Σελίδες

Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2021

μετανοίας αρχή και ανεύρεση του Θησαυρού…

Το σκίρτημα του αγ.Ιωάννου Προδρόμου μέσα στην μήτρα της Ελισσάβετ με την προσέγγιση Της Θεοτόκου που φέρνει στα σπλάγχνα Της Τον Κύριο, είναι η αρχή και τις δικής μας μετανοίας. ΑΝ σκιρτούμε κι εμείς όντες μέσα σε σκοτεινή μήτρα του κόσμου τούτου, ΑΝ συγκινούμαστε με Τον Λόγο και τους λόγους Του, που δι ευχών και ενεργείας μας προσφέρει Η Θεοτόκος. 

Είναι ένα υγιές σωματικό σκίρτημα (κι όχι απλά συναισθηματικό ή διανοητικό) που όμως συνοδεύεται και με την αφωνία της κεφαλής μας (στον τύπο του προφ.Ζαχαρία*), μέχρι να μείνει στην ορεινή πόλη Ιούδα η καλή μας Παναγία, ωσεί μήνας τρεις και του επανέλθει η φωνή. Σημεία οδοδείκτες προς ορθόδοξη ευθυπόρηση. 

Κι ο μέγιστος των προφητών γνωρίζει τον εαυτόν του, ως: … ἐγὼ φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, εὐθύνατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, καθὼς εἶπεν ῾Ησαΐας ὁ προφήτης. (Ιωαν.α’) 

Κι η Οδός Του Κυρίου είναι ευθέως μεν πνευματικά (κυκλική κίνηση νοός) αλλά στο σύνολο ελικοειδής, όπως με το Ησαΐα χόρευε, τυπούται μέσα στην Εκκλησία,  τρισσώς κάτω από Τον Παντοκράτορα (999) για τους λαϊκούς και γύρω από την 

Αγία Τράπεζα για κληρικούς, προς ανάβαση και με αφορμή τον αρραβώνα προς γάμο με Τον Νυμφίο. 

Ἡ αἰωνιότητα ὅπως καὶ ἡ ἱστορία δὲν εἶναι ἕνας κύκλος ἀλλὰ μία πορεία πρὸς τὰ πάνω. Δὲν εἶναι ἕνα γεωμετρικὸ σημεῖο ἀλλὰ μία ἑλικοειδὴς ἄνοδος.** 

Κι επειδή η βασιλεία του Θεού εντός ημών εστί (και προς τα εκεί οδοδεικτεί ο προφ.Ιωάννης που παρουσιάζει στον κόσμο και μας γνωρίζει Τον Νυμφίον)…. ο μέγας Βασίλειος λέει... όταν ο νους δεν σκορπίζεται στα εξωτερικά πράγματα, ούτε διαχέεται στο κόσμο από τίς αισθήσεις, γυρίζει στον εαυτό του και μέσα από τον εαυτό του ανεβαίνει στην έννοια του Θεού· «Νοῦς μή σκεδαννύμενος ἐπί τά ἔξω, μηδέ ὑπό τῶν αἰσθητηρίων ἐπί τόν κόσμον διαχεόμενος, ἐπάνεισι μέν πρός ἑαυτόν· δι’ ἑαυτοῦ δέ πρός τήν περί Θεοῦ ἔννοιαν ἀναβαίνει·» (επιστολ. α‘)    

Μετάνοια που ενεργεί με προϋπόθεση την αναζήτηση κατ’ αρχάς της πεμπτουσίας μας (σταυροειδώς, 5) και εφεξής ανοδικής πορείας (9) προς Κύριον, καθώς είπεν ο προφ.Ησαΐας (9/5) και μνημόνευσε ο προφ.Ιωάννης. 

Σχηματικά δοθέν σε παλαιό πόνημα σαν κατασκευή πυραμίδας*** με προοπτική όμως την Ζωή (αφού δεν γεννηθήκαμε για να πεθάνουμε αλλά για να Ζήσουμε) κι όχι απλά ‘’τάφος’’ στην αίγυπτο. Πρόταση εξόδου από το κοσμικό φρόνημα και γη αιχμαλωσίας ώστε δια της ερήμου να οδηγηθούμε στην ανάσταση και εύρεση του Θησαυρού, από ίχνους έως πληρότητος, όπως νοείται η ελευθερία κατά την ορθόδοξη εκκλησία.   


Μετά τα εισαγωγικά νοήματα και ομόρροπα σχήματα, μας συμφέρει να κινηθούμε προς τον σκοπό μας,  διακρίνοντες τα σημεία παρουσίας του Τιμίου προδρόμου στην ζωή μας… 

Όταν αποκεφαλίσθηκε από τον Ηρώδη ο Αγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, η τιμία κεφαλή αυτού τοποθετήθηκε μέσα σε αγγείο από όστρακο και κρύφθηκε στην κατοικία του Ηρώδη. … 

Ηρώδης κατά τον αγ.Μάξιμο ομολογητή, είναι ο δερμάτινος. Είναι και τετράρχης ως άρχων των εξωτερικών 4 στοιχείων της φύσεως (μέσα στο επιτρέπεται του Θεού) που όσο είμαστε νήπια είμαστε δούλοι των στοιχείων της φύσεως (Γαλ.δ’).  

Κι αυτοί οι δερμάτινοι χιτώνες (1), όσο είναι αδιαφανείς κρύβουν τον εν ημίν θησαυρό. Αυτόν που στο σημερινό απόστολο**** αναφέρεται… Ἔχομεν δὲ τὸν θησαυρὸν τοῦτον ἐν ὀστρακίνοις σκεύεσιν... και χρήζει ίδια μεθόδου ανεύρεσης και ανύψωσης, όπως ο σκεπασθείς από φθόνο των ιουδαίων με πολλά μπάζα και σκουπίδια, Σταυρός Του Κυρίου (2).    

Μία διαδρομή και προς το κέντρο και προς τα άνω αγγελοοδηγούμενη (3) και αγγελοφρουρούμενη … ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου. (του σημερινού ευαγγελικού αναγνώσματος). 

Χαρά δια μετανοίας και Σταυρού, όπως το Ἀπολυτίκιον ψάλλεται:   
Ἐκ γῆς ἀνατείλασα ἡ τοῦ Προδρόμου κεφαλή, ἀκτῖνας ἀφίησι τῆς ἀφθαρσίας, πιστοῖς τῶν ἰάσεων· ἄνωθεν συναθροίζει, τήν πληθύν τῶν Ἀγγέλων, κάτωθεν συγκαλεῖται, τῶν ἀνθρώπων τό γένος, ὁμόφωνον ἀναπέμψαι, δόξαν Χριστῷ τῷ Θεῷ.
 

Ευχόμενοι και εργαζόμενοι για την ανατολή εκ της γης της τιμίας κεφαλής, αμήν να εκμεταλλευόμαστε όλες τις αφορμές μετανοίας που μας παράσχει Ο Κύριος, από την ασύλληπτη ευσπλαγχνία Του και πορευόμαστε από την πρώτη διδασκαλική παρουσία Του Κυρίου με τον Πρόδρομό Του στην δεύτερη παρουσία και κρίσης, δια του προφ.Ηλία…. το, και ει θέλετε δέξασθε τούτο. Αμήν να διανοιχθούν ώτα και όμματα, δι ευχών και ενεργείας εν ημίν από την πρώτη ακτινούλα της ανατολής της μετανοίας έως το ατελεύτητο τέλος της εργασίας της μετανοίας. Αμήν να βάλουμε αρχή, ανεύρεσης της καρδιάς μας και επιθυμήσουμε (ς) τον αληθή Θησαυρό γιατί... ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρὸς ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται καὶ ἡ καρδία ὑμῶν. (Ματθ.ς'21).

Προφήτα Θεοῦ καί Πρόδρομέ της χάριτος, τήν Κάραν τήν σήν, ὡς ρόδον ἱερώτατον, ἐκ τῆς γής εὐράμενοι, τάς ἰάσεις πάντοτε λαμβάνομεν. Καί γάρ πάλιν ὡς πρότερον, ἐν κόσμω κηρύττεις τήν μετάνοιαν.

--- 

(1) Δερμάτινοι χιτώνες και διαφάνεια 

 Ιούδας ισκαριώτης, κατά Θεόν παιδαγωγία και εμβόλιο (δύο όψεις και προοπτικές) 

(2) Πως γίνεται μέσα στην καρδιά μας η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού. Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου 

(3) άγγελοι μας οδηγούν στον ουρανό (2004) …έλεγε ο αγ.Παΐσιος που κοιμήθηκε το 1994. Άλλα 10 χρόνια να με άφηνε ο καλός Θεός, να δω την δόξα της Ελλάδος, και σίγουρα όχι ένα πανευρωπαϊκό κύπελλο ποδοσφαίρου, (τόσο πεζό…) αλλά δι αυτού το εμπεριεχόμενο θείο μνμ για την ευλογημένη Ελλάδα.Της αυτογνωσίας και θεογνωσίας προς δόξαν Θεού.   

* για το πως ''λειτουργούν'' οι δίκαιοι Ζαχαρίας και Ελισάβετ, διαχρονικά προς φυσικοπνευματική ωφέλεια του ανθρώπου... 

σύλληψη προφ.Προδρόμου (23 σεπ) 

Προβληματισμός (ανωνύμου τινός) επί της αποτομής… 

‘’σήμερα’’ η αποτομή της κεφαλής του αγ.Ιωάννου Προδρόμου 

ο σταυρός των ηλιοστασίων (4 άκρα στον χρόνο) και η ελπίδα αναστάσεώς μας .... 

η κοσμική έναρξη της έλικος του ενιαυτού… και η περιτομή 

Οι τρείς κινήσεις της ψυχής – ευθεία, ελικοειδής, κυκλική – σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας 

** Τὸ ἀληθινὸ θαῦμα 

*** Ελληνορθόδοξη οπτική πυραμίδων και Ανθρώπου 

**** απόστολος

6
 ὅτι ὁ Θεὸς ὁ εἰπὼν ἐκ σκότους φῶς λάμψαι, ὃς ἔλαμψεν ἐν ταῖς καρδίαις ἡμῶν πρὸς φωτισμὸν τῆς γνώσεως τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ ἐν προσώπῳ Ἰησοῦ Χριστοῦ. 7 Ἔχομεν δὲ τὸν θησαυρὸν τοῦτον ἐν ὀστρακίνοις σκεύεσιν, ἵνα ἡ ὑπερβολὴ τῆς δυνάμεως ᾖ τοῦ Θεοῦ καὶ μὴ ἐξ ἡμῶν, 8 ἐν παντὶ θλιβόμενοι ἀλλ’ οὐ στενοχωρούμενοι, ἀπορούμενοι ἀλλ’ οὐκ ἐξαπορούμενοι, 9 διωκόμενοι ἀλλ’ οὐκ ἐγκαταλειπόμενοι, καταβαλλόμενοι ἀλλ’ οὐκ ἀπολλύμενοι, 10 πάντοτε τὴν νέκρωσιν τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματι περιφέροντες, ἵνα καὶ ἡ ζωὴ τοῦ Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματι ἡμῶν φανερωθῇ. 11 ἀεὶ γὰρ ἡμεῖς οἱ ζῶντες εἰς θάνατον παραδιδόμεθα διὰ Ἰησοῦν, ἵνα καὶ ἡ ζωὴ τοῦ Ἰησοῦ φανερωθῇ ἐν τῇ θνητῇ σαρκὶ ἡμῶν. 12 ὥστε ὁ μὲν θάνατος ἐν ἡμῖν ἐνεργεῖται, ἡ δὲ ζωὴ ἐν ὑμῖν. 13 ἔχοντες δὲ τὸ αὐτὸ πνεῦμα τῆς πίστεως κατὰ τὸ γεγραμμένον, ἐπίστευσα, διὸ ἐλάλησα, καὶ ἡμεῖς πιστεύομεν, διὸ καὶ λαλοῦμεν, 14 εἰδότες ὅτι ὁ ἐγείρας τὸν Κύριον Ἰησοῦν καὶ ἡμᾶς διὰ Ἰησοῦ ἐγερεῖ καὶ παραστήσει σὺν ὑμῖν. 15 τὰ γὰρ πάντα δι’ ὑμᾶς, ἵνα ἡ χάρις πλεονάσασα διὰ τῶν πλειόνων τὴν εὐχαριστίαν περισσεύσῃ εἰς τὴν δόξαν τοῦ Θεοῦ. (Β’ Κορ. δ´ 6 – 15)
 

ευαγγέλιο

2 Ὁ δὲ Ἰωάννης ἀκούσας ἐν τῷ δεσμωτηρίῳ τὰ ἔργα τοῦ Χριστοῦ, πέμψας δύο τῶν μαθητῶν αὐτοῦ 3 εἶπεν αὐτῷ· Σὺ εἶ ὁ ἐρχόμενος ἢ ἕτερον προσδοκῶμεν; 4 καὶ ἀποκριθεὶς ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Πορευθέντες ἀπαγγείλατε Ἰωάννῃ ἃ ἀκούετε καὶ βλέπετε· 5 τυφλοὶ ἀναβλέπουσι καὶ χωλοὶ περιπατοῦσι, λεπροὶ καθαρίζονται καὶ κωφοὶ ἀκούουσι, νεκροὶ ἐγείρονται καὶ πτωχοὶ εὐαγγελίζονται· 6 καὶ μακάριός ἐστιν ὃς ἐὰν μὴ σκανδαλισθῇ ἐν ἐμοί. 7 Τούτων δὲ πορευομένων ἤρξατο ὁ Ἰησοῦς λέγειν τοῖς ὄχλοις περὶ Ἰωάννου· Τί ἐξήλθετε εἰς τὴν ἔρημον θεάσασθαι; κάλαμον ὑπὸ ἀνέμου σαλευόμενον; 8 ἀλλὰ τί ἐξήλθετε ἰδεῖν; ἄνθρωπον ἐν μαλακοῖς ἠμφιεσμένον; ἰδοὺ οἱ τὰ μαλακὰ φοροῦντες ἐν τοῖς οἴκοις τῶν βασιλέων εἰσίν. 9 ἀλλὰ τί ἐξήλθετε ἰδεῖν; προφήτην; ναί λέγω ὑμῖν, καὶ περισσότερον προφήτου. 10 οὗτος γὰρ ἐστι περὶ οὗ γέγραπται· ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου. 11 ἀμὴν λέγω ὑμῖν, οὐκ ἐγήγερται ἐν γεννητοῖς γυναικῶν μείζων Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ· ὁ δὲ μικρότερος ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν μείζων αὐτοῦ ἐστιν. 12 ἀπὸ δὲ τῶν ἡμερῶν Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ ἕως ἄρτι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται, καὶ βιασταὶ ἁρπάζουσιν αὐτήν. 13 πάντες γὰρ οἱ προφῆται καὶ ὁ νόμος ἕως Ἰωάννου ἐπροφήτευσαν· 14 καὶ εἰ θέλετε δέξασθαι, αὐτός ἐστιν Ἠλίας ὁ μέλλων ἔρχεσθαι. 15 ὁ ἔχων ὦτα ἀκουέτω.
(Ματθ. ια´ 2 – 15)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου