι που θα σπεύσουν να το πράξουν μέχρι το τέλος του 2015.
Τα μυστικά της ρύθμισης
Τα «κλειδιά» για τη διευθέτηση των οφειλών είναι η εμπορική αξία του ακινήτου και το ύψος του εισοδήματος σε συνδυασμό με τις «εύλογες δαπάνες διαβίωσης», της ΕΛΣΤΑΤ. Αυτά θα καθορίζουν τις νέες δόσεις. Με πιο απλά λόγια, θα προσαρμόζεται η εμπορική αξία του ακινήτου και άρα και του ύψους του δανείου, στις σημερινές τιμές. Η δόση που θα αποφασίζεται θα είναι με τα τωρινά δεδομένα, αλλά αφού πρώτα ληφθούν υπόψη και οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης. Να σημειωθεί ότι τα βασικά καθαρά έξοδα (χωρίς φόρους και ασφαλιστικές εισφορές), σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, για μία τετραμελή οικογένεια είναι στα 1.347 ευρώ μηνιαίως ή 16.162 ετησίως.

Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο λόγω της ύφεσης και της πτώσης των τιμών τα περισσότερα νοικοκυριά θα έχουν όφελος από τη διαφορά.
Ωστόσο, θολό είναι το τι θα γίνει με τη διαφορά, δηλαδή αν θα διαγράφεται, ή αν θα μετακυλίεται για το μέλλον. Σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη, μετά από τρία χρόνια θα διαγράφεται, αλλά και αυτό είναι θέμα δικαστικής απόφασης.
Με τον νέο νόμο Κατσέλη, δημιουργούνται δύο κατηγορίες δανειοληπτών που έχουν τη δυνατότητα να αναζητήσουν τη δικαστική προστασία της κύριας κατοικίας τους και τις ευνοϊκές ρυθμίσεις, ακόμη και με διαγραφή, των οφειλών τους.
Η πρώτη κατηγορία είναι οι οικονομικά ευάλωτοι δανειολήπτες, οι οποίοι εφόσον κάνουν αίτηση υπαγωγής και δεν επιτευχθεί προδικαστικός συμβιβασμός τότε το δικαστήριο αν υπάρχει ρευστοποιήσιμη περιουσία θα μπορεί να αποφασίζει τη δημοπρασία της πλην της κύριας κατοικίας. Θα αποφεύγουν τον πλειστηριασμό της αν η αντικειμενική της αξία είναι μέχρι 120.000 για τον άγαμο, 160.000 ευρώ για το ζευγάρι και 200.000 ευρώ για μία τετραμελή οικογένεια. Επίσης, το μεικτό φορολογητέο εισόδημα δεν υπερβαίνει τις 8.180 ευρώ για έναν άγαμο, τις 13.917 ευρώ για ένα ζευγάρι και τις 20.639 ευρώ για μία οικογένεια με δύο ενήλικες και δύο παιδιά. Τα όρια προσαυξάνονται κατά 3.361 ευρώ ανά παιδί.
Αν η νέα δόση που αποφασίζει το δικαστήριο δεν καλύπτεται από το εισόδημα του νοικοκυριού, τότε το κράτος θα καλύπτει τη διαφορά. Μάλιστα για το 2016 έχει προβλεφθεί κονδύλι 100 εκατ. ευρώ.
Δικαστική διευθέτηση
Η δεύτερη κατηγορία δανειοληπτών που μπορεί να αποζητήσει τη δικαστική διευθέτηση των οφειλών και την προστασία της κύριας κατοικίας τους είναι όσοι έχουν σπίτι με αντικειμενική αξία μέχρι 180.000 ευρώ για τον άγαμο, 220.000 ευρώ για το ζευγάρι και 260.000 ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια. Επίσης, το μεικτό φορολογητέο εισόδημα να μην ξεπερνά τις 13.906 ευρώ για τον άγαμο, 23.569 ευρώ για το ζευγάρι και 35.086 ευρώ για την οικογένεια με δύο παιδιά. Τα όρια προσαυξάνονται κατά 5.714 ευρώ ανά παιδί. Και για αυτούς προβλέπεται η ίδια διαδικασία, δηλαδή, υποβάλλουν αίτηση στο ειρηνοδικείο.

Επιδιώκουν πρώτα προδικαστικό συμβιβασμό και αν αυτός δεν πετύχει, τότε ζητούν απόφαση δικαστηρίου. Το ειρηνοδικείο μπορεί να αποφασίσει τη ρευστοποίηση της ακίνητης περιουσίας, εφόσον υπάρχει, πλην της κύριας κατοικίας. Αυτή διασώζεται, εφόσον η δόση που αποφασίζεται μπορεί να καλυφθεί από το εισόδημα και τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης. Αν αυτό δεν συμβεί, τότε οι δανειολήπτες της κατηγορίας δεν διασφαλίζουν την κύρια κατοικία τους και αναζητούν λύση με την τράπεζα βάσει του Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδας.
Είναι χαρακτηριστικό, πως τα καθαρά βασικά έξοδα μίας τετραμελούς οικογένειας, σύμφωνα με τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης της ΕΛ.ΣΤΑΤ, είναι στα 16.162 ευρώ. Αν από το μεικτό εισόδημα της ίδιας οικογένειας, που ορίζει το νέο νομοσχέδιο, τα 35.086 ευρώ αφαιρεθεί περίπου το 30% φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών, τότε απομένει καθαρό εισόδημα της τάξης των 24.560 ευρώ. Από αυτό αν αφαιρεθούν τα 16.162 ευρώ δαπανών διαβίωσης τότε απομένουν 8.398 ευρώ ετησίως για να καλύψουν τη νέα δόση του δανείου. Και σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί ο δανειολήπτης να έχει το περιθώριο να πληρώνει τη νέα δόση, αλλά στην περίπτωση που το εισόδημα είναι χαμηλότερο από 35.086 ευρώ, τότε δεν είναι σίγουρο πως θα μπορεί να την καλύψει.
«Ψιλά γράμματα»
Ετσι, στα «ψιλά γράμματα» του νέου νόμου Κατσέλη, είναι κατά πόσο, ιδίως στη δεύτερη κατηγορία των δανειοληπτών, η νέα δόση θα μπορεί να καλύπτεται από το εισόδημα αφού υπολογιστούν οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης. Και αυτό επειδή για τα δάνεια αυτών των οφειλετών οι δόσεις ήταν πολύ υψηλές και η όποια απομείωσή τους, δεν είναι βέβαιο αν θα μπορούν να καλυφθούν. Επίσης το επίπεδο της αξίας του ακινήτου και του δανείου θα ορίζεται από ανεξάρτητο εκτιμητή. Τα δεδομένα του θα λαμβάνει υπόψη το Ειρηνοδικείο προκειμένου να εκδίδει απόφαση για τη νέα δόση.


Κριτήρια και αλλαγές στις ρυθμίσεις προς την εφορία

«Κουλτούρα πληρωμών» και συνεργασίας με την εφορία θέλει να καλλιεργήσει, όπως ανέφερε ο υπ. Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, στους Έλληνες η νέα ρύθμιση για τις οφειλές προς την εφορία.
Μέχρι σήμερα η πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων δινόταν ουσιαστικά σε όλους τους φορολογούμενους ανεξαρτήτως ύψους οφειλής.
Όμως τώρα χρωστούν άνω των 50.000 ευρώ και θέλουν να την πληρώσουν τμηματικά θα πρέπει να αποδείξουν στην εφορία ότι δεν μπορούν να την αποπληρώσουν εγκαίρως.
Μάλιστα όπως ανέφερε χθες υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος πιθανόν να θεσπιστούν εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την ένταξη ενός φορολογούμενου στις 12 δόσεις, χωρίς μάλιστα να αποκλείσει και την πιθανότητα να χρειαστεί ο φορολογούμενος να επισκεφθεί την εφορία. Αυτά όλα θα καθοριστούν, όπως προβλέπεται από το πολυνομοσχέδιο προβλέπει με σχετική υπουργική απόφαση με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία.
Επίσης αυστηροποίηση και «σφίξιμο» προθεσμιών υπάρχει  για όσους έχουν ήδη εντάξει παλαιότερες οφειλές τους στη ρύθμιση των 100 δόσεων θα πρέπει:
  • πριν λήξει η προθεσμία πληρωμής μιας νέας οφειλής (π.χ. μιας δόσης του ΕΝΦΙΑ) να προχωρήσουν στη ρύθμισή της με βάση την πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων
  • να εξοφλήσουν τη νέα οφειλή εντός 30 ημερών, εφόσον η νέα αυτή οφειλή προκύψει έως τις 30 Ιουνίου 2016. Η διορία αυτή μειώνεται στις 15 ημέρες από την 1η Ιουλίου 2016 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2017 και μηδενίζεται από την Πρωτοχρονιά του 2018
Όλα τα παραπάνω αρχίζουν να ισχύουν από νέες φορολογικές οφειλές που προκύπτουν μετά τις 15 Δεκεμβρίου 2015. Ξεκινούν, έτσι, να ισχύουν από την δόση του ΕΝΦΙΑ του Δεκεμβρίου (τρίτη δόση) και τα νέα τέλη κυκλοφορίας.


Πηγή: reporter.gr



ευχαριστώ τον συλλέξαντα Βασίλη 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου