Σελίδες

Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2024

αρχή ινδίκτου και αρχή θεραπείας…

στο σημερινό ευαγγέλιο (1) (της 1 σεπ και αρχής ινδίκτου) αναφέρει το… Σήμερον πεπλήρωται ἡ γραφὴ αὕτη ἐν τοῖς ὠσὶν ὑμῶν. αλλά και το κηρύξαι ἐνιαυτὸν Κυρίου δεκτόν 

Το εκκλησιαστικό ‘’σήμερον’’ δεν είναι μια στενή και περιορισμένη χρονική περίοδος, αλλά κατάσταση υπερβατική, που για να ισχύσει χρειάζονται προϋποθέσεις, όπως για την Γέννηση ο ευαγγελισμός, για την ανάσταση η σταύρωση….. Για να πληρωθεί η γραφή της 1 σεπ απαιτείται η προεργασία που αναφέρθηκε την προηγούμενη ημέρα (31 αυγ) και στο απολυτίκιο της Παναγίας…. ἐπὶ σοὶ γὰρ καὶ φύσις καινοτομεῖται καὶ χρόνος. 

Έτσι, για νάχουμε ‘’νέο’’ χρόνο, καινοτομία, ανακαίνιση φύσης και χρόνου και ευάρεστο και δεκτό από τον καλό Θεό ενιαυτό (κύκλο ή ευστοχότερα έλικα), προαπαιτείται η χάρις και η σκέπη και η ενέργεια Της Θεοτόκου. 

Το έμπρακτο σκέλος του δεκτού ενιαυτού, το αναφέρει ο απ.Παύλος στον απόστολο (3) της ίδιας ημέρας (1/9) 

Αρχίζει Ο Ιωάννης Πρόδρομος το κήρυγμά του με το μετανοείτε (Ματθ.γ’2), αρχίζει και Ο Κύριος πάλι με το ίδιο (Ματθ.δ΄17).  Με αυτό το σκεπτικό και

νοοτροπία κατανοείται το… κηρύξαι ἐνιαυτὸν Κυρίου δεκτόν για όποιον θέλει να Τον έχει συνοδοιπόρο. 

Έτσι γνωρίζεται και βιώνεται Ο Κύριος μέσα στην εκκλησία (6) συμπυκνωμένα και στον κόσμο εκτυπωμένα, σαν συμπλέων, συνοδοιπορών και Ως Ιατρός ψυχών και σωμάτων (π.Ιωάννη Ρωμανίδη), έως της συντελείας. Μια υπέρλογη κατάσταση όπου Ο Κύριος είναι συγχρόνως και πανταχού παρών αλλά και συνοδοιπόρος, μαζί με τους αγίους Του [24 πάτερ, οὓς δέδωκάς μοι, θέλω ἵνα ὅπου εἰμὶ ἐγὼ κἀκεῖνοι ὦσι μετ' ἐμοῦ, ἵνα θεωρῶσι τὴν δόξαν τὴν ἐμὴν ἣν δέδωκάς μοι, ὅτι ἠγάπησάς με πρὸ καταβολῆς κόσμου. (Ιωαν.ιζ’)], ώστε να ισχύει αυτό που αναφέρει ο αγ.Μάξιμος ομολογητής, ότι ο σκοπός και ο δρόμος για τον σκοπό, είναι άγια 

‘’σχηματοποιείται’’ ο δρόμος για τον σκοπό, σαν ανοδική έλικα (9) έχοντας συνοδοιπόρο ο καθένας και τον άγιο άγγελό του αλλά και … ο συνοδίτης αρχάγγελος Ραφαήλ ως θεραπευτής του σώματος, του νου και της ψυχής των ανθρώπων, όνομα που μεθερμηνεύεται πως Ο Κύριος θεραπεύει και ικανοποιεί τα αιτήματα (είναι αυτός που ανεβάζει τις προσευχές, ειδικά τις έμπονες, στον θρόνο του Θεού).  

Κυκλοφορεί μια άγνωστη ακολουθία που ψάλλεται τῇ ΛΑ' Δεκεμβρίου, πρὸς ἐξευμενισμὸν τοῦ ἁγίου ἀγγέλου καὶ ἐκζήτησιν τῆς αὐτοῦ προστασίας καὶ συνοδοιπορίας κατὰ τὸ νέον ἔτος τῆς τοῦ Κυρίου χρηστότητος.  

Ἡ αἰωνιότητα ὅπως καὶ ἡ ἱστορία δὲν εἶναι ἕνας κύκλος ἀλλὰ μία πορεία πρὸς τὰ πάνω. Δὲν εἶναι ἕνα γεωμετρικὸ σημεῖο ἀλλὰ μία ἑλικοειδὴς ἄνοδος. 

Ἄναρχε τρσήλιε Βασιλεῦ, ὁ καιρῶν καὶ χρόνων, τὰς ἑλίξεις περισκοπῶν, εὐλόγησον τὸν κύκλον, τῆς νέας περιόδου, τὰς ἀγαθάς σου δόσεις πᾶσι δωρούμενος. 

Η αρχή της ινδίκτου και αυτής της έλικος, συνδυάζεται απόλυτα και με την θεραπεία ψυχής και σώματος, που ως τεθανατωμένη τη αμαρτία, ακινητεί, με νεκρά τα έσω αισθητήρια. …τὰ εἴδωλα τῶν ἐθνῶν, ἀργύριον καὶ χρυσίον, ἔργα χειρῶν ἀνθρώπων· στόμα ἔχουσι, καὶ οὐ λαλήσουσιν, ὀφθαλμοὺς ἔχουσι, καὶ οὐκ ὄψονται, ὦτα ἔχουσι, καὶ οὐκ ἀκούσονται, ρῖνας ἔχουσι, καὶ οὐκ ὀσφρανθήσονται, χεῖρας ἔχουσι, καὶ οὐ ψηλαφήσουσι, πόδας ἔχουσι καὶ οὐ περιπατήσουσιν, οὐ φωνήσουσιν ἐν τῷ λάρυγγι αὐτῶν. ὅμοιοι αὐτοῖς γένοιντο οἱ ποιοῦντες αὐτὰ καὶ πάντες οἱ πεποιθότες ἐπ᾿ αὐτοῖς(ψαλμ.ριγ’) 

Είναι η έξοδος από την τετριμμένη επανάληψη των κύκλων των χρόνων επί εδάφους, με προοπτική την πνευματική ενηλικίωσή μας κι όχι απλά χοϊκή και ημερολογιακή του κόσμου τούτου. Γιαυτό και ο άγιος τις αναλύει… Οι 7 ηλικίες του ανθρώπου - Αγίου Αναστασίου Σιναΐτου 

Οι 7 ηλικίες του ανθρώπου στην παλαιά και καινή διαθήκη 

μήπως με αυτό το καλό ερέθισμα ‘’επιτευχθεί’’ χάριτι τοΣήμερον πεπλήρωται ἡ γραφὴ αὕτη ἐν τοῖς ὠσὶν ὑμῶν 

και με την προϋπόθεση, αν ακολουθηθεί η ανοδική σπείρα που ναι μεν προτείνεται στην 1/9 αλλά σαν ‘’σήμερον’’ ισχύει για τον καθένα κατά τάξη και ετοιμότητα πορείας και έγγισης από το 9 (ελικοειδώς) στην τριαδική μονάδα (1).

 …ενιαυτός δεκτός, ψυχικά και φυσικά ωφέλιμος, εσταυρωμένος με άνω (9) προοπτική. Ένας κύκλος ενιαυτού με τέσσερα άκρα, όπως σταυροειδώς εντοπίζονται τα ηλιοστάσια….  [ηλιοστάσια κ ισημερίες (5) σε ένα από αυτά τα άρθρα προσεγγίσεις, [στο Ιχνηλατώντας (στον χρόνο) την Οδό Του Κυρίου] αναφέρεται…. 23 σεπ – 25 δεκ – 25 μαρ – 24 ιουν, άκρα, ανά περίπου 91 μέρες διαφορά μεταξύ τους, τα άπαξ γενόμενα θεία συμβάντα αλλά παρατεινόμενα στους αιώνες, (ευσπλάχνως από Τον πανάγαθο και για την δική μας σωτηρία)... ‘’δείχνοντας’’ και την αρχή των πάντων, την υπερφυσική κορυφή 1, αλλά και τον δρόμο έγγισης, 9… Αυτός ο αποτυπωμένος επί γης σταυρός Του Κυρίου, γίνεται ανάλογα των βιωμάτων μας της προαίρεσης και άλλων παραμέτρων που η ορθοδοξία καταγράφει ευκρινώς, αιτία σωτηρίας σαν τον ευγνώμονα ή αιτία απωλείας σαν τον άλλο συσταυρωθέντα ληστή… Σταυρός η δόξα των αγγέλων και το τραύμα των δαιμόνων]. 

Για αυτήν την συχνά αναφερόμενη επτάδα, ο γερ.Εφραίμ της σκήτης του αγ.Ανδρέα, σημειώνει στο Ο ἄνθρωπος πού προσεύχεται, ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ τόν προστατεύει : … Μάλιστα είδαν οι Πατέρες τη Χάρη αυτή και την περιγράφουν σαν μία σειρά από 7 τοίχους που περικυκλώνουν τον άνθρωπο και είναι αδύνατον στον διάβολο να διαπεράσει τους «τοίχους» αυτούς και να εισχωρήσει στον άνθρωπο. 

Πάλι το συναντάμε πλην της συχνής αναφοράς του σαββάτου (7η ημέρα) στην αποκάλυψη ως 7 μάτια και 7 κέρατα Του Αρνίου (4)   

Λέει ο αγ.Ιωάννης χρυσόστομος ότι αν  δικαιοσύνην εργάση, χρηστή σοι γέγονεν η ημέρα. Αν αμαρτία εργάση, πονηρά και κολάσεως γέμουσα.  

Επομένως και αυτονόητα, από την ιδίαν μας εργασία (δικαιοσύνη ή αμαρτία) πρόκειται να ξεδιπλωθεί η έλικα και σπείρα προς τα άνω (9) ή κάτω (6), παρότι ‘’τρέχουμε’’ μαζί με την γη (+) στον τελειολογικό της σκοπό, και τέρμα, όπου Ο Κύριος ως Α και Ω, αποδίδει κατά τα έργα εκάστου (Αποκ.κβ’)… με επόμενο εξοστρακισμό (6) ή ενσωμάτωση (9) στην χαρά Του Κυρίου κατά το θέλημα και εργασία μας…. περί της κλίμακος και των ακραίων πλατύσκαλων…. (φυσική και θεολογική προσέγγιση).   

Είναι άτοπο αν εξαντλούσαμε την παρουσία Κυρίου (και των αγίων) μόνο για την θεραπεία (5) των ασθενειών του χοϊκού σώματός μας (όπως αναλύονται σαν άγιοι προστάτες), παρότι πολλές φορές παρατηρείται η προσέγγισή μας με τέτοια νοοτροπία εκμετάλλευσής τους. … έτσι, ο κύκλος ενιαυτού, ανεξάρτητα αν αρχίζει 1 σεπ (εκκλησιαστικά), 1 ιαν (κοσμικά), 1 μαρ, παλαιότερα ρωμαϊκά ή εβραϊκά, παραμένει κύκλος επίγειος χωρίς προοπτική προς Θεό, οπότε και η του καθενός εκάστου βιωτή, προσδίδει το πρόσημο και το νόημα, αν είναι αποδεκτός ή όχι ο ερχόμενος κύκλος, η ερχόμενη έλιξη, η πέριξ του ηλίου έλικα, που θα μας προσδώσει άλλη μια σπείρα στην ηλικία μας…. νομοτελειακά μετρήσιμα σαρκικώς και ημερολογιακά, αμήν όμως και πνευματικώς. 

Αμήν η έναρξη και αυτής της έλικος που ετησίως επαναλαμβάνεται, να συνοδευτεί με την μοναδική και ανεπανάληπτη αρχή της θεραπείας μας… περιέρχεται στον κόσμο ο άλλος για να μας ασθενήσει και πεθάνει (σωματικά και ψυχικά) περιέρχεται και Ο Κύριος σαν καλός σαμαρείτης για να μας εισάγει, τους περιπεσόντας εις ληστάς.... στο πανδοχείο (ορθόδοξη εκκλησία) και θεραπεύσει. Αμήν να αποδεχτούμε την πρόσκληση και έκκληση για θεραπεία και ΖΩΗ, όπως εκκλησιαστικά καθ'ημέραν, παρέχει ο κύκλος του ενιαυτού...  

--- 

(1) 16 Καὶ ἦλθεν εἰς Ναζαρέτ, οὗ ἦν τεθραμμένος, καὶ εἰσῆλθεν κατὰ τὸ εἰωθὸς αὐτῷ ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῶν σαββάτων εἰς τὴν συναγωγήν, καὶ ἀνέστη ἀναγνῶναι. 17 καὶ ἐπεδόθη αὐτῷ βιβλίον Ἡσαΐου τοῦ προφήτου, καὶ ἀναπτύξας τὸ βιβλίον εὗρεν τὸν τόπον οὗ ἦν γεγραμμένον· 18 Πνεῦμα Κυρίου ἐπ’ ἐμέ, οὗ εἵνεκεν ἔχρισέ με εὐαγγελίσασθαι πτωχοῖς ἀπέσταλκέ με ἰάσασθαι τοὺς συντετριμμένους τὴν καρδίαν, 19 κηρύξαι αἰχμαλώτοις ἄφεσιν καὶ τυφλοῖς ἀνάβλεψιν, ἀποστεῖλαι τεθραυσμένους ἐν ἀφέσει, κηρύξαι ἐνιαυτὸν Κυρίου δεκτόν20 καὶ πτύξας τὸ βιβλίον ἀποδοὺς τῷ ὑπηρέτῃ ἐκάθισε· καὶ πάντων ἐν τῇ συναγωγῇ οἱ ὀφθαλμοὶ ἦσαν ἀτενίζοντες αὐτῷ. 21 ἤρξατο δὲ λέγειν πρὸς αὐτοὺς ὅτι Σήμερον πεπλήρωται ἡ γραφὴ αὕτη ἐν τοῖς ὠσὶν ὑμῶν. 22 καὶ πάντες ἐμαρτύρουν αὐτῷ καὶ ἐθαύμαζον ἐπὶ τοῖς λόγοις τῆς χάριτος τοῖς ἐκπορευομένοις ἐκ τοῦ στόματος αὐτοῦ καὶ ἔλεγον· Οὐχ οὗτός ἐστιν ὁ υἱὸς Ἰωσὴφ ;  (Λουκ.α’ 16 – 22) 

(2) Θεοτόκε ἀειπάρθενε, τῶν ἀνθρώπων ἡ σκέπη, Ἐσθῆτα καὶ Zώνην τοῦ ἀχράντου σου σώματος, κραταιὰν τῇ πόλει σου περιβολὴν ἐδωρήσω, τῷ ἀσπόρῳ τόκῳ σου ἄφθαρτα διαμείναντα, ἐπὶ σοὶ γὰρ καὶ φύσις καινοτομεῖται καὶ χρόνος, διὸ δυσωποῦμέν σε, εἰρήνην τῇ πολιτείᾳ σου δώρησαι, καὶ ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν τὸ μέγα ἔλεος. 

(3) 1 Παρακαλῶ οὖν πρῶτον πάντων ποιεῖσθαι δεήσεις, προσευχάς, ἐντεύξεις, εὐχαριστίας, ὑπὲρ πάντων ἀνθρώπων, 2 ὑπὲρ βασιλέων καὶ πάντων τῶν ἐν ὑπεροχῇ ὄντων, ἵνα ἤρεμον καὶ ἡσύχιον βίον διάγωμεν ἐν πάσῃ εὐσεβείᾳ καὶ σεμνότητι. 3 τοῦτο γὰρ καλὸν καὶ ἀπόδεκτον ἐνώπιον τοῦ σωτῆρος ἡμῶν Θεοῦ4 ὃς πάντας ἀνθρώπους θέλει σωθῆναι καὶ εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν5 εἷς γὰρ Θεός, εἷς καὶ μεσίτης Θεοῦ καὶ ἀνθρώπων, ἄνθρωπος Χριστὸς Ἰησοῦς, 6 ὁ δοὺς ἑαυτὸν ἀντίλυτρον ὑπὲρ πάντων, τὸ μαρτύριον καιροῖς ἰδίοις, 7 εἰς ὃ ἐτέθην ἐγὼ κῆρυξ καὶ ἀπόστολος, - ἀλήθειαν λέγω ἐν Χριστῷ, οὐ ψεύδομαι, - διδάσκαλος ἐθνῶν ἐν πίστει καὶ ἀληθείᾳ. (Α’Τιμ. β’ 1-7) 

Ευτυχώς που υπάρχουν άνθρωποι του Θεού που προσεύχονται και θείες λειτουργίες που αν εκλείψουν από τον κόσμο, είναι κοντά η καταστροφή. (Ποιος πνευματικός νόμος καθυστερεί την καταστροφή του κόσμου; )

(4) …6 Καὶ εἶδον ἐν μέσῳ τοῦ θρόνου καὶ τῶν τεσσάρων ζῴων καὶ ἐν μέσῳ τῶν πρεσβυτέρων ἀρνίον ἑστηκὸς ὡς ἐσφαγμένον, ἔχον κέρατα ἑπτὰ καὶ ὀφθαλμοὺς ἑπτά, ἅ εἰσι τὰ ἑπτὰ πνεύματα τοῦ Θεοῦ ἀποστελλόμενα εἰς πᾶσαν τὴν γῆν. … (Αποκ.ε’) 

(5) …. Τάδε λέγει Κύριος τοῖς Ἰουδαίοις· Λαός μου τί ἐποίησά σοι, ἢ τί σοι παρηνώχλησα; τοὺς τυφλούς σου ἐφώτισα, τοὺς λεπρούς σου ἐκαθάρισα, ἄνδρα ὄντα ἐπὶ κλίνης ἠνωρθωσάμην. Λαός μου, τί ἐποίησά σοι, καὶ τί μοι ἀνταπέδωκας; ἀντὶ τοῦ μάννα χολήν, ἀντὶ τοῦ ὕδατος ὄξος, ἀντὶ τοῦ ἀγαπᾶν με, σταυρῷ με προσηλώσατε· οὐκέτι στέγω λοιπόν, καλέσω μου τὰ ἔθνη, κᾀκεῖνα με δοξάσουσι, σὺν τῷ Πατρὶ καὶ τῷ Πνεύματι, κᾀγὼ αὐτοῖς δωρήσομαι, ζωὴν τὴν αἰώνιον. (αντίφωνο Μ.Πέμπτης) 

αμήν την τυφλότητά μας την πνευματική να μας εγγίσει και θεραπεύσει και στα 7 επίπεδα και δώματα… αμήν την λέπρα της ψυχής που είναι η αμαρτία, να μας την θεραπεύσει. Τον άνδρα (νουν) επί κλίνης να μας ανορθώσει και στήσει στα πόδια μας…. μην χάσουμε από αχαριστία και αγνωμοσύνη την ζωήν την αιώνιον… 

[θεραπεύοντας Ο Κύριος τον τυφλό (νου) 

από την ανάσταση στην ανάληψη και διάνοιξη ‘’ουρανών’’ ουρανών και οφθαλμών 

επί του πρακτέου οι κινήσεις του νοός, η προβολή και συμπύκνωσή τους μέσα στην εκκλησία και η σχέση τους με την κρίση].  

(6) "Όσοι δεν έχουν οργανική σχέση* με την Εκκλησία και τα Μυστήριά της, δεν πρόκειται να δουν πρόσωπο Χριστού. Διότι δεν υπάρχει σωτηρία έξω από την Εκκλησία, αφού μόνο εκεί γίνεται η ένωση του ανθρώπου με τον Θεό. 

Μόνο μέσα στην Εκκλησία και με την συμμετοχή στα Μυστήρια της Εκκλησίας, καλλιέργειται η ψυχή του ανθρώπου, ώστε να γίνει κατάλληλη για τον Παράδεισο. 

Η Εκκλησία δεν φτιάχνει μόνο καλούς ανθρώπους, αλλά προπαντός φτιάχνει πραγματικούς Χριστιανούς. Φτιάχνει ζωντανούς ανθρώπους, τους ζωντανεύει την ψυχή, δια της Θείας Κοινωνίας. Και η Βασιλεία του Θεού είναι για τους ζωντανούς στην ψυχή και όχι για τους νεκρούς! 

Όσοι λοιπόν δεν πατούν στην Εκκλησία [και δεν αλλάξουν] και θρησκεύουν με τον δικό τους τρόπο, βρίσκονται σε πλάνη και είναι από τώρα στην κόλαση." - Δημήτριος Παναγόπουλος Ιεροκήρυκας †

* όπως για ένα κύτταρο και ένα μέλος του βιολογικού σώματος είναι απαραίτητη αυτή η οργανική σχέση των 3 αγωγών, φλέβας αρτηρίας και νεύρου, έτσι και το (Αναστημένο) Σώμα Χριστού (ορθόδοξη εκκλησία) απλώνει 3 ανάλογους ζωηφόρους αγωγούς, προς ζώωση των μελών Της. Εξομολόγηση (σαν μεταφορά βαρών) στον τύπο της φλέβας, Θεία κοινωνία στον τύπο της αρτηρίας (εις εφόδιον ζωής αιωνίου) και ευχή (και προσευχή) στον τύπο του νεύρου, με εμάς εάν θέλουμε Ζωή (έμπρακτα σαν οργανική σχέση) να τους αποδεχόμαστε.  --- 

ελικοειδής κίνηση νοός (21) 

Οι τρείς κινήσεις της ψυχής – ευθεία, ελικοειδής, κυκλική – σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου