Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021

Μάρθα και Μαρία - αγ.Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ (και δυο συνειρμικές σημειώσεις)






---

δυο σχετικές (νομίζω) σκέψεις, αμήν ωφέλιμες....  

...στις 17 Μαρ η Εκκλησία εορτάζει την μνήμη της ανάστασης του δικαίου Λαζάρου, με γνώμονα ότι Μ.Παρασκευή έπεσε 23 Μαρ και η Ζωηφόρος Ανάστασις του Κυρίου μας, την 25η Μαρτίου.

Κι ο αναστηθείς τετραήμερος Λάζαρος, είχε δύο αδελφές. 

Επειδή αυτή η ανάσταση συμβολίζει την κοινήν ανάστασιν, ο ιστορικός Λάζαρος αντιστοιχεί στον καθένα μας και ''πρέπει'' να κάνουμε κι εμείς αδελφές την ΜΑΡΘΑ και την ΜΑΡΙΑ. Την πράξη και την θεωρία

Ανάλογα της Λείας και Ραχήλ ... Γυναῖκάς μοι δύω νόει, τὴν πρᾶξίν τε καὶ τὴν γνῶσιν ἐν θεωρίᾳ· τὴν μὲν Λείαν πρᾶξιν ὡς πολύτεκνον· τὴν Ραχὴλ δὲ γνῶσιν ὡς πολύπονον· καὶ γὰρ ἄνευ πόνων οὐ πρᾶξις, οὐ θεωρία, ψυχή, κατορθωθήσεται.

Νοούμενες ακόμη πιο βαθειά, Η αγ. ΜΑΡΘΑ να αντιστοιχεί στην ευθεία κίνηση νοός και διακονία φιλανθρωπίας, πράξεις που ''περνάνε'' εκ του δημιουργήματος Στον Δημιουργό (εγγράφων επί γης τις οριζόντιες κινήσεις - ) όπως ''δείχνει'' το Θ της, και η ΜΑΡΙΑ με το Ι της, ενδεικνύοντας την ακινησία του νοός Στον Κύριο, ως φιλοθεΐα και παρακαθήσασα παρά τους πόδας Του Κυρίου, κυκλική κίνηση .... σύνολο ελικοειδής ** 


---

* Για την ανάσταση του Λαζάρου

** Οι τρείς κινήσεις της ψυχής – ευθεία, ελικοειδής, κυκλική – σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας

επί του πρακτέου οι κινήσεις του νοός, η προβολή και συμπύκνωσή τους μέσα στην εκκλησία και η σχέση τους με την κρίση

κι επειδή οι παραπάνω έννοιες και στάσεις ζωής χρησιμοποιούνται αδιάκριτα από πολλούς, για να μην πούμε από όλους, αυτό που θα κάνει την διαφορά πράξεως και θεωρίας είναι η περιστοίχιση αυτών γύρω από τον Σταυρό που ανασταίνει τον δίκαιο Λάζαρο (και τον καθένα μας) μέσω καθαρής καρδιάς και προσπάθεια κατά Θεόν απαθείας... πνευματική φυσιολογία νεφρών και καρδιάς….

....όντας ο ν’ (50ός) ψαλμός, καρδιά του ψαλτηρίου, ο πυρήνας της έμπρακτης μετανοίας.... και ο κεραυνόμορφος κόππα ( ϟ ), 90ός, νους.... επιδεχόμενα ίαση από Τον Ιατρό ψυχών και σωμάτων που συνοδοιπορεί μαζί μας έως της συντελείας και ανασταίνων χειραγωγών ημάς, όχι μόνο στην προτύπωση εξόδου από αίγυπτο έως κάτω ιερουσαλήμ, όχι μόνο βαδίζοντες προς την ανάσταση αρχής γενομένης της περιόδου της μεγάλης τεσσαρακοστής... αλλά κυρίως ενεργών την ανάβαση προς άνω Ιερουσαλήμ και καρδία μας δια και με XC. Ιδού αναβαίνομεν.... Αμήν γένοιτο...

η φύση και η ‘’λειτουργικότητα’’ του ψαλτηρίου…

άρθρα για


θεωρία και πράξη 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου