Τετάρτη 28 Απριλίου 2021

τα μυστικά και μυστηριακά εφόδια της Μεγάλης Τετάρτης που προετοιμάζουν την Ανάσταση

Όντας η Μ.Τετάρτη το μέσον των ημερών από Κυριακή Βαΐων αφετηρία ανάβασης και ανέλιξης έως Κυριακή Αναστάσεως, θα μπορούσε να αντιστοιχηθεί η ‘’λειτουργικότητά’’ της, όπως ο αντίχειρας χειρίζεται τα άλλα δάκτυλα και όπως η καρδιά το όλο σώμα. 

7 ημέρες και 7 νύχτες, ενεργεί η χειρ Θεού και εργάζεται την δική μας ανάπλαση. Είχαμε στην αρχή της γένεσης τις 6 μέρες πλάσης και την εβδόμη την στάση μας εναντίον Του. Επανάσταση και έκπτωση από χώρα Ζωής στο απέναντι (Γεν.γ’24) και κατέναντι (Γεν.δ’16). Τώρα έχουμε σαν μεγάλη Εβδομάδα 6 μέρες ανάπλασης,  και την Κυριακή, Ανάσταση, ως επιστροφή Στον Κύριο 1η και αιώνια 8η. Α και Ω. 

Γενεαί 14 ενήργησαν στην Γέννηση. Φάλαγγες 14, ως χειρ Θεού τρισσώς τότε έπλαθαν την λάσπη για να ετοιμαστεί να υποδεχτεί το Πνεύμα το Άγιο, δια Της Θεοτόκου. 7 μερόνυχτα (14 12ωρα) Μ.Εβδομάδος ενεργούν σαν συνέχεια προς ολοκλήρωση του θείου έργου τώρα, για την αναγέννησή  μας. 

Λένε οι άγιοι: … δείξε μου την προσευχή σου, για να σου πω ποιος είσαι. 

Κι η προσευχή, είναι το απαραίτητο μυστικό σκέλος (σαν νεύρο στον οργανισμό) που συμπληρώνει βιωματικά το μυστηριακό της Θείας Κοινωνίας (ως φλέβα και αρτηρία). Κι η αναγωγή γίνεται γιατί η σωτηρία επιβάλλει την ενσωμάτωση στο

Αναστημένο Σώμα Χριστού (ορθόδοξη εκκλησία), δλδ την ανάπτυξη οργανικών δεσμών (αγωγών, όπως νεύρο/προσευχή, φλέβα/εξομολόγηση και αρτηρία/θεία κοινωνία) μεταξύ μελών και Όλου. 

‘’Σήμερα’’ * η εκκλησία τελεί το ιερό ευχέλαιο για ίαση (1) ψυχής τε και σώματος, (χωρίς φυσικά αυτό να αντικαθιστά το μυστήριο της εξομολογήσεως) σήμερον την εσπέρα και λειτουργική νύχτα μας παραδίδει τον ιερό Νιπτήρα (ταπεινότητα του διακονείν και όχι διακονείσθαι) τον μυστικόν Δείπνον (φρικτά και ζωοποιά μυστήρια) την υπερφυά προσευχή. Μνήμη ποιούμεθα και την προδοσία, (ως παράδειγμα προς αποφυγήν) όταν λείπουν τα παραπάνω εξαιτίας μη μετοχής μας και ‘’κρεμάσματος’’ της ζωής μας στην συκή (δερμάτινους χιτώνες) αντί του ερχόμενου για την σωτηρία μας, επί Σταυρού, Εσταυρωμένου.  Έτσι, ίσως ο τίτλος θα ήταν ευστοχότερος αν λεπτομερώς οριζόταν ως …τα ‘’απαραίτητα’’ μυστικά και μυστηριακά εφόδια της Μεγάλης Τετάρτης για όσους θα ήθελαν να ζήσουν την Ανάσταση. 

Είναι αναπόσπαστα μεταξύ τους τα παραπάνω 4 στοιχεία, ως ενιαίος ΣΤΑΥΡΟΣ. Κάθε μερική προσέγγιση και αθέτηση έστω και ενός από αυτά, ‘’δυσλειτουργεί’’ η δυνατότητα ‘’αναστάσεως’’. Όχι σαν αδυναμία Θεού (αυτό έλειπε, παρότι λένε πως ο Θεός δύναται όταν εμείς θέλουμε) …αλλά σαν υστέρηση του κάθε αποδέκτη.    

Νομίζω πολλά πάσχα πέρασαν για όλους μας με μεγεθυντικό φακό να στοχεύουμε την μετοχή μας στο μυστικό Δείπνο, (άλλοι πιο συνειδητά άλλοι πιο μαγικά ή για το ‘’καλό’’) αλλά υποτιμώντας ή υποτονίζοντας την σημασία της ταπεινότητος και διακονίας (νιπτήρ) ή προσευχής και αποφυγής του παραδείγματος του ιούδα που εύκολα κατακρίνουμε προς τα έξω σαν προδότη, αλλά δεν τον εντοπίζουμε μέσα μας με την συνέχιση στήριξης της ζωής μας (στους δερμάτινους χιτώνες και αγιογραφική συκή). 

Κι αφήνουμε πίσω (2) μας τις τρεις πρώτες ημέρες που συμπυκνώνονται στο…. Τὴν ὥραν ψυχή, τοῦ τέλους ἐννοήσασα, καὶ τὴν ἐκκοπήν, τῆς συκῆς δειλιάσασα, τὸ δοθέν σοι τάλαντον, φιλοπόνως ἔργασαι ταλαίπωρε, γρηγοροῦσα καὶ κράζουσα· Μὴ μείνωμεν ἔξω τοῦ νυμφῶνος Χριστοῦ. 

(εκκοπή συκής, δοθέν τάλαντον, και των πέντε φρονίμων και πέντε μωρών παρθένων). 

Μια βιωματική προσπάθεια της ψυχής να συσταυρωθεί (για τον εαυτό του) ίνα συζήσει. Να χάσει την ψυχή του ένεκα Κυρίου και ευαγγελίου, ‘’ακινητώντας τον εαυτό και νεκρώνοντας αυτόν για την αμαρτία’’ για να την βρει. 

Κι αν ο άνθρωπος κάνει τον φιλότιμό του αγώνα πάνω σε αυτά τα δεδομένα, (3 ημερών, όχι ημερολογιακά αλλά απλωμένα σε όλον τον ενιαυτό σαν στάση ζωής, με συμπυκνωμένες** όλες τις ημέρες της ζωής του που αντιστοιχίζονται μία προς μία οι αρετές ή τα πάθη, στις μεγάλες ημέρες αυτής Της αναπλαστικής εβδομάδος) φτάνουμε και στην Μ.Τετάρτη. 

Ερχόμενη σαν ‘’μέση’’ με την παράδοση εκ Θεού των μυστικών εφοδίων (ταπεινότητος και προσευχής) και μυστηριακών (εξομολογήσεως*** και Θ.Κοινωνίας), ο άνθρωπος περνά χάριτι στο επόμενο τριήμερο, και επόμενη διάσταση ζωής. Και αφού πλέον αφού σταυρώθηκε για τον εαυτό, σταυρώνεται για τους άλλους, ο καλός Θεός τον συνανασταίνει σύσσωμο. Και ως κεφαλή ΑΔΑΜ και την όλη του έξω ζωή (Εύα), σε ζωή αναστάσιμη από τώρα και στους αιώνες, χειραγωγώντας τους και εξάγοντάς τους εκ του ΑΔΗ (147) εισάγοντας τους, στην έσω ατελεύτητη και λαμπρή δική Του. 

Και…. με τον τρόπο που ο Ἅγιος Συμεὼν ὁ Νέος Θεολόγος, μας πληροφορεί:  …''Αὐτὸς ὁ ἴδιος κατεβαίνει ἀπὸ τοὺς οὐρανούς, εἰσέρχεται στὸ σῶμα μας σὰν σὲ τάφο, ἑνώνεται μὲ τὶς νεκρωμένες πνευματικὰ ψυχές μας καὶ τὶς ἀνασταίνει. Ἔτσι παρέχει τὴ δυνατότητα σ᾿ ἐκεῖνον ποὺ συναναστήθηκε μαζί του νὰ βλέπει τὴ δόξα τῆς μυστικῆς του ἀναστάσεως.'' (από το προσδοκώ ανάσταση νεκρών μέχρι το ... και τοις εν τοις μνήμασι ζωή, χαρισάμενος).

Έφερε σε έκσταση και ύπνωσε Ο Θεός λίγο τον πρώτο ΑΔΑΜ και εξήγαγε εκ της πλευράς του την ΕΥΑ. Υπνώττει λίγο (τριήμερος) Ο Κύριος και εκ Της Πλευράς Του εισαγόμαστε στην έσω ΖΩΗ (ΕΥΑ). Εκ των ζωηρρύτων κρουνών της πλευράς Του, (οι μόνες) που χαρίζουν άφεση και γνώση. 

Αμήν κοινωνοί. ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ (όχι απροϋπόθετη) ΑΝΑΣΤΑΣΗ. Προσωπική και συλλογική.     

--- 

* ΣΥΝΑΞΑΡΙΟΝ Τῇ ἁγίᾳ καὶ μεγάλῃ Πέμπτῃ, οἱ τὰ πάντα καλῶς διαταξάμενοι θεῖοι Πατέρες, ἀλληλοδιαδόχως ἔκ τε τῶν θείων Ἀποστόλων, καὶ τῶν ἱερῶν Εὐαγγελίων, παραδεδώκασιν ἡμῖν τέσσαρά τινα ἑορτάζειν, τὸν ἱερὸν Νιπτῆρα, τὸν μυστικὸν Δεῖπνον (δηλαδὴ τὴν παράδοσιν τῶν καθ' ἡμᾶς φρικτῶν Μυστηρίων), τὴν ὑπερφυᾶ Προσευχήν, καὶ τὴν Προδοσίαν αὐτήν.

Στίχοι εἰς τὸν Ἱερὸν Νιπτήρα
Νίπτει Μαθητῶν ἑσπέρας Θεὸς πόδας,
Οὗ ποῦς πατῶν ἦν εἰς Ἐδὲμ δείλης πάλαι.

Εἰς τὸν Μυστικον Δεῖπνον
Διπλοῦς ὁ Δεῖπνος· Πάσχα γὰρ νόμου φέρει,
Καὶ Πάσχα καινόν, Αἷμα. Σῶμα Δεσπότου.

Εἰς τὴν ὑπερφυᾶ Προσευχὴν
Προσεύχῃ· καὶ φόβητρα, θρόμβοι αἱμάτων,
Χριστέ, προσώπου, παραιτούμενος δῆθεν
Θάνατον, ἐχθρὸν ἐν τούτοις φενακίζων.

Εἰς τὴν Προδοσίαν
Τί δεῖ μαχαιρῶν, τί ξύλων λαοπλάνοι,
Πρὸς τὸ θανεῖν πρόθυμον εἰς Κόσμου λύτρον.

Τῇ ἀφάτῳ σου εὐσπλαγχνίᾳ, Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ἐλέησον ἡμᾶς. Ἀμήν.


** κι επειδή τα χαράματα της Πέμπτης συμβαίνει όχι μόνο η προδοσία αλλά και η άρνηση του απ.Πέτρου που αντιστοιχεί την πράξη, (λίγα τινά) για την άρνηση του απ.Πέτρου

*** ιούδας σημαίνει εξομολόγηση, με μας ή να εξαρτούμε την ζωή μας στον βασιλέα (περιπαιχτικά Τον Βασιλέα της Δόξης… αλλά στην πραγματικότητα) ιουδαίων αφού όλες οι φλέβες, όλα τα βάρη, καταλήγουν στην καρδιά…. ή να κρεμάμε την ζωή μας στην συκή. Ευστοχώντας στην Ουσία ως καρδιά (Κύριο) ή  αστοχώντας βασιζόμενοι στην νοησιαρχική προσέγγιση και εγκεφαλική φιλάργυρη ‘’περιουσία’’ μας και αιτία προδοσίας.       

--- 

μυστικά και μυστηριακά εφόδια μέσα στον σταυροειδή τετραδιάστατο χωροχρόνο (ζώντες έτσι κι αλλιώς άπαντες) που καλύπτουν δωρεάν τα κενά του βιούμενου σταυρού, για όποιον θέλει. Εξομολόγηση (για τα προηγηθέντα) και ελπίδα Θεού για τα μελλούμενα (χρονικώς), υπομονή, άρση του προσωπικού μας σταυρού (άνω σκέλος έως μακρόκοσμο) και Θεία Κοινωνία μέχρι του τελευταίου κυττάρου (χωρικώς). Δυο μυστικά και δυο μυστηριακά, ευρισκόμενα στην ορθοδοξία και ορθοπραξία.   

μυστικά της πνευματικής ζωής - αγ.Παΐσιος

---

(1) Στο Ο ἄνθρωπος πού προσεύχεται, ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ τόν προστατεύει αναφέρει ... Μάλιστα είδαν οι Πατέρες τη Χάρη αυτή και την περιγράφουν σαν μία σειρά από 7 τοίχους που περικυκλώνουν τον άνθρωπο και είναι αδύνατον στον διάβολο να διαπεράσει τους «τοίχους» αυτούς και να εισχωρήσει στον άνθρωπο. 

Είναι η συγγένεια της καθαρής προσευχής με την μυστηριακή ενέργεια κάθαρσης από παντός μολυσμού σαρκός και πνεύματος ως απαιτούμενη προεργασία (για να αναπαύεται η χάρις και ενεργεί προσευχητικά σαν ένωση) με τα 7 ευαγγέλια και αποστολικά αναγνώσματα...  που επιτελεί το ευχέλαιο (σε θεωρία κεφαλή σταυρός και πράξη σταυρός στο χέρι, εκεί όπου θα ήθελε ο άλλος να μαρκάρει...) σε αυτό το πολυόροφο (προς ύψος) ''οικοδόμημα'' του ανθρώπου ή σε βάθος σαν ομόκεντροι 7 κύκλοι, με πυρήνα το πρόσωπο, περιβαλλόμενο από προσωπείο και δερμάτινους χιτώνες που καλείται να γίνει διαφανές. Ομόρροπο των 7 οφθαλμών στην αποκάλυψη του Αρνίου και 7 κέρατα.... που δια προσευχής υψώνεται χάριτι το (συνολικό) κέρας χριστιανών ορθοδόξων.... (3) 

Συνέβη ο μυστικός δείπνος στο ανώγειο.  Παρατεινόμενο το θείο γεγονός στους αιώνες,  συμβαίνει στο ανώγειο και μυστικό δώμα της καρδιάς,  αλλά τι να δούμε τι να ακούσουμε τι να αισθανθούμε και καταλάβουμε εάν ζούμε σαρκικά στο υπόγειο; παρεμβάλλονται μεσοτοιχίες κι όσο είναι  θολά, διαθλάται το Φως, αλλοιώνεται το μνμ. Στο υπερώο συμβαίνει και η πεντηκοστή κι όλα τα θεία γεγονότα, εν προσευχή έγιναν,  διά προσευχής εγγίζονται και μετέχονται. Αμήν ο καλός Θεός να μας ελκύσει διά του ίχνους που χονδροειδώς  ψηλαφήσαμε και δωρήσει δι ευχών, πληρότητα. Αμήν εκτυπώτερον... (ευκτέο μεν, αλλά όσο περνάει από το χέρι μας σε πράξη και θεωρία, καθαρότερον και εγγύτερον).

(2) Το, αφήνουμε πίσω μας εννοείται σαν χρονικό πέρασμα που δεν αποδεικνύει και το αντίστοιχο πνευματικό, που αφού δεν βάλαμε αρχή σταύρωσης, αρετών… μετεξεταστέοι μείναμε. Κι έρχεται Ο Κύριος … Ἐγὼ πατήρ, ἐγὼ ἀδελφός, ἐγὼ Νυμφίος, ἐγὼ οἰκία, ἐγὼ τροφεύς, ἐγὼ ἱμάτιον, ἐγὼ ῥίζα, ἐγὼ θεμέλιος. Πᾶν ὅπερ ἂν θέλῃς ἐγώ. Μηδενὸς ἐν χρείᾳ καταστῇς. Ἐγὼ δουλεύσω. Ἦλθον γὰρ διακονῆσαι, οὐ διακονηθῆναι… με το σχήμα επί πώλου όνου (ως χριστοφόρο νου) να ανεβάσει, όπως συνεχίζει όχι μόνο με την ανάσταση αλλά και ανάληψη έως πεντηκοστής…. 

Τώρα στην άνοδο, έλεος. Μετά, όταν κατεβαίνει επί χερουβείμ κρίσις. Κι όπου κωλυσιεργήσαμε και κοπήκαμε στις εξετάσεις. Αμήν μην ακούσουμε το φοβερόν ουκ οίδα υμάς…    

από την ανάσταση στην ανάληψη και διάνοιξη ‘’ουρανών’’ (ουρανών και οφθαλμών)… 

Η σχέση του νοός με τα σχήματα και ουσία … επί πώλου όνου, χερουβείμ, Ανάσταση και Ανάληψη

(3) ....Διό παρακαλούμεν Σε, φιλάνθρωπε Δέσποτα, ύψωσον κέρας Χριστιανών Ορθοδόξων, και κατάπεμψον εφ’ ημάς το μέγα Σου έλεος. Μη παραδώς, Μονογενές Λόγε του Θεού, την Εκκλησίαν Σου, ήν περιεποιήσω τω Τιμίω Αίματί Σου... 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου