Σάββατο 15 Μαρτίου 2025

περί ‘’τέχνης’’ …

…κι ενώ η αφορμή στην εθνική πινακοθήκη συνεχίζει να συζητιέται και διχάζει, δεν λείπουν ανάλογα ερεθίσματα ‘’διχασμού’’ και στην Θεσνίκη με τα αποκαλυπτήρια της ‘’γυναίκας στο λεωφορείο’’ στην αριστοτέλους και όχι μόνο. Κι οι δύο ‘’αντιμαχόμενες’’ πλευρές μιλάνε για ‘’ελευθερία’’. Οι μεν δικαιωματιστές για ελευθερία βλασφημίας με πρόφαση την τέχνη (κι αν μην κατανοούν ότι είναι πτώση), οι δε για πραγματική ελευθερία και ανάσταση (προσωπική και πατρίδας) με τον σεβασμό. 

Είναι η συνέχεια εκείνου του κόκκινου ‘’αγγέλου’’ σε π.φάληρο, αλεξανδρούπολη και αλλού που δεν είναι άλλο από μια επίδειξη ‘’κυριαρχίας’’ του σκότους στις πόλεις…. η προβολή ερπετών και της ‘’θεωρίας’’ τους… 

Θα μπορούσε κάποιος να απελπιστεί με αυτήν την σατανική επιθετικότητα και πλήθυνση σκιών στις μέρες μας, κοινωνικά, πολιτικά, πολεμικά, εικαστικά… αλλά ευτυχώς υπάρχει και η άλλη όψις που μας οπλίζει σε αυτόν τον ‘’πόλεμο’’ με την ορθή αντιμετώπιση αυτών για να ακολουθήσει για όποιον θέλει, η θεραπεία του προβλήματος. 

Το… όσο πιο έντονο είναι το φως, τόσο πιο έντονες είναι και οι σκιές  από την άλλη πλευρά του παραπετάσματος… και αγιογραφικά οὗ δὲ ἐπλεόνασεν ἡ ἁμαρτία, ὑπερεπερίσσευσεν ἡ χάρις, (Ρωμ.ε’20) 

Φυσικά και η πιο αρμόδια λύση είναι η άρση του μεσότοιχου, το ‘’άνοιγμα’’ του παραθύρου για να μπει φως και αυτό διώξει τις σκιές, αλλά μέχρι τότε, επιτρέπεται να ανάβουμε και κανένα κεράκι να ανάβουμε και κανέναν φακό, που να σχίζει και απομακρύνει το σκοτάδι για να μπορούμε να περπατάμε χωρίς να σκοντάφτουμε.

 

Είναι σε δύο πεδία ο αγώνας. Ένας εξωτερικός που προσπαθεί ο άλλος να ‘’κατακτήσει’’ την γη με την δυσώδη παρουσία του μέσω των εργατών του και η αντίστοιχη εσωτερική, πάλι ομοίως προσπαθώντας την ‘’κατάκτηση καρδιάς και νού’’. 

Το ψαλμικό … Τοῦ Κυρίου ἡ γῆ καὶ τὸ πλήρωμα αὐτῆς, ἡ οἰκουμένη καὶ πάντες οἱ κατοικοῦντες ἐν αὐτῇ. …πρέπει να ‘’δουλέψει’’ και έξω και ιδίως μέσα, με το … ἄρατε πύλας, οἱ ἄρχοντες ὑμῶν, καὶ ἐπάρθητε, πύλαι αἰώνιοι, καὶ εἰσελεύσεται ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης (ψαλμ. 23ος) 

Κι αν ο άνθρωπος δεν ανοίξει μόνος του τις πύλες της καρδιάς του στον Χριστό (και βασιληά της δόξας) και ΦΩΣ, θα κυριαρχεί το σκότος. 

Ο χώρος της καρδιάς (του πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης) σαν δοχείο, αν δεν είναι γεμάτο με Φως θα είναι μοιραία ‘’γεμάτο’’ με σκότος. Κι αν δεν εμπνέεται με τον αιώνιο σκοπό της βασιλείας και δεν βάζει όλες του τις δυνάμεις προς αυτήν, θα εμπνέεται και κυνηγά ο άνθρωπος επίγειους εφήμερους (σκιώδεις) σκοπούς….  μέσα στην αστοχία, μέσα στην ταραχή σαν βάδισμα στην νύχτα, χωρίς φως… ευχόμενοι να ξημερώσει και λάμψει για όλους μας, η άλλη ανέσπερη ημέρα [Όταν Ξημερώσει η Ημέρα της Αφύπνισης… (αγ.Νικολάου βελιμίροβιτς)... με προϋπόθεση για να γεμίσει η ψυχή με Χριστό, να αδειάσει από τον κόσμο (και κοσμικό φρόνημα). Να πάρει το φτυάρι και βγάζει τα μπάζα και ρύπους που σκεπάζουν δόλια (καθημερινά από τον αντίδικο) τον θησαυρό (σταυρό και χαρίσματα) της ψυχής μας, με μετάνοια και εξομολόγηση.]. 

Μακάρι να ακούσουμε και πακούσουμε και ενστερνιστούμε για την ωφέλειά μας το…. 33 ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν  δικαιοσύνην αὐτοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν. (Ματθ.ς’33) μια πορεία από τις επιθυμίες (ς) στην πληρότητα Του Κυρίου (33). 

Η ‘’μετακόμιση’’ των σκοτεινών δυνάμεων από τα έλη και πυκνά δάση στις πόλεις, αυτή η επέκταση έχει την αιτία της [όπως  την εντοπίζει η Αγία Ματρώνα της Μόσχας (αόμματος)] και που συγχρόνως αυτή είναι και η λύση του προβλήματος… ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ****.   

Ο λαός είναι σαν υπνωτισμένος και μια φοβερή δαιμονική δύναμη έχει μπει σε δράση. Βρίσκεται στον αέρα, και διεισδύει παντού. Παλιά, η δαιμονική αυτή δύναμη κατοικούσε στα έλη και στα πυκνά δάση, επειδή οι άνθρωποι πήγαιναν τακτικά στην εκκλησία, φορούσαν και τιμούσαν τον σταυρό. Τα σπίτια τους ήταν προστατευμένα από τις εικόνες, τα κανδήλια πού έκαιγαν, τον αγιασμό πού έκαναν. Τα δαιμόνια πετούσαν μακριά και φοβόντουσαν να πλησιάσουν. Σήμερα όμως, τα σπίτια αυτά αλλά και οι ίδιοι οι άνθρωποι έχουνε γίνει κατοικητήριο δαιμόνων για την απιστία τους και την απομάκρυνσή τους από τον Χριστό. 

Δίνουμε δικαιώματα με τον τρόπο ζωής… η υπνωτισμένη ακολούθηση της συμβουλής των χειρόνων και στην πράξη, η ειδωλολατρία. 

Μόνο έτσι τα ακίνητα είδωλα (έργα ‘’τέχνης’’) τα δίνουμε δύναμη κίνησης ενάντιά μας αφού είναι κατά τον κύρη τους, μισάνθρωποι, πράμα που δεν λέει να το καταλάβει ο σύγχρονος άνθρωπος και δεν θέλει να αλλάξει τρόπο ζωής και θεώρησης, μακράν του αγιασμού της ψυχής του, του εξαγνισμού του σώματος την διόρθωση των λογισμών το ξεκαθάρισμα των εννοιών… (αμήν επανερχόμενοι στον τρόπο ζωής και πίστης* που προτείνει η αγ.Ματρώνα).     

… τὰ εἴδωλα τῶν ἐθνῶν, ἀργύριον καὶ χρυσίον, ἔργα χειρῶν ἀνθρώπων στόμα ἔχουσι, καὶ οὐ λαλήσουσιν, ὀφθαλμοὺς ἔχουσι, καὶ οὐκ ὄψονται, ὦτα ἔχουσι, καὶ οὐκ ἀκούσονται, ρῖνας ἔχουσι, καὶ οὐκ ὀσφρανθήσονται, χεῖρας ἔχουσι, καὶ οὐ ψηλαφήσουσι, πόδας ἔχουσι καὶ οὐ περιπατήσουσιν, οὐ φωνήσουσιν ἐν τῷ λάρυγγι αὐτῶν. ὅμοιοι (1) αὐτοῖς γένοιντο οἱ ποιοῦντες αὐτὰ καὶ πάντες οἱ πεποιθότες ἐπ᾿ αὐτοῖς.... (ψαλμ.ριγ’ και ρλδ’) 

Κι όμως, αυτή η εκστρατεία και επιθετικότητα των ερπετών, μπορούμε να την εκμεταλλευτούμε, όπως Ο Κύριος εξάγει από το κακό καλό, όπως οι αλχημιστές μεταποιούν το αγενές σε ευγενές… 

Ακούμε τον άγιο στο… Μάθε να προσεύχεσαι (Anthony Bloom) : … Ἔτσι δέν μποροῦμε νά ποῦμε πώς ὁ Μάξιμος ἔμαθε νά προσεύχεται παρά τήν ταραχή πού τόν κατεῖχε, ἀλλά ἀκριβῶς ἐξ αἰτίας τῆς ταραχῆς. Γιατί ἡ ταραχή του ἦταν ἕνας πραγματικός κίνδυνος. Ἄν μπορούσαμε νά ἀντιληφθοῦμε ὅτι καί μεῖς βρισκόμαστε σέ πολύ μεγάλη ταραχή, σέ κίνδυνο, ὅτι ὁ διάβολος παραφυλάει προσπαθῶντας νά μᾶς πιάσει καί νά μᾶς καταστρέψει, τότε θά προσευχόμαστε συνέχεια, ἀσταμάτητα. 

κι επειδή από μόνοι μας αδυνατούμε να αντιληφθούμε τα παραπάνω έντονα, επιτρέπει ο καλός Θεός το ‘’κακό’’ να ξεσαλώνει, για να μετατρέψουμε με αυτό σαν αφορμή, σε καλό και σωτήριο. ΠΡΟΣΕΥΧΗ και μετοχή στα μυστήρια… με προϋποθέσεις… το πυρ της κοινωνίας και επικοινωνίας με Τον Θεό (επιθυμώντας και επιλέγοντας το ένα από το άλλο πυρ)…       

--- 

(1) κι όσο έχουμε καιρό, προ της τέλειας ακινησίας και αναισθησίας που είναι η ομοίωση με τα πιστευτά είδωλα, μακάρι να ''κουβαληθούμε'' υπό τεσσάρων στους πόδες Κυρίου και αφέοντας τις αμαρτίες, μας θεραπεύσει ψυχή τε και σώματι... (όπως σημειώνει ο αγ.Νικόλαος βελιμίροβιτς στο ο παράλυτος της καπερναούμ) : ... Ἡ ψυχὴ εἶναι παράλυτη καὶ καθηλωμένη σ᾿ ἕνα σῶμα ποὺ ὑπηρετεῖ τὶς ἡδονές.

Χρειάζεται καὶ πρέπει νὰ ἐπιστρέψη στὸ Χριστὸ αὐτὴ ἡ ψυχὴ γιὰ νὰ θεραπευθῆ. Σ᾿ αὐτὴ τὴν ἐπιστροφὴ θὰ βοηθήσουν τέσσερεις παράγοντες: «ἡ οἰκεία κατάγνωσις», δηλαδὴ ἡ αὐτομεμψία, «ἡ ἐξαγόρευση τῶν προημαρτημένων», δηλαδὴ ἡ ἐξομολόγηση, «ἡ ὑπόσχεσις ἀποχῆς τῶν κακῶν», δηλαδὴ ὑπόσχεση γιὰ διόρθωση καὶ «ἡ δέησις πρὸς Θεόν», δηλάδη ἡ προσευχή. Μένει ὅμως «ν᾿ ἀποστεγάσουμε τὴν στέγη», τὴν ὀροφή. Καὶ ὀροφὴ εἶναι τὸ λογιστικὸ μέρος τῆς ψυχῆς ποὺ εἶναι φορτωμένο ἀπὸ ὑλικὰ προερχόμενα ἀπὸ τὰ γήϊνα πάθη καὶ χωρίζουν τὴν ψυχὴ ἀπὸ τὸν Χριστό. Ἀνάγκη λοιπὸν νὰ καθαρισθῆ ὁ λογισμός μας, γιατὶ τότε ὁ παράλυτος νοῦς θὰ ἀκούση τὴν γλυκύτατη λέξη «τέκνον» καὶ θὰ λάβη ἄφεση ἁμαρτιῶν, θὰ  ἀναστηθῆ καὶ θὰ ζῆ τὴν ὄντως ζωή, τὴν ἐν Χριστῷ ζωή.... βάζοντας αμήν αρχή μορφώσεως Του Κυρίου εν ημίν και από το κατ'εικόνα στο καθ'ωμοίωσιν Του Πρωτοτύπου.... [που ενώ μας δόθηκε αυτή η τιμή, δεν την καταλάβαμε και ωμοιωθήκαμε λόγω παθών με τα α-νόητα κτήνη (χωρίς νου Χριστού) κατά το... καὶ ἄνθρωπος ἐν τιμῇ ὢν οὐ συνῆκε, παρασυνεβλήθη τοῖς κτήνεσι τοῖς ἀνοήτοις καὶ ὡμοιώθη αὐτοῖς.(ψαλμ.μη') ... περί ψυχής και κολάσεως… (αγ.Ανδρέας δια XC σαλός)]

* ακούγοντας την νουθεσία του απ.Παύλου στο … προς Εβρ.γ’ και από 12 -16 και από τον ανάποδα κρεμασμένο (12) στην φώτιση (16) … 12 βλέπετε, ἀδελφοί, μή ποτε ἔσται ἔν τινι ὑμῶν καρδία πονηρὰ ἀπιστίας ἐν τῷ ἀποστῆναι ἀπὸ Θεοῦ ζῶντος13 ἀλλὰ παρακαλεῖτε ἑαυτοὺς καθ’ ἑκάστην ἡμέραν ἄχρις οὗ τὸ σήμερον καλεῖται, ἵνα μὴ σκληρυνθῇ τις ἐξ ὑμῶν ἀπάτῃ τῆς ἁμαρτίας· 14 μέτοχοι γὰρ γεγόναμεν τοῦ Χριστοῦ, ἐάνπερ τὴν ἀρχὴν τῆς ὑποστάσεως μέχρι τέλους βεβαίαν κατάσχωμεν, 15 ἐν τῷ λέγεσθαι· σήμερον ἐὰν τῆς φωνῆς αὐτοῦ ἀκούσητε, μὴ σκληρύνητε τὰς καρδίας ὑμῶν ὡς ἐν τῷ παραπικρασμῷ. 16 τίνες γὰρ ἀκούσαντες παρεπίκραναν; ἀλλ’ οὐ πάντες οἱ ἐξελθόντες ἐξ Αἰγύπτου διὰ Μωϋσέως; 

ζητώντας από τον καλό Θεό (ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ) την ίαση της λέπρας μας (που αντιστοιχεί στις αμαρτίες της ψυχής, σαν ασθένεια) … 35 Καὶ πρωῒ ἔννυχα λίαν ἀναστὰς ἐξῆλθε καὶ ἀπῆλθεν εἰς ἔρημον τόπον, κἀκεῖ προσηύχετο. 36 καὶ κατεδίωξαν αὐτὸν ὁ Σίμων καὶ οἱ μετ’ αὐτοῦ, 37 καὶ εὑρόντες αὐτὸν λέγουσιν αὐτῷ ὅτι πάντες σε ζητοῦσι. 38 καὶ λέγει αὐτοῖς· Ἄγωμεν εἰς τὰς ἐχομένας κωμοπόλεις, ἵνα καὶ ἐκεῖ κηρύξω· εἰς τοῦτο γὰρ ἐξελήλυθα. 39 καὶ ἦν κηρύσσων ἐν ταῖς συναγωγαῖς αὐτῶν εἰς ὅλην τὴν Γαλιλαίαν καὶ τὰ δαιμόνια ἐκβάλλων. 40 Καὶ ἔρχεται πρὸς αὐτὸν λεπρὸς παρακαλῶν αὐτὸν καὶ γονυπετῶν αὐτὸν καὶ λέγων αὐτῷ ὅτι Ἐὰν θέλῃς δύνασαί με καθαρίσαι. 41 ὁ δὲ Ἰησοῦς σπλαγχνισθεὶς, ἐκτείνας τὴν χεῖρα ἥψατο αὐτοῦ καὶ λέγει αὐτῷ· Θέλω, καθαρίσθητι· 42 καὶ εἰπόντος αὐτοῦ εὐθέως ἀπῆλθεν ἀπ’ αὐτοῦ ἡ λέπρα, καὶ ἐκαθαρίσθη43 καὶ ἐμβριμησάμενος αὐτῷ εὐθέως ἐξέβαλεν αὐτόν καὶ λέγει αὐτῷ· 44 Ὅρα μηδενὶ μηδὲν εἴπῃς, ἀλλ’ ὕπαγε σεαυτὸν δεῖξον τῷ ἱερεῖ καὶ προσένεγκε περὶ τοῦ καθαρισμοῦ σου ἃ προσέταξε Μωϋσῆς, εἰς μαρτύριον αὐτοῖς. (Μαρκ.α’35-44) …‘’καθαρότητα’’ νεφρών και καρδίας** (44) που Κύριος (εξ)ετάζει και θεραπεύει αν το ζητήσουμε… 

απόστολος και ευαγγέλιο, μία μέρα μετά την ‘’π’’ day… αμήν ημέρα περάσματος*** από την απιστία στην ‘’π’’ίστη... και αρμονία… βαδίζοντες το στάδιο της μεγάλης τεσσαρακοστής, ευστόχως δια του σταυρού και Της Θεοτόκου (χαιρετισμών) …προς την ανάσταση …. ‘’π’’ day, αγ. Βενέδικτος και η πορεία προς το πάσχα (ΣΤΑΥΡΟΣ και ΑΝΑΣΤΑΣΗ) 

αμήν δι ευχών… 

** πνευματική φυσιολογία νεφρών και καρδιάς…. ψαλμ. μδ’ 44 και Παναγία… 

*** και συγχρόνως πέρασμα … από την μοντέρνα ‘’τέχνη’’ στην τέχνη τεχνών που είναι κατά τον αγ.Σπυρίδωνα, η καθαρότητα της καρδίας. Από δε την επιλογή σε ποια τέχνη θα προσανατολιστούμε και θα ‘’αγαπήσουμε’’, θα ακολουθήσει και η έμπρακτη κατάσταση του νου και της ζωής μας… (ευλαβής ή βλάσφημη).   

**** ΕΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ… με μια χρονική αλλαγή στα γραφούμενα, και από αόριστο, ότι το φως ελήλυθεν, στον  ενεστώτα διαρκείας ‘’έρχεται’’ στον καθένα, με μας, να επιλέγουμε κατά την εσωτερική μας κατάσταση, με αποτέλεσμα, αφενός στεναχώρια (για την γενική διαπίστωση) με το οι άνθρωποι ‘’αγάπησαν’’ μάλλον το σκότος ή το φως, … 19 αὕτη δέ ἐστιν ἡ κρίσις, ὅτι τὸ φῶς ἐλήλυθεν εἰς τὸν κόσμον, καὶ ἠγάπησαν οἱ ἄνθρωποι μᾶλλον τὸ σκότος ἢ τὸ φῶς· ἦν γὰρ πονηρὰ αὐτῶν τὰ ἔργα. 20 πᾶς γὰρ ὁ φαῦλα πράσσων μισεῖ τὸ φῶς καὶ οὐκ ἔρχεται πρὸς τὸ φῶς, ἵνα μὴ ἐλεγχθῇ τὰ ἔργα αὐτοῦ· 21 ὁ δὲ ποιῶν τὴν ἀλήθειαν ἔρχεται πρὸς τὸ φῶς, ἵνα φανερωθῇ αὐτοῦ τὰ ἔργα, ὅτι ἐν Θεῷ ἐστιν εἰργασμένα. (Ιωαν.γ’) αλλά και μια ελπίδα, ότι …θαρσεῖτε, ἐγὼ νενίκηκα τὸν κόσμον.… (Ιωαν.ις’33) παρά τις θλίψεις…  αρκεί να αγαπήσουμε Αυτό αντί να Το μισήσουμε, με βαθύτερη αιτία, τα διατελούμενα έργα… με αποτέλεσμα την αγωγιμότητα δια της ζωής μας στον κόσμο, ή Του Ενός (μη κωλύοντάς Τον) ή του άλλου… βαδίζοντας τελικά μέσα σε έναν από τους δύο κύκλους… κύκλος Αληθείας και κύκλος ασεβείας… σκεπασμένοι από την Αλήθεια ή εκτεθειμένοι … στις αόρατες δαιμονικές δυνάμεις που δρουν στο διάβα της ζωής μας και όσο κινούμαστε άστοχα στην περιφέρεια, εξωστρεφείς υπό την επήρρεια της φυγοκέντρου (ι τάγμα δαιμόνων) αντί του κέντρου... κύκλῳ οἱ ἀσεβεῖς περιπατοῦσι· Ψαλμός 11,9 , με γνωστή την μαγεία και το αγαπημένο τους 11, (αλαζόνες θεοί χωρίς Θεό) και το ανάποδο πεντάκτινο (κεφαλή κάτω, χέρια πόδια) που δείχνει την θέληση και έλξη προς τα κάτω.  ΄

Μπροστά σε αυτήν την απειλή έχουμε αντίδοτο... Την ολκάδα των θελόντων σωθήναι... ο ένας να μην ενδιαφέρεται ή να μην Την τιμά και διαρκώς να μολύνεται κι ο άλλος δι ευχών και ενεργείας Της Θεοτόκου, να καθαρίζεται... Ἄσπιλε, ἀμόλυντε, ἄφθορε, ἄχραντε, ἁγνὴ Παρθένε, Θεόνυμφε Δέσποινα (τα πέντε άλφα και η πεντάλφα….)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου