…να διαχωρίζονται από
της ευθείας Οδού οι μη λαλούντες τα ρήματα του Θεού, αιρετικοί, οικουμενιστές
αγαπολόγοι αλλά μη αληθινοί… όσοι δεν προτείνουν το Εν (ορθόδοξο ισχύον) βάπτισμα
εις άφεσιν αμαρτιών, όσοι δεν φανερώνουν Τον Υιό Θεού, αλλά Τον αποκρύπτουν. Η
συνοδοιπορία, δεν είναι ούτε δεδομένη ούτε αυτοματικοποιημένη και μπορεί ανά
πάσα στιγμή λόγω αστοχίας μας στην προαίρεση, να διακοπεί.
Πολλοί ‘’ανεβαίνοντες
εις ιεροσόλυμα’’ (στην ψυχή μας προς ανάσταση) ψάλλουμε ωσαννά και ευλογημένος
ο ερχόμενος… την Κυριακή των Βαΐων, αλλά μπορεί να κατακριθούμε ως άκαρποι. Και
σαν Μ.Δευτέρα άκαρπη ξηρανθείσα συκή, αλλά και ως αξίνη που
αγιογραφείται στην βάπτιση του Κυρίου μας και κόπτει παν δένδρον μη ποιούν
καλόν καρπόν.
10 ἤδη δὲ καὶ ἡ ἀξίνη πρὸς τὴν ρίζαν τῶν δένδρων
κεῖται· πᾶν οὖν δένδρον μὴ ποιοῦν καρπὸν καλὸν ἐκκόπτεται καὶ εἰς πῦρ βάλλεται.
11 ἐγὼ μὲν βαπτίζω ὑμᾶς ἐν ὕδατι εἰς μετάνοιαν· ὁ δὲ ὀπίσω μου ἐρχόμενος ἰσχυρότερός
μου ἐστίν, οὗ οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς τὰ ὑποδήματα βαστάσαι· αὐτὸς ὑμᾶς βαπτίσει ἐν Πνεύματι
῾Αγίῳ καὶ πυρί. 12 οὗ τὸ πτύον ἐν τῇ χειρὶ αὐτοῦ καὶ διακαθαριεῖ τὴν ἅλωνα αὐτοῦ,
καὶ συνάξει τὸν σῖτον αὐτοῦ εἰς τὴν ἀποθήκην, τὸ δὲ ἄχυρον κατακαύσει πυρὶ ἀσβέστῳ.
(Ματθ.γ’)
Υπάρχει συνάφεια με το άκαρπο δένδρο (της βαπτίσεως) και την
συκή (της Μ.Δευτέρας αλλά και Μ.Πέμπτης προ Παθών και Αναστάσεως) που εννοεί
τους δερμάτινους χιτώνες, αφού αφενός ο ΑΔΑΜ φύλλα συκής και περιζώματα ενεδύθη
(Γεν.γ’7) αλλά και πάνω στην συκή κρέμασε την ζωή του ο Ιούδας.
‘’Πρέπει’’ να δειλιάσουμε με την εκκοπή και φιλοπόνως να
εργαστούμε το δοθέν τάλαντον.
‘’Πρέπει’’ (ή καλό θα
ήταν, αφού τα πάντα μας επιτρέπονται, αλλά δεν μας συμφέρουν τα πάντα… )
εάν θέλουμε να εορτάζουμε πνευματικώ τω τρόπω τον σήμερα εορτάζοντα μέγιστο των
προφητών, να διακρίνουμε ποιος είναι ο αιώνιος (διαχρονικά) διώκτης Του,
ιστορικά και βιωματικά αυξανόμενου εν ημίν Ιωάννη... κι αυτός, δεν είναι άλλος
από τον Ηρώδη και την Ηρωδιάδα. … λαμβάνοντας υπόψην ότι Οἱ ἀνέσεις
γεννοῦν λογισμούς ἀκολασίας - Ἅγιος Ἐφραίμ ὁ Σύρος [με την ευχή ‘’καλά να
περνάς’’ και με άνεση, να δίνει την ψευδαίσθηση ότι κάποιος ζει…. ακούγοντας
τον κυρΦώτη Κόντογλου να παρατηρεί κι εμείς να ευχόμαστε: …. «Καλό είναι να υπάρχεις, αλλά να ζεις είναι
άλλο πράγμα»].
Ο αγ.Μάξιμος, μεθερμηνεύει το όνομα, ως ο δερμάτινος. Είναι η φιληδονία και θολούρα των δερματίνων
χιτώνων, πάνω στους οποίους ''συκή'' κρεμάει (στηρίζει την ζωή του ο κάθε
κι όχι μόνο ένας ο ιστορικός, ιούδας....) κι αυτό γιατί δυστυχώς κι εμείς, πολλές
φορές έτσι δρούμε. Αντί να στηριζόμαστε με εμπιστοσύνη στον Ζωηφόρο Σταυρό που οδηγεί
στην Ανάσταση, αλλά και στην Βάπτιση, όταν ευθέως (ως Κύριος) ανεβαίνει, για να
κατέβει το Πνεύμα το Άγιον.
Αναφέρεται πως…. Ὁ Τίμιος Πρόδρομος εἶναι νοητὸ ἀρχέτυπο
γιὰ τὴν πνευματική μας ζωή. Ἂν ὑποθέσουμε ὅτι ὁ βλακώδης σκοτισμένος νοῦς μας (Ἡρώδης),
κλέπτεται ἀπὸ τὴν ἁμαρτία (Ἡρωδιάδα) πῶς τὸ πετυχαίνει; Ἀποκόπτοντας τὴ φωνὴ τῆς
συνείδησης ("ἀποκεφαλισμός"!) ποὺ μᾶς λέει "μὴν τὸ κάνεις"
(ὁ "Τίμιος Πρόδρομος" μέσα στὴ φυλακὴ τῆς καρδιᾶς μας). Ἄρα πνευματικῶς
καθημερινὰ μὲ τὶς ἀπροσεξίες καὶ συγκαταθέσεις μας, συμπράττουμε πολλὲς φορές,
στὸ δεύτερο μεγαλύτερο ἔγκλημα ὅλων τῶν αἰώνων μετὰ τὴ βρώμικη δολοφονία τοῦ
Θεανθρώπου (2), ποὺ εἶναι ὁ ἀποκεφαλισμὸς τοῦ Ἰωάννη τοῦ Βαπτιστῆ.
Δυστυχώς, δεν είναι μόνο νοητό αρχέτυπο, αλλά με χοϊκή
συμφωνία, αφού ο άνθρωπος πρέπει να προσεγγίζεται ενιαία ως μονάδα (νους+χους)
κι όχι ξεχωριστά.
Δεν είναι καθόλου μακράν οι επιλογές μας τι θα ‘’κάνουμε’’ με
τον άγιο και που θα κλίνει η ζυγαριά, όχι μόνο της ‘’εορτής’’ αλλά και της όλης
μας ζωής, έχοντάς Τον ως συνοδοιπόρο, συγκείμενο πρέσβη και ενεργών τα θαυμάσια ή αντικείμενο.
Δυστυχώς ο Ηρώδης … πολλὰ ἐποίει καὶ ἡδέως αὐτοῦ ἤκουε. και
… περίλυπος γενόμενος ὁ βασιλεύς, διὰ τοὺς ὅρκους καὶ τοὺς
συνανακειμένους οὐκ ἠθέλησεν αὐτὴν ἀθετῆσαι.
Ένας ηρώδης φυσικά όχι μόνο εξωτερικά και ιστορικά, αλλά ενεργών στο
πετσί μας… κατά την προαίρεσή μας, προς διαφάνεια (3) ή συνήθεια, αδιακρισία,
άγνοια θανατηφόρου επιλογής και εμμονή στην θολούρα. Εκεί και τότε η ζοφερότητα του θανάτου κι όχι η δι αποτομής μετάβαση στην Ζωή και συνέχιση ελέγχου παρά την κομμένη κεφαλή με το ''μετανοείτε''....
‘’σήμερα’’ η αποτομή της κεφαλής του
αγ.Ιωάννου Προδρόμου
Προβληματισμός (ανωνύμου τινός) επί της
αποτομής…
Εκτιμώ (και θάθελα) έστω και λιτά να κατέγραψα την όλη συνοδοιπορία με
τον άγιο, με τα παρακάτω ‘’ερμηνευτικά’’ (και παραπομπές) να είναι βοηθητικά
στην όλη αυτογνωσία, παρέχοντας συναίσθηση και πρόοδο προς την πνευματική εορτή,
όχι μόνο των εορταζόντων γιάννηδων, αλλά όλων μας.
Αμήν να παράσχει αφορμάς μετανοίας και να προσθέτει την
σώζουσα πίστη ώστε να συμψάλλουμε και βιώνουμε εκτυπώτερον το …Ήλθες
εφάνης το φως το απρόσιτον. Αμήν να βάλουμε αρχή, το
σκιρτάτε και αγαλλιάσθε και χαίρετε εν Κυρίω….
* σύλληψη προφ.Προδρόμου (23 σεπ)
** Ο άγιος Μάξιμος
Ομολογητής, στα φιλοσοφικά
και θεολογικά ερωτήματα αναφέρει, πως
είναι ο λόγος σκληρός σαν ασυνήθιστος στους πολλούς, είναι όμως
αληθινός. Σε μήτρα μέσα βρισκόμαστε κι εμείς κι ο Θεός Λόγος, ο Ποιητής του
παντός και Κύριος στην κατάσταση της τωρινής ζωής. Εκείνος όπως μέσα σε μήτρα,
αμυδρά και με δυσκολία διακρίνεται μέσα στον αισθητό κόσμο και μόνο από
όσους έχουν το πνεύμα του Ιωάννη. Οι άνθρωποι πάλι σαν από μήτρα, μέσα από
το υλικό περίβλημά τους, έστω κι ως ένα βαθμό, διακρίνουν ωστόσο το λόγο που
κρύβεται μέσα στα όντα. Τούτο, αν καυχιούνται για χαρίσματα του Ιωάννη.
Συνεχίζοντας αναφέρει, πως αν συγκριθεί με
την άφατη δόξα και λαμπρότητα του μελλοντικού αιώνα και τη ζωή που τον
χαρακτηρίζει, σε τίποτα δε διαφέρει από μήτρα περιτριγυρισμένη από σκοτάδι η
παρούσα ζωή, που σ' αυτήν μέσα, επειδή φανήκαμε νήπια του νου, γεννήθηκε νήπιο
για μας από φιλανθρωπία ο Θεός Λόγος, ο τέλειος και υπερτέλειος.
Για αυτό το σκίρτημα
και αγιοπνευματική πλήρωση, αγιογραφικά αναφέρεται: … 41 καὶ ἐγένετο ὡς ἤκουσεν ἡ ᾿Ελισάβετ τὸν ἀσπασμὸν
τῆς Μαρίας, ἐσκίρτησε τὸ βρέφος ἐν τῇ
κοιλίᾳ αὐτῆς· καὶ ἐπλήσθη Πνεύματος ῾Αγίου ἡ ᾿Ελισάβετ 42 καὶ ἀνεφώνησε φωνῇ
μεγάλῃ καὶ εἶπεν· εὐλογημένη σὺ ἐν γυναιξὶ καὶ εὐλογημένος ὁ καρπὸς τῆς κοιλίας
σου. 43 καὶ πόθεν μοι τοῦτο ἵνα ἔλθῃ ἡ μήτηρ τοῦ Κυρίου μου πρός με; 44 ἰδοὺ γὰρ
ὡς ἐγένετο ἡ φωνὴ τοῦ ἀσπασμοῦ σου εἰς τὰ ὦτά μου, ἐσκίρτησε τὸ βρέφος ἐν ἀγαλλιάσει ἐν τῇ κοιλίᾳ μου. 45 καὶ μακαρία ἡ
πιστεύσασα ὅτι ἔσται τελείωσις τοῖς λελαλημένοις αὐτῇ παρὰ Κυρίου. (Λουκ.α’)
*** για το πως ''λειτουργούν'' οι δίκαιοι
Ζαχαρίας και Ελισάβετ, διαχρονικά προς φυσικοπνευματική ωφέλεια του ανθρώπου...
**** Ὁ ἄγνωστος συνταξιδιώτης (ο τίμιος Πρόδρομος
στην σφαγή των νηπίων από Ηρώδη)
***** οὐκ εἰμὶ ἐγὼ ὁ Χριστός, ἀλλ' ὅτι ἀπεσταλμένος
εἰμὶ ἔμπροσθεν ἐκείνου. 29 ὁ ἔχων τὴν νύμφην νυμφίος ἐστίν (1) · ὁ δὲ
φίλος τοῦ νυμφίου, ὁ ἑστηκὼς καὶ ἀκούων αὐτοῦ, χαρᾷ χαίρει διὰ τὴν φωνὴν τοῦ
νυμφίου. αὕτη οὖν ἡ χαρὰ ἡ ἐμὴ πεπλήρωται. 30 ἐκεῖνον δεῖ αὐξάνειν, ἐμὲ δὲ ἐλαττοῦσθαι.
31 ὁ ἄνωθεν ἐρχόμενος ἐπάνω πάντων ἐστίν. ὁ ὢν ἐκ τῆς γῆς ἐκ τῆς γῆς ἐστι καὶ ἐκ
τῆς γῆς λαλεῖ· ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἐρχόμενος ἐπάνω πάντων ἐστί, 32 καὶ ὃ ἑώρακε καὶ
ἤκουσε, τοῦτο μαρτυρεῖ, καὶ τὴν μαρτυρίαν αὐτοῦ οὐδεὶς λαμβάνει. 33 ὁ λαβὼν αὐτοῦ
τὴν μαρτυρίαν ἐσφράγισεν ὅτι ὁ Θεὸς ἀληθής ἐστιν. 34 ὃν γὰρ ἀπέστειλεν ὁ Θεός,
τὰ ρήματα τοῦ Θεοῦ λαλεῖ· οὐ γὰρ ἐκ μέτρου δίδωσιν ὁ Θεὸς τὸ Πνεῦμα. 35 ὁ
πατὴρ ἀγαπᾷ τὸν υἱὸν καὶ πάντα δέδωκεν ἐν τῇ χειρὶ αὐτοῦ. 36 ὁ πιστεύων εἰς
τὸν υἱὸν ἔχει ζωὴν αἰώνιον· ὁ δὲ ἀπειθῶν τῷ υἱῷ οὐκ ὄψεται ζωήν, ἀλλ' ἡ ὀργὴ τοῦ
Θεοῦ μένει ἐπ' αὐτόν.
(1) Ο Άγιος Ιωάννης
ο Βαπτιστής παρουσιάζει στους ανθρώπους τον Ιησού Χριστό (Ψηφιδωτό από τον
εξωνάρθηκα Ιεράς Μονής της Χώρας Κωνσταντινουπολη).
(2) για την αποτομή γράφει ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς: ...Σήμερα είναι μια μικρή Μεγάλη Παρασκευή, μια
δεύτερη Μεγάλη Παρασκευή.
Γιατί σήμερα ο
μεγαλύτερος άνδρας μεταξύ εκείνων που γεννήθηκε από γυναίκα, Ιωάννης, ο
Πρόδρομος και Βαπτιστής του Κυρίου, θανατώνεται. Την Μεγάλη Παρασκευή, οι
άνθρωποι θανατώνουν τον Θεό, σταυρώνουν τον Θεό. Στη σημερινή αγία μεγάλη
γιορτή, οι άνθρωποι θανατώνουν τον μέγιστο όλων των ανθρώπων. Δεν είμαι εγώ που
επέλεξε να χρησιμοποιήσει την έκφραση «τον μείζονα.»
Τι είναι ο έπαινος μου για τον μεγάλο και ένδοξο Πρόδρομο του Κυρίου, τον οποίο
ο Κύριος επαίνεσε περισσότερο από οποιονδήποτε μεταξύ των ανθρώπων, περισσότερο
από όλους, από τους Αποστόλους, τους Αγγέλους, τους Προφήτες, τους δικαίους,
τους Σοφούς; Από τον Κύριο ειπώθηκε γι ‘αυτόν: ουκ εγήγερται εν γεννητοίς
γυναικών μείζων Ιωάννου του βαπτιστού … (Ματθ. 11,11).
Σε όλη τη Δημιουργία, δεν υπάρχει κανένας μεγαλύτερος έπαινος.
Αυτός είναι ο λόγος που σήμερα είναι μια μικρή Μεγάλη Παρασκευή. Σκεφτείτε: οι
παράλογοι άνθρωποι σκοτώνουν τον μεγαλύτερο των δικαίων…. Σκεφτείτε: τι κάνουν
οι αντίπαλοι του Χριστού, ακόμη και σήμερα εξακολουθούν να φωνάζουν. “Σταυρώστε
Τον, σταύρωσον Αυτόν; !”
…με μας, να διαλέγουμε θέση και στάση στην ‘’επαναλαμβανόμενη’’
ιστορία, σε μία από τις δύο μοναδικές θέσεις εκατέρωθεν του Σταυρού και
Εσταυρωμένου. Σταυρωτές
ή σταυρούμενοι και κληρονόμοι . Καταγόμενοι τω βάρει της βλασφημίας στον
άδη ή κουφιζόμενοι πταισμάτων προς γνώσιν θεολογίας…
Σύμφωνα επί του πρακτέου με την μέριμνά μας για την ψυχή και
τα ενδύματά της….
(3) Δερμάτινοι χιτώνες και διαφάνεια
για την ξηρανθείσα συκή και τους δερμάτινους
χιτώνες ...
ως πορεία από το κατ’εικόνα στο καθ’ωμοίωσιν και από το προσωπείο, στο πρόσωπο...
«Ἀπέξεσε τῷ ξίφει τῆς ἐγκρατείας τοὺς
δερματίνους χιτώνας τῆς νεκρώσεως καὶ ὕφανε ἱμάτιον σωτηρίου». (μέγας Ιλαρίων)
Αμήν δι ευχών και
ενεργείας του προφ.Προδρόμου και βαπτιστού Ιωάννου, που μας περνά από τον νόμο
στην χάρι και από την ΠΔ στην Καινή και αμήν καινή κτίση, να ανεβούμε εκ των
κάτω υδάτων που εγέμισε η ψυχή μας και μας καθέλκει…. και τέλος ακούσουμε το
‘’ευ δούλε αγαθέ είσελθε.. εις την χαράν του Κυρίου σου’’
…10 καὶ εὐθέως ἀναβαίνων ἀπὸ τοῦ ὕδατος εἶδε
σχιζομένους τοὺς οὐρανοὺς καὶ τὸ Πνεῦμα ὡς περιστερὰν καταβαῖνον ἐπ᾿
αὐτόν· 11 καὶ φωνὴ ἐγένετο ἐκ τῶν οὐρανῶν· σὺ εἶ ὁ υἱός
μου ὁ ἀγαπητός, ἐν σοὶ ηὐδόκησα. (Μαρκ.α’)
ΟΜΙΛΙΑ
ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΧΡΙΔΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΤΑΓΗ ΣΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ