Το θέμα της αντίδρασης,
μοιάζει μονόδρομος (και από το μαστίγιο Του Κυρίου όταν μετατράπηκε ο οίκος
Θεού οίκος εμπορίου, από τον ραπίσαντα τον άρειο, αγ.Νικόλαο, από τον αγ.Ιωάννη
χρυσόστομο που αναφέρει πως αγιάζει το χέρι σου αν ραπίσεις υβριστή κλπ…) αλλά
και του νεοφανούς Αγίου Παϊσίου Αγιορείτου (Λόγοι Β, σελ. 56) που μας υπενθυμίζει
…Βλέπεις να βρίζουν τα άγια, και ο άλλος
δεν λέει τίποτε... Σ' αυτήν την περίπτωση, η πραότητα είναι δαιμονική. (...) όπως
και φαίνεται στην υποσημείωση* η σύμπνοια θεωρίας και πράξης στον άγιο, όταν
ράπισε (και θεράπευσε) υβριστή
φοιτητή…
Αντίδραση, δύο πεδίων…. μία
εξωτερική και μία εσωτερική. Προσευχητική με διάθεση νουθεσίας σε α-νοήτους
(που στερούνται νου Χριστού), δίνοντάς μας ο καλός Θεός διάκριση πώς να δράσουμε
για το καλύτερο αποτέλεσμα…. αφού μερικές φορές είναι προτιμότερο πέντε λέξεις
εν νοΐ παρά χίλιες εν γλώττη… ένα ‘’ράπισμα’’ (εκ του αγγέλου εντός, παρά 1000
ραπίσματα εξωτερικά (κι ας έχουμε χίλια δίκηα) που αντί να νουθετήσουν τον συνάνθρωπο,
αφού δεν είναι έτοιμος αλλά ιδίως επειδή ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ, τον κουμπώνουν και τον
κάνουν ενάντιο και του χειροτερεύουν την πνευματική ήδη βεβαρυμένη κατάστασή
του… (όπως σκληραίνει ο πηλός με την έκθεσή του στον ήλιο…, σε αντίθεση με το
κερί, που μαλακώνει). (πηλός
ή κερί.... αγ.Μαξίμου ομολογητού).
Δόθηκε πρώτα βήμα στην
αιτιολογία και έπεται η λύση του προβλήματος σύμφωνα με το αγιογραφικό σκεπτικό…
(ότι) … στα δίδυμα αδέλφια Ησαύ και Ιακώβ (που είναι τύπος του Αγίου Πνεύματος
που δωρίζει τεκνία και χαρίσματα, μετά τον Αβραάμ, πατέρα δύο διαθηκών και
Ισαάκ υιό υπάκουο που πηγαίνει υπάκουα προς θυσία…), πρώτος φαίνεται στον κόσμο
ο Ησαύ και μετά αυτόν ο πραγματικά πρώτος συλληφθείς στην μήτρα Ιακώβ, με
επειλημμένην την χείραν του επί της πτέρνας του Ησαύ… (Γεν.κε’26). Οι έννοιες
μας οδηγούν στο σκεπτικό, ότι πρώτα επείγεται να φανεί στον κόσμο (ο ουραγός)
σαν κακό και μετ’αυτού με προϋποθέσεις, το Άγιο Πνεύμα (ο όντως αρχηγός) που
καλύπτει την (θανατηφόρο) τρωτότητα της πτέρνας του πρώτου.
Πρώτα φαίνεται η ασθένεια και
έπεται η ίαση ΕΑΝ το θέλουμε (γιαυτό ο καλός Θεός, σεβόμενος την ελευθερία μας, πάντα μας ρωτά... θέλεις υγιής γενέσθαι; ). Πρώτα η ύβρις και μετά η θεραπεία. Από την
διάθεση του καθενός εξαρτάται αν μείνουμε στα κάτω (ασθενή) και φιληδονία και
θερμανσία (του ησαύ μέσα μας) ή μακάρι να ανεβούμε άνω, στην ίαση και χάρι… επαναλαμβανόμενη
η έξω ‘’ιστορία’’, εντός… (με μας να
διαλέγουμε ποιο πρόσωπο σε αυτήν την ιστορία, θέλουμε να είμαστε).
[οι
δύο αγιογραφικοί άνθρωποι και Ο Ένας εν μέσω αυτών…
η
προσωπική σχέση του καθενός με τον Τίμιο Πρόδρομο σαν μετάνοια
... μετανοίας
αρχή και ανεύρεση του Θησαυρού… αφού υφίσταται αναλογική σχέση για τον καθένα, καθώς όταν
αποκεφαλίσθηκε από τον Ηρώδη ο Αγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, η τιμία
κεφαλή αυτού τοποθετήθηκε μέσα σε αγγείο από όστρακο και κρύφθηκε στην κατοικία
του Ηρώδη. … (και κατά τον αγ.Μάξιμο ομολογητή, ηρώδης είναι ο δερμάτινος….
όντας ο θησαυρός μέσα στους δερμάτινους χιτώνες μας ‘’πλακωμένος’’ από πολλά διαστρεβλωτικά
για ορθή θεώρηση ύδατα, πλακωμένος σαν σταυρός από πολλά μπάζα και ρύπη…).
η
πνευματική μας σχέση με τον ηρώδη και τα νήπια…].
…έννοιες (ανάβασης κατάβασης,
εισόδων και εξόδων), που συναντάμε ευρέως στην Αγία Γραφή… 13 καὶ οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς,
ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὢν ἐν τῷ οὐρανῷ. 14 καὶ καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, (Ιωαν.γ’)
9 τὸ δὲ ἀνέβη τί ἐστιν εἰ μὴ
ὅτι καὶ κατέβη πρῶτον εἰς τὰ κατώτερα μέρη τῆς γῆς; 10 ὁ καταβὰς αὐτός ἐστι καὶ
ὁ ἀναβὰς ὑπεράνω πάντων τῶν οὐρανῶν, ἵνα πληρώσῃ τὰ πάντα. (Εφεσ.δ’)
…κατεβαίνει
Ο Κύριος με τον Σταυρό Του στα κατώτερα μέρη της γης… κατεβαίνει στην γη (δ,4) ελικοειδώς
(θ,9) και ευθέως (10,Ι) και ενεργεί την σωτηρία και ανύψωσή μας.
Κι
αν δεν ανέβει Ο Κύριος εκ των υδάτων δεν κατέρχεται το Πνεύμα το Άγιον (εν
είδει περιστεράς). Κι αν δεν ανέβει με την ανάληψη Ο Κύριος από την γη στον
ουρανό, δεν θα κατέβει το Πνεύμα το Άγιον (την πεντηκοστή).
Κι αυτός
είναι ο Δρόμος (και για μας). Να ανεβούμε από τον ‘’διορθωτικό’’ αγκυλωτό
σταυρό δια της αρμονίας και τάξης και ειρήνης (ισοσκελή) στον ορθόδοξο
τυπούμενο και βιούμενο σταυρό Του Χριστού, για να κατεβούμε με Αυτόν, προς θεραπεία
του πάσχοντος ανθρώπου.
Είναι
οι τρεις διαδοχικές στάσεις του ανθρώπου, η κατέναντι (παρούσα κατάσταση, σαν
παραφύση) όπου ενεργεί ο αγκυλωτός, ο φυσικός ελληνικός (αλλά ακόμη απρόσωπος)
ισοσκελής και τέλος ο ορθόδοξος υπερφυσικός και πρόσωπο (Εσταυρωμένος και Σταυρός)
… όπως κάποιος μπορεί να ‘’δει’’ στο 3 σταυροί
3 θελήματα … 2 τάσεις… Σταυρός (69
άρθρα).
Τον
αγκυλωτό, φορούσαν και οι αρχαίοι δικαστές της Σπάρτης, όπου, μετά την απώλεια
ηρεμίας (λόγω ανομίας ή αμαρτίας), για λόγους σωφρονισμού προέβαιναν σε κινήσεις
αποκατάστασής της.
Κι
αν μείνει μόνος του, χωρίς να εξαρτάται από τα δύο παραπάνω (δικαιοσύνη και
χάρι, σταυρός ισοσκελής φυσικός και υπερφυσικός ορθόδοξος) τότε συνθλίβει
πρόσωπα και κράτη όπως θάθελε να ενεργήσει ο ‘’σταυρός’’ του χίτλερ, με την
κατά το δοκούν αποκατάσταση ‘’τάξης’’.
Το ίδιο κάνει κι η νέα τάξη πραγμάτων με τον δικό της αγκυλωτό, κι ας μην
έχει αυτόν (τον αγκυλωτό) θυρεό κι ας αυτοδιαφημίζεται ως δημοκρατία (και
ισότητα και ελευθερία).
Έτσι, …αφού ομολογεί (κατά
την γνώμη της κριτικού τέχνης) ότι…. απεικονίζει
γλαφυρά τον εσωτερικό του κόσμο.... (ο Θεός να κάνει το τερατούργημα, γλαφυρή
απεικόνιση) μη μείνουμε στην αυτοδικία κατά της βλασφημίας (κι εκεί να
μείνουμε, χειροκροτώντας σαν ομολογητή τον βουλευτή, που κινήθηκε με δίκαιο
θυμό) αλλά να προχωρήσουμε στην θεραπεία αυτής, με χάρη (όπως ο αγ.Παΐσιος*)
αφού η αιχμαλωτισμένη στο αλλόκοτο ψυχή, βρήκε αυτόν τον τρόπο να
(βροντοφωνάξει ότι ασθενής ειμί…
άσχετα αν δεν καταλαβαίνει το σήμα SOS που εκπέμπει και που μόνο ‘’ειδικοί δέκτες’’
μπορεί να το πιάσουν) εκφράζοντας την ασχήμια της εσωτερικής του
πραγματικότητος. Κατάσταση, που δεν εκφράζουν μόνο οι ‘’καλλιτέχνες’’ αλλά όλος
ο κόσμος προβάλλοντας με την ιδιαιτερότητά τους τον εσωτερικό τους κόσμο,
περιμένοντας από Τον Ιατρό (και ‘’ιατρούς’’ συνοδοιπόρους του, την θεραπεία και
ελευθερία).
Έτσι, σειρά έχει τώρα το δεύτερο
μέρος της υπόθεσης και η άλλη όψη.... αμήν καλή μετάνοια**, αμήν ευπρόσδεκτη
νουθεσία.... αμήν Παναγία νουθέτησον τους συληθέντας τον νουν… αμήν επέστρεψε
τους εν αιχμαλωσία λογισμούς… κι ΑΝ ο άνθρωπος το θελήσει, αν επιδέχεται
νουθεσίας και διορθώσεως.
Να γυρίσουμε κι εμείς εν
εαυτώ, να δούμε την στρέβλωση των θείων εντολών (και προσώπων) μέσα μας… να
βάλει ο καθένας αρχή να τον ομορφύνει, σεβόμενος τα εν εαυτώ τελούμενα
μυστήρια, με πρώτη αλλαγή νοοτροπίας που ειτε ''άντρας'' είτε ‘’γυναίκα’’ μας δίνεται
η ευκαιρία να κυοφορήσουμε Χριστό, δια Της Θεοτόκου....
Να ανεβούμε να εισέλθουμε
στην καρδιά και θρόνο Του για να Τον ‘’κατεβάσουμε’’ και εξωτερικεύουμε κάθε
στιγμή… (Σταυρός,
καρδία και κομποσχοίνι…) αναπτύσσοντας, εγκαθιδρύοντας μια προσωπική και
ανεπανάληπτη ‘’σχέση’’ με Τον Κύριο και τα θεία πρόσωπα, όπως ακούμε τον άγιο
Συμεών τον νέο θεολόγο, να παρατηρεί: Ότι
και πάντες οι Άγιοι τον Λόγον του Θεού εν εαυτοίς συλλαμβάνουσι τη Θεοτόκω
παραπλησίως και γεννώσιν αυτόν και γεννάται εν αυτοίς και γεννώνται υπ’ αυτού
και πως υιοί και αδελφοί και μητέρες αυτού χρηματίζουσιν.
Αμήν καρδίαν καθαράν κτίσον
εν εμοί ο Θεός και πνεύμα ευθές εγκαίνισον εν τοις εγκάτοις μας… σε
αντικατάσταση του διαστρεβλωτικού πνεύματος… που πείθει ‘’καλλιτέχνες’’ να νομίζουν
πως κάνουν τέχνη και επαίρονται για αυτήν, όταν η τέχνη των τεχνών και επιστήμη
των επιστημών είναι (κατά τον απλού και θαυματουργό αγ.Σπυρίδωνα) η καθαρότητα….
η πνευματική αναγωγή (και η αξία) του, ότι το
μωρό θεραπεύει την μητέρα του…
---
* Όταν
ο Άγιος Παΐσιος χαστούκισε βλάσφημο φοιτητή της Θεολογίας... |Μαρτυρία
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγ. Βλασίου κ.κ. Ιεροθέου
Κάποτε
επισκέφτηκα τον Πατέρα Παϊσιο
με έναν φοιτητή της θεολογίας
που βρισκόταν σε μια ηλικία κρίσιμη.
Τον ρώτησε για τις σπουδές
του.
Ο φοιτητής με αφέλεια του
είπε για μια εργασία του σχετικά με την δημιουργία του ανθρώπου.
Σε κάποια στιγμή είπε στον
Πατέρα Παϊσιο: “O Θεός κάποτε δεν ήξερε τι να κάνει και έπλασε τον Αδάμ και
την Εύα, για να περάσει τον καιρό του.”
Είδα αστραπιαία τον Πατέρα
Παΐσιο να σηκώνει το χέρι του και να του δίνει ένα γερό
χαστούκι.
Ο φοιτητής τα
έχασε, ζαλίστηκε, έμεινε για λίγο με γουρλωμένα τα μάτια για να
συνειδητοποιήσει τι έγινε και μετά άρχισε να κλαίει με αναφιλητά σα μικρό
παιδί.
Ο Πατέρας Παΐσιος τον
κοίταζε, δεν έλεγε τίποτα και τον άφησε να κλάψει.
Μετά από πολύ κλάμα του είπε:
“Ευλογημένε, τι είναι αυτό που είπες; Έλα μαζί μου”.
Τον πήρε από το
χέρι, όπως η μάνα το μικρό παιδί, τον πήγε στον νιπτήρα και του
είπε: “Πλύνε το πρόσωπό σου”.
Ύστερα του έδωσε μια
πετσέτα για να σκουπίσει το πρόσωπό του από τα δάκρυα και τον έφερε
στην προηγούμενη θέση, όποτε άρχισε με ιλαρότητα, με τρυφερότητα και
με πολύ αγάπη να του υποδεικνύει το λάθος του και να του
λέγει ότι δεν πρέπει να μιλάμε με απρέπεια για τον Θεό και το έργο
Του.
Μάλιστα του έγραψε και
μια χαριτωμένη αφιέρωση σε ένα βιβλίο του και του το έδωσε.
Περιττό δε να πω ότι εγώ
παρακολουθούσα όλη αυτή τη σκηνή άφωνος και εκστατικός.
Όταν τον επισκεφτόμουν μετά
από τις συμβουλές που του ζητούσα για θέματα της προσωπικής μου
ζωής, τον ρωτούσα και για θέματα που αντιμετώπιζα με τα
πνευματικά μου παιδιά.
Του είπα για κάποιο παιδί που
ήταν πολύ ζωηρό και αντιδραστικό και ζήτησα την γνώμη του πως
να τον αντιμετωπίζω.
Μου απάντησε αφοπλιστικά: “Να
κάνεις ότι ο αγωγιάτης με το ζώο. Να κρατάς γερά τα γκέμια και να
κάθεσαι μακριά για να μην τρως τις κλωτσιές του.”
Όταν επαναφέρω στην μνήμη
μου την αγιασμένη αυτή μορφή, συγκινούμαι, δακρύζω και
προσεύχομαι.
Να έχουμε τις άγιες ευχές
του...
Απόσπασμα από το βιβλίο "Μαρτυρίες
Προσκυνητών - Γέροντας Παϊσιος ο Αγιορείτης - 1924 - 1994, σελ 43-44,
εκδόσεις Αγιοτόκος Καππαδοκία, Νικόλαος Α. Ζουρνατζόγλου, επισμηναγός Ε.Α
πηγή
** Ὁ Τίμιος Πρόδρομος εἶναι
νοητὸ ἀρχέτυπο γιὰ τὴν πνευματική μας ζωή. Ἂν ὑποθέσουμε ὅτι ὁ βλακώδης
σκοτισμένος νοῦς μας (Ἡρώδης), κλέπτεται ἀπὸ τὴν ἁμαρτία (Ἡρωδιάδα) πῶς τὸ
πετυχαίνει; Ἀποκόπτοντας τὴ φωνὴ τῆς συνείδησης ("ἀποκεφαλισμός"!) ποὺ
μᾶς λέει "μὴν τὸ κάνεις" (ὁ "Τίμιος Πρόδρομος" μέσα στὴ
φυλακὴ τῆς καρδιᾶς μας). Ἄρα πνευματικῶς καθημερινὰ μὲ τὶς ἀπροσεξίες καὶ
συγκαταθέσεις μας, συμπράττουμε πολλὲς φορές, στὸ δεύτερο μεγαλύτερο ἔγκλημα ὅλων
τῶν αἰώνων μετὰ τὴ βρώμικη δολοφονία τοῦ Θεανθρώπου, ποὺ εἶναι ὁ ἀποκεφαλισμὸς
τοῦ Ἰωάννη τοῦ Βαπτιστῆ.
αμήν δι ευχών και ενεργείας
του, εντοπιζόμενος κι αυτός ο μείζων των προφητών, εντός… Τίμιος
πρόδρομος (17 άρθρα)
με τον Άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς
να μας νουθετεί για την αποτομή…
Σήμερα είναι μια μικρή Μεγάλη Παρασκευή, μια δεύτερη Μεγάλη Παρασκευή.
Γιατί σήμερα ο μεγαλύτερος άνδρας μεταξύ εκείνων που γεννήθηκε από γυναίκα, Ιωάννης,
ο Πρόδρομος και Βαπτιστής του Κυρίου, θανατώνεται.
Την Μεγάλη Παρασκευή, οι άνθρωποι θανατώνουν τον Θεό, σταυρώνουν*** τον Θεό.
Στη σημερινή αγία μεγάλη γιορτή, οι άνθρωποι θανατώνουν τον μέγιστο όλων των
ανθρώπων. Δεν είμαι εγώ που επέλεξε να χρησιμοποιήσει την έκφραση «τον
μείζονα.»
Τι είναι ο έπαινος μου για τον μεγάλο και ένδοξο Πρόδρομο του Κυρίου, τον οποίο
ο Κύριος επαίνεσε περισσότερο από οποιονδήποτε μεταξύ των ανθρώπων, περισσότερο
από όλους, από τους Αποστόλους, τους Αγγέλους, τους Προφήτες, τους δικαίους,
τους Σοφούς;
Από τον Κύριο ειπώθηκε γι ‘αυτόν: ουκ εγήγερται εν γεννητοίς γυναικών μείζων
Ιωάννου του βαπτιστού … (Ματθ. 11,11).
Σε όλη τη Δημιουργία, δεν υπάρχει κανένας μεγαλύτερος έπαινος.
Αυτός είναι ο λόγος που σήμερα είναι μια μικρή Μεγάλη Παρασκευή. Σκεφτείτε: οι
παράλογοι άνθρωποι σκοτώνουν τον μεγαλύτερο των δικαίων….
Σκεφτείτε: τι κάνουν οι αντίπαλοι του Χριστού, ακόμη και σήμερα εξακολουθούν να
φωνάζουν. “Σταυρώστε Τον, σταύρωσον Αυτόν; !”
*** Σταυρωτές,
σταυρούμενοι και κληρονόμοι (διαλέγοντες στην ουσία, κληρονομία αιωνίου βασιλείας
ή αιωνίας γεέννης, κατά το σε ποια πλευρά θα σταθούμε… ως σταυρωτές Ανθρώπου
και ανθρώπων ή συσταυρούμενοι Αυτού).
Η σχετική και η οντολογική δικαιοσύνη
---
περί ‘’τέχνης’’ …