ο άγιος, συμπύκνωσε λιτά την διάβαση της θάλασσας του κόσμου στο παραπάνω σχήμα (δεσμό).
Με το στώμεν καλώς του αρχ.Μιχαήλ οι δαίμονες ακινητοποιήθηκαν όπου βρέθηκαν. Άλλοι στο υγρό στοιχείο, άλλοι στο χοϊκό, άλλοι στον αέρα (τα εναέρια τελώνια) κι άλλοι στο πυρ....
Ο άνθρωπος, εμπεριέχων όλα αυτά τα στοιχεία (ΓΗ-ΥΔΩΡ-ΠΥΡ-ΑΗΡ και πεμπτουσία ΑΙΘΗΡ) καλείται να ''καθαρίσει'' δι ευχών την φύση του από όλα αυτά. Έτσι, ο δρόμος προς την κατά Θεόν ελευθερία (και την εντός ημών βασιλεία), πρέπει να περάσει νικηφόρα και από την γη (την σάρκα και κοσμικό φρόνημα) τον δυσώδη αέρα (αμαρτία και ανομία, δια του οξυγόνου προσευχής), αλλά και το πυρ του κόσμου, δια του άλλου πυρός XC... ώστε να νικηθεί όλη η παλαιά κτίσις προκειμένου μεθέξουμε της καινής.
Κατάσταση εφικτή ΜΟΝΟ δια Της Θεοτόκου, που εμφάνισε νέα κτίση [με ουράνια, άφθαρτα ''στοιχεία'' τον ίδιο Τον Χριστό, ως γη, τροφή, ως ύδωρ, λάλον ύδωρ, ως αέρα (ορθοδοξία) και ως πυρ κοινωνίας και επικοινωνίας (ευχής και προσευχής)] .... Νέαν ἔδειξε κτίσιν, ἐμφανίσας ὁ Κτίστης… Την Μεσσίτρια, που σαν κλίμαξ επουράνιος κατέβη Ο Θεός και σαν γέφυρα μετάγει τους εκ γης προς ουρανόν. Την τα εναντία εις ταυτό αγαγούσα... Την ολκάδα των θελόντων σωθήναι (9), αλλιώς θα κατελχθούμε (6) , σαν από ρουφήχτρα 12 μυστηριώδεις δίνες, αυτογνωσία, κοσμογνωσία και θεογνωσία.
Ελευθερία κατὰ την Ορθόδοξη Εκκλησία [όπου, ο π. Ἰωάννης Ρωμανίδης σημειώνει: "Ἐλεύθερος κατὰ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος βρίσκεται σὲ κατάσταση φωτισμοῦ" ... "Λοιπόν, ἐλεύθερος κατὰ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος βρίσκεται σὲ κατάσταση φωτισμοῦ. Γι' αὐτὸ καὶ λέμε στὴν Ἐκκλησία «Εἰρήνη πάσι», διότι ἔτσι ἔχει τὴν εἰρήνη. «Εἰρήνην τὴν ἐμὴν δίδωμι ὑμὶν» (Ἰω Ιδ’, 27). Καὶ ὅταν λέει ὅτι σᾶς δίδω εἰρήνη, σημαίνει ὅτι σᾶς δίδω Πνεῦμα ἅγιον, προσευχὴ στὴν καρδιά, καὶ ἔτσι ὁ ἄνθρωπος εἰρηνεύει, ἔχει τὴν δικαίωση. Ἔχει τὴν καταλλαγὴ μὲ τὸν Θεό. Ἀρχίζει νὰ γίνεται φίλος τοῦ Θεοῦ μὲ τὸν φωτισμὸ καὶ μετὰ στὴν θέωση εἶναι 100% πλέον φίλος τοῦ Θεοῦ καὶ ἐλεύθερος. Αὐτὴ εἶναι ἡ ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου, ὅταν φθάνει στὸ νὰ ἀπαλλαγεῖ, ὄχι μόνο ἀπὸ τὴν συμφεροντολογία, ὅπως στὴν κατάσταση τοῦ φωτισμοῦ, ἀλλὰ καὶ στὴν κατάσταση τῆς Θεώσεως ἀπαλλάσσεται ἀπὸ τὴν δουλεία καὶ τὰ.... στοιχεῖα τῆς φύσεως, διότι τρέφεται ἀπὸ τὸν Ἴδιο τὸν Θεὸ... (1)
...αμήν περνώντας δι ευχών και ενεργείας Της Θεοτόκου από τα κάτω ύδατα στα άνω, όπως υμνείται στον παρακλητικό Της η Παναγία πορταΐτισσα: ... Χαίρε πύλη, και γέφυρα και κλίμαξ, εκ θανάτου προς την αθανασίαν, δι΄ης χωρούμεν διαπεραιούμενοι, την υγράν του βίου θάλασσαν και γήθεν, υψούμεθα προς πόλον.καθώς... και υποβρύχιο νουν (κάτω των υδάτων) διαθέτουμε και με αυτόν κοσμικώς λειτουργούμε... Ὡς βαρὺς τῇ γνώμῃ Φαραὼ τῷ πικρῷ γέγονα, Δέσποτα, Ἰαννὴς καὶ Ἰαμβρής, τὴν ψυχὴν καὶ τὸ σῶμα, καὶ ὑποβρύχιον νοῦν· ἀλλὰ βοήθησόν μοι. (από τον μεγάλο κανόνα) ...με τον καθένα μας, στο πρόσωπο του απ.Πέτρου (την πράξη) να κράζουμε καταποντιζόμενοι στην θάλασσα του κόσμου, Κύριε σώσον με (Ματθ.ιδ'30) Ὅτι τὸ πέλαγος πολύ, τῶν παραπτωμάτων μου Σωτήρ, καὶ δεινῶς βεβύθισμαι ταῖς πλημμελείαις μου, δός μοι χεῖρα σῶσόν με, ὡς τῷ Πέτρῳ ὁ Θεός, καὶ ἐλέησόν με.
ή όπως αναφέρεται στο ειλητάριο του αγ.Ιωάννου δαμασκηνού: ...Ναυτιών τώ σάλω, τών βιωτικών μελημάτων, συμπλόοις ποντούμενος αμαρτίαις, καί ψυχοφθόρω θηρί προσριπτούμενος, ως ο Ιωνάς Χριστέ βοώ σοι.
αμήν δι ευχών του πρωτοκορυφαίου και του πρωτοκλήτου και πάντων των αγίων, εξαιρέτως Της Θεοτόκου, η ανέλιξις... ομόρροπο της έλξεως του ΑΔΑΜ από Τον Κύριο κάθοδο εις άδην και ανάσταση... (4)