Σελίδες

οι άγιοι τρεις ιεράρχες, μεταξύ παλαιάς και καινής κτίσης

Οι άγιοι τρεις ιεράρχες, είναι οι προστάτες των ελληνικών γραμμάτων. 

Δυστυχώς το αντίθεο εθνομηδενιστικό κράτος, στις εντολές της ΝΤΠ, μπήκε στην διαδικασία να καταργήσει την αργία και έμμεσα την τιμή που πρέπει στους αγίους. … εἶπαν ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτῶν αἱ συγγένειαι αὐτῶν ἐπὶ τὸ αὐτό· δεῦτε καὶ καταπαύσωμεν πάσας τὰς ἑορτὰς τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τῆς γῆς. τὰ σημεῖα αὐτῶν οὐκ εἴδομεν, οὐκ ἔστιν ἔτι προφήτης, καὶ ἡμᾶς οὐ γνώσεται ἔτι. ἕως πότε, ὁ Θεός, ὀνειδιεῖ ὁ ἐχθρός, παροξυνεῖ ὁ ὑπεναντίος τὸ ὄνομά σου εἰς τέλος; ἱνατί ἀποστρέφεις τὴν χεῖρά σου καὶ τὴν δεξιάν σου ἐκ μέσου τοῦ κόλπου σου εἰς τέλος; ὁ δὲ Θεὸς βασιλεὺς ἡμῶν πρὸ αἰώνων, εἰργάσατο σωτηρίαν ἐν μέσῳ τῆς γῆς. (ψαλμ.ογ’) 

Εργάζεται Ο Κύριος για την σωτηρία μας και μετάβασή μας από την παλαιά κτίση στην καινή. 

Συνεργάζονται ως μονάδα όλοι οι άγιοί Του, αφού όπου Ο Κύριος, μετ’Αυτόν οι άγιοί Του, όλο Του το Σώμα, όλη η (ΜΙΑ) Εκκλησία… κατά το 24 πάτερ, οὓς δέδωκάς μοι, θέλω ἵνα ὅπου εἰμὶ ἐγὼ κἀκεῖνοι ὦσι μετ' ἐμοῦ, ἵνα θεωρῶσι τὴν δόξαν τὴν ἐμὴν ἣν δέδωκάς μοι, ὅτι ἠγάπησάς με πρὸ καταβολῆς κόσμου. (Ιωαν.ιζ’) 

Του Θεού τα γράμματα είναι εκείνη η παιδεία που διανοίγει τους οφθαλμούς της

Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023

Μιχαήλ, Αρχιστράτηγε των Αγγέλων, σώσε με, κινδυνεύω!

Κυνηγημένος από μια δεκαμελή ομάδα ενόπλων ανταρτών, Κυριακή πρωϊ στις 20 Οκτωβρίου 1945, ο παπά-Δημήτρης Γκαγκαστάθης, μόλις χτύπησε την καμπάνα, αναγκάσθηκε να φύγει από την Εκκλησία για να γλυτώσει. Έπιασε μια ρεματιά και τους ξέφυγε, μα σε λίγο τον πρόλαβαν πάλι, γιατί ήταν έφιπποι.

Τον πυροβολούσαν, όμως καμιά σφαίρα δεν τον χτυπούσε. Του έριχναν με τα στεν, φορητά αυτόματα, χωρίς να μπορούν να τον σκοτώσουν. Οι σφαίρες τρυπούσαν τα ράσα του, τις καταλάβαινε πάνω του, αλλά κυλούσαν στο χώμα χωρίς να τον πληγώνουν. Τον κύκλωσαν βρίζοντάς τον χυδαία και φωνάζοντας. Βλέποντας τον θανάσιμο κίνδυνο σήκωσε τα χέρια του προς τον Ουρανό και φώναξε ''εκ βαθέων'':

- Μιχαήλ, Αρχιστράτηγε των Αγγέλων, σώσε με, κινδυνεύω!

Σαν αστραπή ο Αρχάγγελος Μιχαήλ παρουσιάστηκε με τη μορφή ενός νέου, κρατώντας στο χέρι γυμνό το σπαθί του. Έκοψε με μια σπαθιά τα σχοινιά απ’ τη σέλλα και έριξε τον αρχηγό κάτω απ’ το άλογο, σπάζοντας τη σπονδυλική του στήλη. Οι σύντροφοί του έμειναν ακίνητοι σαν κεραυνόπληκτοι.

- Να μας συγχωρέσεις, παπά μου, είπε ο αρχηγός, και να πας στο καλό. Έχεις όριο ζωής ακόμα και υψηλούς προστάτες.

- Ευχαριστώ! απάντησε ο παπάς και τους συγχώρεσε.

Τους ευχήθηκε να τους φωτίσει ο Θεός και να γίνουν καλοί άνθρωποι. Οι ένοπλοι σήκωσαν τον τραυματισμένο αρχηγό τους και έφυγαν μουδιασμένοι. Οι χωριανοί περίμεναν τον παπά τους συγκεντρωμένοι στην Εκκλησία και του έκαμαν μεγάλη υποδοχή.

- Η Θρησκεία μας είναι ζωντανή! τους είπε εκείνος, όπως συνήθιζε να λέει πάντοτε - παπά-Δημήτρης Γκαγκαστάθης (♰ 29 Ιανουαρίου 1975)

Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2023

Όσιος Εφραίμ ο Σύρος: " Υπέρ πάντα αγάπησον την σιωπήν"

Ω ησυχία
Ω ησυχία, κλίμακα των αρετών!
Ω ησυχία, μητέρα της κατανύξεως!
Ω ησυχία, καθρέφτη των αμαρτημάτων, που δείχνεις στον άνθρωπο τις παραβάσεις του!
Ω ησυχία, που δεν εμποδίζεις τα δάκρυα!
Ω ησυχία, γεννήτρα της πραότητας!
Ω ησυχία, συγκάτοικε της ταπεινοφροσύνης!
Ω ησυχία, που είσαι ενωμένη με το φόβο του Θεού και φωτίζεις το νου!
Ω ησυχία, φύλακα των λογισμών και συμπαραστάτη της διάκρισης!
Ω ησυχία, γεννήτρα κάθε αγαθού, θεμέλιο της νηστείας και εμπόδιο της γαστριμαργίας!
Ω ησυχία, μελέτη της προσευχής και της ανάγνωσης!
Ω ησυχία, μητέρα της ευλάβειας!
Ω ησυχία, δεσμωτήριο των παθών!
Ω ησυχία, ευφροσύνη της ψυχής και της καρδιάς!
Ω ησυχία, βοηθέ κάθε αρετής!

Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2023

πυρήνας γης και πυρήνας ανθρώπου… μια φιλοσοφική προσέγγιση

με αφορμή που όλο το διαδίκτυο αναφέρεται στον πυρήνα της γης και την αλλαγή φοράς του αντίθετης του φλοιού, την έντονη καταστροφολογία, δυο συνειρμικές αναλογικές μακροκόσμου και μικροκόσμου, σκέψεις… υπό την φυσική και πνευματική (όσο είναι δυνατόν) οπτική.

Το μίσος του αντιδίκου ενάντια στην ανθρωπότητα και την φύση, είναι δεδομένη. Η δε δοθείσα δύναμη σε αρχαγγέλους (μεταξύ αυτών και στον σατανά) είναι τέτοια, που ΑΝ αφεθεί, μπορεί να καταστρέψει όλον τον κόσμο, αυτοστιγμεί.

Ενώ η αλλαγή φοράς του πυρήνα (από ανατολή προς δύση και αντίστροφα) είναι ένα επαναλαμβανόμενο γεγονός, οι επιστήμονες και οι συνωμοσιολόγοι βιάζονται οι μεν να αποδώσουν ό,τι κακό συμβεί στην φύση, οι δε, στο οργανωμένο κακό.

Αντικαταστάθηκε έντεχνα ο αρχαίος όρος θεομηνία, σε ακραία καιρικά φαινόμενα. Θα συμπεριληφθούν τα ηλεκτρομαγνητικά που θα επιφέρουν ανωμαλίες στην τόσο εξαρτημένη ζωή μας από αυτά, σε σεισμούς (βάζοντας το χεράκι τους και το haarp) και πολλά άλλα που μας υπόσχονται να δούμε.

Αυτό που δεν θα δούμε, ως πιο λεπτό και ταπεινό (αφού αυτό δεν κάνει θόρυβο

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2023

Ποιος πνευματικός νόμος καθυστερεί την καταστροφή του κόσμου;

"Ένας άγιος είναι φαινόμενο εξαιρετικά πολύτιμο για όλη την ανθρωπότητα. Οι άγιοι μέσα από το γεγονός της ύπαρξής τους στον κόσμο, έστω και αφανούς στον κόσμο αλλά φανερής στον Θεό, φέρνουν στη γη πάνω σε όλη την ανθρωπότητα την ευλογία του Θεού.

Ο κόσμος στέκεται με τις προσευχές των Αγίων και όταν εξασθενήσει η προσευχή τότε θα απολεσθεί.
Ο Άγιος Βαρσανούφιος μαρτυρεί ότι στην εποχή του η προσευχή τριών ανδρών συγκρατούσε τον κόσμο από την καταστροφή.

Χάρη στους άγνωστους στον κόσμο αγίους μεταβάλλεται η ροή των ιστορικών και κοσμικών γεγονότων.

Κατά συνέπεια κάθε άγιος είναι φαινόμενο κοσμικού χαρακτήρα, η σπουδαιότητα του οποίου εξέρχεται από τα όρια της επίγειας Ιστορίας και εκτείνεται στον κόσμο της αιωνιότητας.

Οι άγιοι είναι το αλάτι της γης, η έννοια της ύπαρξης της, ο καρπός χάριν του οποίου η γη φυλάσσεται.
Και όταν η γη παύσει να γεννά αγίους τότε θα αφαιρεθεί από αυτήν η δύναμη, που συγκρατεί τον κόσμο από την καταστροφή.
Ο Γέροντας Σιλουανός θεωρούσε τις πνευματικές καταστάσεις ως εξαιρετικά μεγάλες εξαιτίας της αιώνιας οντολογικής τους σπουδαιότητας.

Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2023

πόσο μας αφορά και μας επηρρεάζει το νταβός

Μετά την προσέγγιση των δύο όψεων του νταβός νταβός 2023 .... (η άλλη όψις) και όσον αφορά το πόσο και πως αυτό μας επηρρεάζει, ο αγ. Σιλουανός ο Αθωνίτης σημειώνει στο Για το δίκτυο του κόσμου : Ο πόλεμος ημών είναι πολύπονος, είναι μεγάλη και αδιάλειπτος επιστήμη. Απαιτείται και σοφία αλλά και απλότης. Εάν η ψυχή αγαπήση την ταπεινότητα τότε όλα τα δίκτυα των εχθρών διαλύονται και όλα τα οχυρά των κρημνίζονται. Ο πόλεμος είναι μεν πεισματώδης, αλλά μόνον δια τους υπερηφάνους. Δια δε τους ταπεινούς είναι εύκολος, διότι αυτοί έχουν αγαπήσει Τον Κύριον, και Αυτός δίδει εις αυτούς το ισχυρόν όπλον Του, την χάριν Του Αγίου Πνεύματος, την οποίαν φοβούνται οι εχθροί, διότι τους κατακαίει.

Το αντίθετο της ταπεινότητος, είναι τα τεράστια εγώ που πολύ δόλια εργάζεται στα έσχατα (και προέσχατα) ο διάβολος, ώστε κατάφερε να φουσκώσει υπέρ μέτρον τις φαντασμένες εικόνες (ε) επί γης (γω) και συγχρόνως υποτιμήσει έως μηδενίσει τις θεόπλαστες εικόνες (ε) Αυτού, ε-αυτούς μας. (Συνέχεια περί εγώ και εαυτού…). 

Νομοτελειακά, όσο το ένα υπερισχύει, το άλλο, λογικά ατονεί. Η σκιά του εγώ αφαιρεί και σβήνει σιγά σιγά το ενδόμυχο φως του εαυτού, αλλά από την άλλη, όσο εισέρχεται Φως στον εαυτό (στον βαδίζοντα πάνω στον ανοδικό δρόμο από το κατ’εικόνα προς το καθ’ομοίωσιν, που οικιεώνει τον εαυτό με Αυτόν) τόσο

Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2023

αγ.Σιλουανός για τα ζώα...

Για τα ζώα και τα τετράποδα έλεγε πως είναι «γη» και δεν πρέπει να προσκολλάται σ’ αυτήν ο νους του ανθρώπου. Γιατί ο άνθρωπος οφείλει ν’ αγαπά το Θεό μ’ όλη τη διάνοια και μ’ όλη την καρδιά και μ’ όλη τη δύναμή του, δηλαδή μ’ όλο το είναι του, λησμονώντας τη γη.

Την προσκόλληση των ανθρώπων στα ζώα, που παρατηρούμε πολλές φορές και που φτάνει καμιά φορά ως τη «φιλία», ο Γέροντας την θεωρούσε διαστροφή της τάξεως που έθεσε ο Θεός και αντίθετη προς τη φυσική κατάσταση του πρωτοπλάστου (Γεν. β’ 20). Να χαϊδεύεις τη γάτα μουρμουρίζοντας «γατούλα, γατούλα» ή να παίζεις και να μιλάς με το σκύλο παύοντας να σκέφτεσαι το Θεό, ή φροντίζοντας για τα ζώα να λησμονείς τον πλησίον σου ή και να μαλώνεις εξαιτίας τους με τους ανθρώπους, όλα αυτά αποτελούσαν για το Γέροντα παράβαση των εντολών του Θεού, η πιστή τήρηση των οποίων αναδεικνύει τέλειο τον άνθρωπο.

Σ’ ολόκληρη την Καινή Διαθήκη δεν βρίσκουμε ούτε ένα χωρίο που να διηγείται πως ο Κύριος προσήλωσε την προσοχή του στα ζώα – κι όμως Αυτός αγαπούσε πραγματικά όλη την κτίση Του. Η πραγμάτωση αυτής της τέλειας ανθρωπότητας

Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2023

νταβός 2023 .... (η άλλη όψις)

από το νταβός 2023, δυο ''λεπτομέρειες'' ....

νομίζω φαίνεται ευκρινώς ότι η εφαπτόμενη στα 3 Ο... πως σχηματίζει τα 3 6άρια (ο κόσμος τόχει τούμπανο κι αυτοί κρυφό καμάρι...) ο ΜΑΤΣ να σχεδιάζει κι αυτοί να ''υπηρετούν'' πειθήνια.... οριζοντίως επί γης... 


μπορεί η συγκέντρωση και τα μυστικώς λεγόμενα να είναι κεκλεισμένων των θυρών αλλά προβάλλουν ευκαίρως ακαίρως το ''νόημα''.

... στην δε φωτο, 3 άντρες 3 γυναίκες....  το τρίγωνο προς τα άνω και το τρίγωνο προς τα κάτω.... (ένα εξάκτινο, μια κεφαλή, αλλά χωρίς Νου εντός)

Λέει ο σοφός σολομώντας... αυτός που είναι μέσα στην σπηλιά, στο σκοτάδι, βλέπει αυτόν που είναι στο φως. Αλλά αυτός που είναι στο φως δεν βλέπει αυτόν που είναι μέσα στην σπηλιά. Και σοφά, αυτός που είναι στο Φως και ελεύθερος εκτός του

Εισαγωγή ιβ' (ωφέλιμα ελληνορθόδοξα)

Από την εμπειρία των αγίων, Ο Λόγος, είναι εκ των πραγμάτων Τροφεύς και Τροφή κι οι λόγοι Του (εκ του φυσικού νόμου και από τις Γραφές) τροφή ψυχής, αφού ουκ επ’άρτω μόνω ζήσεται άνθρωπος… από Ματθ.δ’4 και Λουκ.δ’4. (γέγραπται, οὐκ ἐπ᾿ ἄρτῳ μόνῳ ζήσεται ἄνθρωπος, ἀλλ᾿ ἐπὶ παντὶ ρήματι ἐκπορευομένῳ διὰ στόματος Θεοῦ.)… Είναι ‘’αυτό’’ που προστίθεται στην φύση των τεσσάρων στοιχείων, σαν εντός σχήματος (δ) ποτηρίου και σαν ουσία (4), για να ''εμβολιάσει'' την σάρκα, με πνεύμα (πνευματικοποιώντας την), για να την μεταποιήσει σε αγιοπνευματική (8), καθαρίζοντας νεφρούς και καρδίαν… πνευματική φυσιολογία νεφρών και καρδιάς…. (και περί του 44 ψαλμού). 

Το στομάχι σαν μυλόπετρα αλέθει και προσπαθεί να αφομοιώσει κάθετι που του εισαγάγουμε. Νομοτελειακά, (δυστυχώς) κακό που μας ασθενεί και πεθαίνει ή όντως καλό και πραγματικά ωφέλιμο προς ρώσι και ζωή. Ανάλογα ισχύει και για την ψυχή και την τροφή που της παρέχουμε. 

Γιατί η ψυχή μοιάζει με τη μυλόπετρα; (Αββάς Κασσιανός) 

Μέ τόν τρόπον αὐτόν ἐβγῆκαν ὅλες αἱ πλάνες καί ἔγιναν αἱ αἱρέσεις ∽ Όσιος Ιωσήφ Ησυχαστής †

Ο ανά χείρας τόμος αφορά την σταχυολόγηση ωφέλιμων ελληνορθοδόξως άρθρων που κατά την κρίση και ‘’φίλτρο’’ σας, είναι δυνατόν να ωφελήσουν στην οικοδομή. 

Παρουσίαση με το σκεπτικό, όπως αναφέρει ο αγ.Ιουστίνος πόποβιτς και τον αντιγράφω… Εγώ πασχίζω πάντοτε να επιβεβαιώνω τις σκέ­ψεις μου στα γραπτά των Αγίων Πατέρων. Παρακαλώ λοιπόν και εσάς, όσα λαμβάνετε από εμένα, να τα επα­ληθεύετε με αυστηρότητα επάνω στους Αγίους Πατέ­ρες. 

Προσπάθεια συνοδοιπορίας γνώσεων και Αληθείας ώστε δια της δευτέρας να

Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2023

Μυσταγωγία (ερμηνεία Θείας Λειτουργίας από Άγιο Μάξιμο Ομολογητή)

Η ψυχή ανυψώνεται κατά τη διαδρομή της Θείας Λειτουργίας - Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής

~ Κατά την πρώτη είσοδο δηλώνεται η αποβολή της απιστίας, η αύξηση της πίστης, η ελάττωση της κακίας, η πρόοδος της αρετής, η εξαφάνιση της άγνοιας, η προσθήκη της γνώσης.

Με την ακρόαση των θείων λόγων δηλώνονται οι μόνιμες και αμετάθετες έξεις και διαθέσεις της πίστης, που είπαμε, και της αρετής και της γνώσης, ενώ με τους θείους ύμνους που ακολουθούν, η θεληματική συγκατάθεση της ψυχής προς τις αρετές, και η πνευματική γλυκύτητα κι ευχαρίστηση που δοκιμάζει απ’ αυτές. Με την ιερή έπειτα ανάγνωση του αγίου Ευαγγελίου δηλώνεται η συντέλεια του γήινου φρονήματος, σαν να ήταν η συντέλεια του αισθητού κόσμου. Με το

Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2023

Άγιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης – 137 ωφέλιμα κεφάλαια

Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, Τόμος Δ΄ (σελ. 176-211).

Άγιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης 137 ωφέλιμα κεφάλαια *

* Στο πρωτότυπο κείμενο τα κεφάλαια έχουν την ακροστυχίδα : »Λόγοι διάφοροι περί εντολών, δογμάτων, απειλών και επαγγελειών, έτι δε και περί λογισμών και παθών και αρετών, έτι δε και περί ησυχίας και προσευχής, ων η ακροστυχίς ώδε».

1. Το να είναι κανείς ή να γίνει λογικός όπως ήταν κατά φύση (προπτωτικά) ο άνθρωπος, είναι αδύνατο πριν φτάσει στην καθαρότητα και την αφθαρσία. Γιατί την πρώτη την κυρίευσε η άλογη έξη των αισθήσεων, ενώ την άλλη, η φθορά της σάρκας.

2. Κατά φύση λογικοί έγιναν μόνον οι Άγιοι με την καθαρότητα. Κανείς από τους σοφούς στα λόγια δεν είχε καθαρό λογικό, επειδή το διέφθειραν από την αρχή με τους λογισμούς. Γιατί το υλικό και φλύαρο πνεύμα της σοφίας του κόσμου τούτου, υποβάλλει λόγους στους πιο μορφωμένους, και λογισμούς στους πιο απλοϊκούς, κι έτσι συνοικεί με αυτούς εμποδίζοντάς τους από την ενυπόστατη σοφία και θεωρία

το όνομα Αθανάσιος και μια μικρή εμβάθυνση στην έννοια…

Όσον αφορά τα βαπτιστικά, τα υποκοριστικά, με κορωνίδα τον θανάση....  

Λέει ο Ντίνος Χριστιανόπουλος στα μικρά ποιήματα (Ιανός, 2004) : 

Θανάση, γιατί έκοψες το άλφα από μπροστά;
για ένα γράμμα χάνεις την αθανασία...

Με αφορμή το Κωνσταντίνος* που γίνεται Ντίνος… είναι μικρά τα ποιήματα και τα ποιήματά μας, γιατί ενώ ξέρουμε, ενώ διορθώνουμε τους άλλους, δεν διορθωνόμαστε…. κατά το: …19 ὃς ἐὰν οὖν λύσῃ μίαν τῶν ἐντολῶν τούτων τῶν ἐλαχίστων καὶ διδάξῃ οὕτω τοὺς ἀνθρώπους, ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν· ὃς δ᾿ ἂν ποιήσῃ καὶ διδάξῃ, οὗτος μέγας κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν. (Ματθ.ε’) Μη όντας αυτή κρίση και κατάκριση ενάντια στον λογοτέχνη, αλλά μια ακόμη ευκαιρία αυτογνωσίας μας, αφού όλοι μας, ο καθένας με το δικό του όνομα, όπως κι αν προσφωνείται, εμπεριέχει στο ΕΙΝΑΙ του αυτόν τον αγώνα, των έλξεων φυγοκέντρου (Ι) και κεντρομόλου (Ι) προς θάνατο ή αθανασία, προς σταυροφορία και υπομονή (κωνστ) ή όχι... 

Είναι καλός και απαραίτητος μεν ο τύπος, αλλά πιο επιθυμητή η ουσία. Μην τύχει και κάποιος προσφωνεί ή θέλει να προσφωνείται (μετά μανίας) Αθανάσιος αλλά τα έργα (και η θεωρία) του, να μην συμβαδίζουν.

προηγείται στο Ματθ.ε’ το… 17 Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τὸν νόμον ἢ τοὺς προφήτας· οὐκ ἦλθον καταλῦσαι, ἀλλὰ πληρῶσαι  

Δεν καταργεί ο άνθρωπος την αγριέλαιο, αλλά μπολιάζοντάς την, την μεταποιεί σε καλλιέλαιο και ωφέλιμο. Δεν καταργεί τον θάνατο, αλλά δια του θανάτου Του τον

Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2023

αίσθηση Χριστού μεγάλου Αθανασίου

Όταν κάποτε ο Μέγας Αθανάσιος ρωτήθηκε από κάποιον Αντίοχο:

- Πώς θα καταλάβει ένας άνθρωπος, ότι ο Χριστός είναι μέσα του;
Απάντησε ο Μέγας Αθανάσιος:
- Θα το καταλάβει ο άνθρωπος αυτό, από τα σκιρτήματα που έχει μέσα του. Όπως η γυναίκα όταν συλλάβει γνωρίζει απόλυτα, ότι είναι σε ενδιαφέρουσα από τα σκιρτήματα της κοιλίας της, έτσι και ο άνθρωπος θα το καταλάβει από τα σκιρτήματα της καρδιάς του, το πως αισθάνεται το Πάσχα. Το πώς αισθάνεται όταν Κοινωνεί. Το πώς αισθάνεται όταν εκκλησιάζεται, όταν προσεύχεται, όταν κλαίει... Τι σκιρτήματα, τι νοιώθει μέσα του, τι χαρά. Από εκεί θα καταλάβει, ότι έχει συλλάβει τον Χριστό. Από τίποτα άλλο δεν μπορεί να το καταλάβει.
Δημήτριος Παναγόπουλος ο Ιεροκήρυκας (1916 - 1982)

Ερωτήματα του Αγίου Αντωνίου προς τον άγγελο για την πορεία της ψυχής μετά το θάνατο

Ούτος ο Μακάριος και Πανθαύμαστος Αββάς και Πατήρ ημών Αντώνιος ο μέγας, εις καιρόν όπου ευρίσκετο εις την έρημον και ασκήτευεν, εφάνη προς αυτόν Άγγελος Κυρίου εις σχήμα Καλογήρου, και ως τον είδεν ο όσιος, έκαμε προς αυτόν μετάνοιαν.

Ο δε άγγελος είπε πρός αυτόν Ευλόγησον πάτερ άγιε.
Ο δε Άγιος νομίζοντας ότι είναι καλόγηρος από τους εκείσε ερημήτας, λέγει προς αυτόν ο Θεός συγχωρήσοι σε τέκνον μου και πλησιάσας προς τον Άγγελον είπεν εις αυτόν ας περιπατήσωμεν μαζύ ολίγον δρόμον και περιπατώντας είπεν ο Όσιος• θαυμάζω, αδελφέ εις την θεωρίαν σου και εις την νεότητα και εις την ευμορφίαν όπου έχεις και εκπλήττομαι, διότι τοσούτον κάλλος δεν είδον εις άλλον άνθρωπον και διά τούτο στοχάζομαι πως δεν είσαι άνθρωπος.
Λοιπόν ορκίζω σε εις τον Θεόν του ουρανού και της γης να μου είπης την αλήθειαν• ο δε Άγγελος ποιήσας μετάνοιαν, λέγει προς τον άγιον.
Πάτερ άγιε, με βλέπεις, εγώ άνθρωπος δέν είμαι, αλλά, Άγγελος του Θεού, και ήλθα να σε διδάξω μυστήρια του Θεού εκείνα οπού δεν ηξεύρεις, και τα οποία

Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2023

Κύριε, ελέησον - Αγίου Ιωάννου της Κροστάνδης

Τι σημαίνει πραγματικά η αναφώνησις «Κύριε, ελέησον»

Αγίου Ιωάννου της Κροστάνδης
Τι σημαίνει πραγματικά η αναφώνησις «Κύριε, ελέησον», που τόσο συχνά ακούμε στην εκκλησία;
Όλοι είμαστε υπόδικοι και άξιοι να χάσουμε την αιώνιο ζωή εξ αιτίας των αναριθμήτων αμαρτημάτων μας. Και μόνο το έλεος και η χάρις του Κυρίου Ιησού Χριστού, που μεσιτεύει για μας ενώπιον του Ουρανίου Πατρός του, μας σώζουν από την αιώνια Κόλασι. Είναι η φωνή του μετανοημένου αμαρτωλού, που εκφράζει τη στερεά του απόφασι να αλλάξη τρόπο ζωής, να γίνη αληθινός χριστιανός. Είναι η φωνή του μετανοημένου αμαρτωλού, που είναι έτοιμος να συγχωρήση τους άλλους, να τους δείξη έλεος, όπως και ο ίδιος ελεείται από τον Κύριο, τον Κριτή των πράξεών του.
Μη φοβάσαι τη σύγκρουσι και μη την αποφεύγεις. Όπου δεν υπάρχει αγών, δεν υπάρχει και αρετή. Όπου δεν υπάρχουν πειρασμοί για την πίστι και την αγάπη, είναι αβέβαιο αν υπάρχουν η πίστις και η αγάπη προς τον Κύριο. Η πίστις μας, η αγάπη μας αποδεικνύονται και φανερώνονται στις αντιξοότητες. Οι δύσκολες ώρες, μέσα μας και έξω μας, οι ώρες των ασθενειών, των θλίψεων, των στερήσεων, είναι το πεδίο της αληθινής αρετής.
(Η εν Χριστώ ζωή μου – Αγ. Ιωάννου της Κροστάνδης, εκδόσεις Παπαδημητρίου, σελ. 174-175)

Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2023

‘’σήμερον’’ τα δεσμά λύονται….

Για να συμβούν όλα αυτά τα ‘’σήμερον’’ της ορθοδοξίας (που συχνά υμνούμε) απαιτούν προϋποθέσεις γιατί αυτό το σήμερον ανήκει στο νυν (κεφαλή) και αιώνιο παρόν. Απεναντίας τα εφήμερα στον κόσμο, τα εμπεριεχόμενα στο αεί (κοιλία) χρόνο ‘’σήμερον’’ και ''τώρα'', περνάνε αστραπιαία και χάνονται. 

Παρά την παρατήρηση, υπάρχει μια συνάφεια μεταξύ των άπαξ ανεπανάληπτων γεγονότων μέσα στον χρόνο και των επαναλαμβανόμενων εορτών που ετησίως, σαν έλικα, επανερχόμαστε. Ο μυστικός συνδυασμός αυτών των δύο ''τώρα'' είναι η αφορμή των παρακάτω σκέψεων... με την προσπάθεια καταγραφής του τρόπου, πως από το ένα και κάτω, περνάμε στο άλλο. 

Σήμερα κοσμικώς λύονται τα γήινα δεσμά του τέως βασιλέως και πνευματικώς ενθυμούμαστε την λύση από αγγέλου των δεσμών του απ.Πέτρου (16 Ιαν). 

Η υγιής ευθεία κίνηση του νοός, αναγάγει εκ των δημιουργημάτων νουν, καρδία και όλην την ζωή, στον Δημιουργό. 

Εκ του ίχνους, πολλοί είχαν σε αυτόν (τον επίγειο τέως βασιλέα) επενδύσει εξωτερικά και αναμενόντουσαν κάποιες ενέργειες για την βασιλεύουσα Πόλι. Εξ αυτής δε της προσμονής, συγχρόνως κάποιοι απογοητεύτηκαν, ο Θεός εξέθεσε τον άγιό Του (1), άλλοι βρήκαν ευκαιρία να κοροϊδέψουν…. και άλλοι πολλοί δυστυχώς να εξάγουν χολή και επιδείξουν την μικρότητα της ψυχής τους.

Ρωτούσαν τον αγ.Παΐσιο…

γέροντα! χειμώνιασε! πότε θα πάρουμε την Πόλι;

κι ο άγιος απαντούσε:

- άστε πότε θα πάρουμε την Πόλι. Εσείς πήρατε Χριστό;    

Φαίνεται, πως ‘’σήμερα’’ παραδίδεται η σκυτάλη από τον αποθανόντα έναν κωνσταντίνο, (έκπτωτο εκ της θέσεώς του) σε όσους ''ζωντανούς'' σταυροφόρους

Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2023

Η νοερά, η καρδιακή και η πνευματική προσευχή

Γέροντος Ηλίε Κλεόπα

– Τι είναι η νοερά και τι η καρδιακή προσευχή;
– Η νοερά προσευχή είναι εκείνη που γίνεται με στοχασμούς και ο νους συνηθίζει να βυθίζεται την ώρα της προσευχής, να τη λέει εξ ολοκλήρου μυστικά και χωρίς να διασκορπίζεται. Την περίοδο αυτή ο νους ειρηνεύει, ενώνεται με τις λέξεις της ευχής και την απαγγέλλει μυστικά. Η καρδιακή προσευχή είναι η προσευχή της νοερής αισθήσεως. Κατ’ αυτήν, όταν η εργασία της ευχής που γινόταν στον νου αρπαχθεί από την καρδιά, τότε η νοερά προσευχή που ήταν σκέψη, τώρα γίνεται νοερή αίσθηση, η οποία γίνεται πνευματική ανάγκη στον άνθρωπο.
Όποιος έφθασε σ’ αυτή την προσευχή της καρδιάς, από όπου πηγάζουν τα αισθήματα του ανθρώπου, προσεύχεται χωρίς λόγια, επειδή ο Θεός είναι Θεός της καρδιάς. Απ’ αυτή τη βαθμίδα αρχίζει η αληθινή πρόοδος στην προσευχή.
Αυτή την προσευχή μπορεί να την εξαφανίσει η πολλή ανάγνωση και η επιμονή ενός ακόμη λογισμού, ενώ η παραμονή σ’ αυτή την αίσθηση της προσευχής διαφυλάσσεται με τη συνεχή επίκληση μόνο των λέξεων της ευχής. Λοιπόν, από όσα σημειώσαμε μέχρι εδώ, πρέπει να θυμόμαστε ότι η νόηση και η αίσθηση είναι δύο δυνάμεις της προσευχής, κατά τον άγιο Θεοφάνη τον Έγκλειστο.
– Υπάρχει άλλη βαθμίδα προσευχής μετά από την καρδιακή προσευχή;
– Υπάρχει η πνευματική προσευχή που γίνεται εν εκστάσει, γι’ αυτό και λέγεται

παραινέσεις μεγάλου Βασιλείου

H ψυχή σου εξομοιώνεται με όσα κάνεις, παίρνει τη μορφή και το σχήμα των πράξεών σου. Η εμφάνισή σου, το ντύσιμο, το βάδισμα και ο τρόπος που κάθεσαι, όπως και το φαγητό σου, το κρεβάτι, το σπίτι και τα έπιπλα του σπιτιού, όλα να είναι απλά. Και τα λόγια και το τραγούδι και η παρέα με το φίλο, κι αυτά να τείνουν στο μέτρο κι όχι στην υπερβολή.

Μην κάνεις επίδειξη με περίτεχνα λόγια, ούτε με κορώνες στο τραγούδι. Μην κάνεις διαλέξεις αλαζονικές και βαρυσήμαντες, μα απ’ όλα να αφαιρείς την υπερβολή.

Να είσαι καλός με το φίλο, μαλακός με τον υφιστάμενο, ανεξίκακος με τους θρασείς, φιλάνθρωπος με τους περιφρονημένους.

Να παρηγορείς όσους ταλαιπωρούνται, να επισκέπτεσαι όσους υποφέρουν, να συζητάς με γλυκύτητα, να απαντάς με χαμόγελο, να είσαι προσιτός σε όλους. Ούτε να πλέκεις εγκώμια του εαυτού σου, ούτε να παρακινείς τους άλλους να σου πλέκουν, και να μη συμφωνείς με λόγο υπερήφανο, καλύπτοντας όσο μπορείς τα προτερήματά σου.

Όσο για τα λάθη σου, πρώτος εσύ να κατηγορείς τον εαυτό σου, και να μην

Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2023

Των δέκα λεπρών (Άγιος Νικόλαος Αχρίδος)

...Ας ρίξουμε μια ματιά στην καθαρή απεικόνιση της ευγνωμοσύνης και της αγνωμοσύνης. Τι έκαναν οι λεπροί αυτοί όταν διαπίστωσαν πως είχαν θεραπευτεί από τη λέπρα τους; Μόνο ο ένας απ’ αυτούς γύρισε για να ευχαριστήσει το Χριστό. Οι άλλοι εννιά τράβηξαν το δρόμο τους. Ούτε που σκέφτηκαν να γυρίσουν και να ευχαριστήσουν τον Ευεργέτη και Σωτήρα τους.

«Εις δε εξ αυτών, ιδών ότι ιάθη, υπέστρεψε μετά φωνής μεγάλης δοξάζων τον Θεόν. και έπεσεν επί πρόσωπον παρά τους πόδας αυτού ευχαριστών αυτώ· και αυτός ην Σαμαρείτης» (Λουκ. ιζ’ 15, 16). Ο ευγνώμων αυτός άνθρωπος, μόλις είδε πως είχε απαλλαγεί από τη φοβερή αρρώστια του, ένιωσε την ψυχή του ν’ ανασαίνει ανάλαφρα. Ήταν σα να είχε βγάλει από μέσα του κάποια φαρμακερά φίδια. Η πρώτη του σκέψη λοιπόν ήταν να τρέξει και να ευχαριστήσει Εκείνον που τον έσωσε απ’ αυτήν τη φοβερή αθλιότητα. Λίγο νωρίτερα είχε κράξει, Ιησού επιστάτα, ελέησον ημάς. Τώρα ξανασήκωσε τη φωνή του και βροντοφώναξε από τα βάθη της ψυχής του κι από τα καθαρά χείλη του ευχαρίστησε το Θεό. Δεν του έφτασε αυτό όμως. Έτρεξε αμέσως να βρει τον Ευεργέτη του, να του εκφράσει τις ευχαριστίες του. Μόλις έφτασε κοντά στο Χριστό έπεσε μπροστά Του να τον

Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2023

θαύματα, παιδεία και θέλησις...

Ρώτησε κάποιος έναν άγιο άνθρωπο:

Πως μπορούμε να κάνουμε θαύματα;

Και ο άγιος άνθρωπος απάντησε:

Εάν μάθεις κάποιον να διαβάζει το ευαγγέλιο, έχεις ανοίξει τα μάτια ενός τυφλού.

Εάν μάθεις κάποιον να βοηθά τους αναγκεμένους, έχεις θεραπεύσει ένα παράλυτο.

Εάν μάθεις κάποιον να πηγαίνει στην εκκλησία, έχεις θεραπεύσει έναν ανάπηρο.

Εάν οδηγήσεις κάποιον σε μετάνοια, έχεις αναστήσει ένα νεκρό.

Τώρα πήγαινε και κάνε θαύματα! 

Μητροπολίτης Νιγηρίας Αλέξανδρος 

--- 

ἐδόθη μοι πᾶσα ἐξουσία ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ γῆς. 19 πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτοὺς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ῾Αγίου Πνεύματος, 20 διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν· καὶ ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. ᾿Αμήν. (Ματθ.κη’) 

7 Πορευόμενοι δὲ κηρύσσετε λέγοντες ὅτι ἤγγικεν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. 8 ἀσθενοῦντας θεραπεύετε, λεπροὺς καθαρίζετε, νεκροὺς ἐγείρετε,

Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2023

Ορθοδόξως και αιρετικώς θεολογείν κατά Γρηγόριον Νύσσης

Ανάτυπον εκ του περιοδικού «ΘΕΟΛΟΓΙΑ» (τόμ. Ο' [1999], τεύχος Β'-Γ', σελ. 253-273)

Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης πρεσβεύει μίαν εμπειρικήν θεολογίαν, ως την αντιστοιχίαν και νοητικήν έκφρασιν και διατύπωσιν της εις Θεόν πιστευούσης υπάρξεως, την οποίαν ορίζει με τα γνωρίσματα της θείας Αποκαλύψεως, ήτοι θεοκεντρικώς, ως «το καταξιωθήναι τον Θεόν ιδείν» (5:343), χριστοκεντρικώς, ως «το γνώναι, τι σημαίνει το του Χριστού όνομα, ω χρη και τον ημέτερον συμμορφωθήναι βίον» (5:181), αφού «χαρακτήρες του όντως Χριστιανού πάντα εκείνά εστιν, όσα ,περί τον Χριστόν εννοούμεν» (5:178), πνευματοκεντρικώς και εκκλησιοκεντρικώς, νοουμένων των χριστιανικών χαρακτήρων ως «καρπών της του Πνεύματος χάριτος» (5:83 εξ.), και ουχί ως προσωπικών κατορθωμάτων, διά της συμμετοχής εις τα Μυστήρια της Εκκλησίας, ούσης το Σώμα Χριστού, και κυρίως εις το της θείας Ευχαριστίας, ήτις «αληθώς εστι Σαρξ και Αίμα Χριστού» (5:191). Ο Άγιος αναφέρεται και εις το παλαιο-χριστιανικόν δόγμα, καθ' ο εκτός της Εκκλησίας είναι αδύνατος η σωτηρία, λέγων: «Ει τις του Σώματος εστιν εκτός, ούτος πάντως και προς τήν Κεφαλήν αλλοτρίως έχει» (5:197).

-Εις τα «αντικειμενικά» ταύτα, τρόπον τινά, γνωρίσματα της γνησίας Χριστιανικής υπάρξεως προσθέτει ο Άγιος και τα «υποκειμενικά», τα οποία ορίζει, αρνητικώς μεν, ως το καθαρεύειν από πάσης κακίας: «τούτο δε εστι, το διά πάντων καθαρεύσαι δειν τον μέλλοντα προσβαίνειν τη των νοητών θεωρία, ως και ψυχή και σώματι... και διανοία... καθαρόν είναι και ακηλίδωτον» (4:82-83), θετικώς δε, ως πραγμάτωσιν «δι’όλου» του βίου «πάντων των κατά Χριστόν νοουμένων

Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2023

εστίαση και εστίαση….

φαίνεται, πως τα ορώμενα είναι θέμα εστίασης οφθαλμού.

Μπορούμε να μείνουμε στο πλέγμα που μας φυλακίζει, αλλά μπορούμε και καλό θα ήταν, να το προσπεράσουμε. Άλλωστε, η ζωή σαν σε αθλητικό στίβο, δεν παρομοιάζεται και είναι πάντα μια κούρσα ταχύτητος 100 μέτρων, αλλά μπορεί να είναι και 110 με εμπόδια, ή ακόμη πιο χρονοβόρα με περισσότερες απαιτήσεις αντοχής και σαν 3 χλμ στιπλ… τα οποία ‘’πρέπει’’ να τα προσπεράσουμε, μην σκοντάψουμε σε αυτά και πολύ περισσότερο μην μείνουμε πεσμένοι.

μη μείνουμε ‘’πεσμένοι’’ στα φαινόμενα καλά αυτού του κόσμου. ΔΕΝ υποτιμάται ή ακυρώνεται η φυσική ελευθερία αν κάποιος είναι φυλακισμένος σε φυσική φυλακή, ούτε η υγεία αν κάποιος ασθενεί (1). Αλλά!!! προέχει των εξωτερικών, η εσωτερική ελευθερία, η εσωτερική υγεία.

Η εξωτερική ταυτότητα των δύο εννοιών σίγουρα, βάσει της βαθύτατης ελληνικής σοφίας (και θεοεπίβλεπτης δόμησης της γλώσσας), δεν είναι τυχαία και πάλι σύμφωνα με την Αγία Γραφή (Γαλ.ς' - αναφέρεται το χωρίο πιο κάτω) όπου εστιάζουμε, το αντικείμενο εστίασης (οφθαλμών) μας κάνει το ''τραπέζι'' και μας γεμίζει (ψυχή και σώμα) με ό,τι διαθέτει. Φθορά ή Ζωή. Διαλέγουμε και αμήν να διορθωνόμαστε. Γνωρίζοντας επιπλέον, ότι ο Κύριος, δεν γνωρίζεται αντικείμενος, αλλά βιώνεται συγκείμενος. Συμπλέων, συνοδοιπορών, θεραπεύων ως Ιατρός ψυχών και σωμάτων... Τα υπόλοιπα που ακολουθούν, είναι δικαιολογητικές σκέψεις γιατί, ενώ φαίνονται αυτονόητα θεωρητικά, στην πράξη χάνουμε νόημα και στόχο.      
 
Λένε οι άγιοι, τι να την κάνω την σωματική υγεία αν αυτή με ωθεί σε πάθη ψυχοκτόνα ή πάλι πόσο όφελος έχει μια ψυχή σε ασθενές σώμα όταν δι αυτής της

ιεράρχηση παιδείας αγ.Σεραφείμ του Σάρωφ

Λέγεται ότι κάποτε μια μητέρα, σύζυγος βογιάρου, ήρθε στον Άγιο Σεραφείμ του Σάρωφ και του παραπονέθηκε ότι οι δάσκαλοι δεν μαθαίνουν καλά στα παιδιά της τη γαλλική γλώσσα, ρωτώντας τον τι να κάνει.

Τότε ο άγιος εκείνος άνθρωπος της είπε:
«εσύ μανούλα μου, μάθε καλλίτερα τα παιδιά σου πώς να προσεύχονται στο Θεό και εκείνα θα μάθουν αργότερα πιο εύκολα τα γαλλικά».
Στα παιδιά λοιπόν, πρέπει να διδάσκουμε πρώτα εκείνο που είναι το πιο σπουδαίο επειδή, ότι μαθαίνουμε στα νιάτα μας, δύσκολα το ξεχνάμε. Δευτερεύοντα πράγματα μπορούμε να μάθουμε και ύστερα, μα και αν ακόμα ξεχαστούν, δεν είναι μεγάλη η ζημία.
Αν όμως δεν διδαχτούμε τα σημαντικότερα πράγματα, ή τα διδαχτούμε ελλιπώς, ή τα μάθουμε και ύστερα τα ξεχάσουμε, τότε, οι ήχοι του πιάνου πνίγουν την προσευχή και η γαλλική προφορά χρησιμοποιείται για να κοροϊδέψουμε τους γονείς!
Ο αγαθός Θεός ας είναι βοηθός σας. Τώρα είναι δύσκολο να σας δώσω συμβουλή. Όταν η καρδιά θολώσει, είναι δυσκολότερο να την καθαρίσεις ακόμη και από το πιο θολωμένο χείμαρρο. Υπομείνετε και προσεύχεσθε στον Θεό για τα παιδιά σας. Με την υπομονή, λίγο-λίγο ίσως καταφέρετε να τα φέρετε σε ντροπή και με την