Κυριακή 20 Αυγούστου 2023

η κοιλάδα του κλαυθμώνος, η κοιλάδα του ιωσαφάτ και η ανάσταση νεκρών…

χρειάζεται μια νοηματική συνέχεια του… από Κυριακή κρίσεως έως Κυριακή μνήμης εξορίας του ΑΔΑΜ ώστε πιάνοντας τον μίτο από την αντίστροφη, μήπως και από την Κυριακή εξορίας (σε αυτόν τον τόπο, μακράν και κατέναντι και εν σκότει…) επιστρέψουμε δια ευσπλαγχνικής (ευτυχώς και όχι μόνο δικαίας) κρίσεως …στην Κυριακή, την πρώτη και αιώνια ογδόη* (η’). 

Ζούμε ως πάροικοι σε αυτήν την κοιλάδα των θλίψεων. ‘’Ζούμε’’ προς στιγμήν βιολογικά αλλά αυτή η ζωή δεν υποχρεώνει και δυστυχώς δεν συνοδοιπορεί πάντα με την πνευματική ζωή, την οποία όσο υστερούμαστε και απέχουμε (μυστικά και μυστηριακά) δεν διαφέρουμε από τους νεκρούς, αφού είμαστε τεθανατωμένοι τη αμαρτία, σε στάση κατά του Θεού, που με λίγη αυτογνωσία και χάρι, κάθε άνθρωπος έννους ζητά αλήθεια, ανάσταση, ζωή, Χριστό. 

Το ότι θα ξυπνήσουμε (εξ ύπνου αμαρτίας) αλλά και σαν κεκοιμημένοι θα εγερθούμε και θα αναστηθούμε, αυτό είναι σίγουρο για όλους, οι μεν εις ανάστασιν ζωής οι δε εις ανάστασιν κρίσεως…. όπως αναφέρεται στο ευαγγέλιο : …25 ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ἔρχεται ὥρα, καὶ νῦν ἐστιν, ὅτε οἱ νεκροὶ ἀκούσονται τῆς φωνῆς τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, καὶ οἱ ἀκούσαντες ζήσονται· 26 ὥσπερ γὰρ ὁ πατὴρ ἔχει ζωὴν ἐν ἑαυτῷ, οὕτως ἔδωκε καὶ τῷ υἱῷ ζωὴν

ἔχειν ἐν ἑαυτῷ· 27 καὶ ἐξουσίαν ἔδωκεν αὐτῷ καὶ κρίσιν ποιεῖν, ὅτι υἱὸς ἀνθρώπου ἐστί. 28 μὴ θαυμάζετε τοῦτο· ὅτι ἔρχεται ὥρα ἐν ᾗ πάντες οἱ ἐν τοῖς μνημείοις ἀκούσονται τῆς φωνῆς αὐτοῦ, 29 καὶ ἐκπορεύσονται οἱ τὰ ἀγαθὰ ποιήσαντες εἰς ἀνάστασιν ζωῆς, οἱ δὲ τὰ φαῦλα πράξαντες εἰς ἀνάστασιν κρίσεως. (Ιωαν.ε’) 

έρχεται ώρα και νυν εστιν… σύμφωνο με το της αποκαλύψεως, …12 ᾿Ιδοὺ ἔρχομαι ταχύ, καὶ ὁ μισθός μου μετ᾿ ἐμοῦ, ἀποδοῦναι ἑκάστῳ ὡς τὸ ἔργον ἔσται αὐτοῦ. 13 ἐγὼ τὸ Α καὶ τὸ Ω, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος, ἀρχὴ καὶ τέλος. (Αποκ.κβ’) 

Γράφει ο Ἅγιος Συμεὼν ὁ Νέος Θεολόγος : …''Αὐτὸς ὁ ἴδιος κατεβαίνει ἀπὸ τοὺς οὐρανούς, εἰσέρχεται στὸ σῶμα μας σὰν σὲ τάφο, ἑνώνεται μὲ τὶς νεκρωμένες πνευματικὰ ψυχές μας καὶ τὶς ἀνασταίνει. Ἔτσι παρέχει τὴ δυνατότητα σ᾿ ἐκεῖνον ποὺ συναναστήθηκε μαζί του νὰ βλέπει τὴ δόξα τῆς μυστικῆς του ἀναστάσεως.'' (από το προσδοκώ ανάσταση νεκρών μέχρι το ... και τοις εν τοις μνήμασι ζωή, χαρισάμενος) 

Φυσικώς, κάποιοι (τάχα) προνομιούχοι αγοράζουν επίγειους τάφους στην κοιλάδα έξω των ιεροσολύμων, της αγίας πόλεως, για να τύχουν αναστάσεως, ενώ αυτή αλλιώς εξαγοράζεται** (να ''δούμε'' τον εν ημίν τάφο και θάνατο και χάριτι να νικηθεί εξαγοράζοντάς τον Ο Κύριος δια του Αίματός Του, πληρών αυτόν με Ζωή αιώνια κι όχι απλά να αγοράσουμε τον τάφο μας...). Νοερώς, όλοι εκεί θα στηθούμε, άπαντα τα έθνη, κυκλόθεν. … ἐξεγειρέσθωσαν καὶ ἀναβαινέτωσαν πάντα τὰ ἔθνη εἰς τὴν κοιλάδα Ἰωσαφάτ, διότι ἐκεῖ καθιῶ τοῦ διακρῖναι πάντα τὰ ἔθνη κυκλόθεν. (Ιωηλ. δ’12) Να μεριμνήσουμε την είσοδο στον Νυμφώνα (από τώρα) όπως οι πέντε φρόνιμες. Με έλαιον και έλεος. Μην ψάχνουμε εκείνη την στιγμή να αγοράσουμε από τους πωλητές... Συγχωρέσωμεν ίνα συγχωρεθώμεν, ελεήσωμεν ίνα ελεηθώμεν... 

Η είσοδος στην ιερουσαλήμ (δια Της αδιοδεύτου πύλης) απαιτεί κρούση της θύρας της Ζωής (ζ'7) για να ανοίξει. [7 Αἰτεῖτε, καὶ δοθήσεται ὑμῖν, ζητεῖτε, καὶ εὑρήσετε, κρούετε, καὶ ἀνοιγήσεται ὑμῖν· (Ματθ.ζ'7)] ... που, χωρίς προσευχή δεν νοείται... και είναι τόσο δύσκολα όσο ο Άγιος Ιγνάτιος Brianchaninov αναφέρει στο Ο προσευχόμενος νους ζητά ένωση με την καρδιά, με μια ''πίστη'' χλιαρή, να μην αρκεί, αφού όταν έτσι παρασταθούμε Στον Κύριο, θα μας εμμέσει.... Κείμενο (του αγίου) ωφέλιμο ως καλό ερέθισμα, μην τύχει και θεωρούμε την είσοδο δεδομένη, επειδή απλά ηδέως ακούμε και μερικά από αυτά τηρούμε... (κατά το ευαγγέλιο) : ...  πολλὰ ἐποίει καὶ ἡδέως αὐτοῦ ἤκουε. και … περίλυπος γενόμενος ὁ βασιλεύς, διὰ τοὺς ὅρκους καὶ τοὺς συνανακειμένους οὐκ ἠθέλησεν αὐτὴν ἀθετῆσαι.

χαρακτηριστικό όμως του ηρώδη (δερμάτινος) που τελικά απέτεμε την κεφαλή του αγ.Ιωάννου προδρόμου, της φωνής της συνειδήσεως, της μετανοίας, που χωρίς αυτήν δεν εισερχόμαστε στην βασιλεία που ήγγικεν.... Αφορμάς μετανοίας παράσχου ημίν!!! 

…επειδή όμως κατά την Αγία Γραφή δύο είναι όλα κι όλα τα έθνη (Γεν.κε’23) το μεν ένα θα εισαχθεί στον κύκλο αληθείας το δε άλλο θα παραμείνει στον κύκλο της ασεβείας (κύκλος Αληθείας και κύκλος ασεβείας…). Το μεν στην κοιλάδα, πρόποδες (1) και γη, το δε στο υψηλόν όρος και ουρανό. 

Από το όραμα του Αγίου Νήφωνος για την Β΄ Παρουσία και την μέλλουσα Κρίση : ... Ὁ Κύριος ἔνευσε στόν στρατηγό τοῦ ἑνὸς τάγματος καὶ ἐκεῖνος πλησίασε λαμπρός, φοβερός, μὰ καὶ συνεσταλμένος. 

-Μιχαήλ, Μιχαήλ, ἄρχοντα τῆς διαθήκης, παράλαβε μὲ τὸ τάγμα σου τὸν πυρίμορφο θρόνο τῆς δόξας μου καὶ πήγαινε στήν κοιλάδα τοῦ Ἰωσαφάτ. Ἐκεῖ θὰ τὸν ἐγκαταστήσῃς σὰν πρῶτο σημάδι τῆς παρουσίας μου. Γιατὶ πλησιάζει ἡ ὥρα πού θὰ λάβῃ καθένας κατὰ τὰ ἔργα του. Κάνε γρήγορα, ἔφτασε ἡ στιγμή. Θὰ δικάσω αὐτούς πού προσκύνησαν τὰ εἴδωλα κι ἀρνήθηκαν Ἐμένα τὸν δημιουργό τους. ... (1) 

αμήν συσταύρωση προς συνανάσταση…. αφού Οι ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος ως βαθμίδες της κλίμακος της κρίσεως, με κορυφή την ανάσταση … αρχής γενομένης της ανόδου μετά την επίγεια ευθεία… (και οπωσδήποτε ως προϋπόθεση της εξόδου μας εκ του κοσμικού φρονήματος και δουλείας της αιγύπτου… των όντως ειδωλολατρών, ως αλυσοδεμένοι μέσα στο σπήλαιο του πλάτωνα) Η ανάβασις της Μ.Εβδομάδος, η μετά την ευθεία της μεγάλης τεσσαρακοστής 

Συμπορευόμενοι, αρχίζει σιγά σιγά να λαμβάνει σάρκα και οστά το…  συνανυψῶ ὑμᾶς εἰς τὴν ἄνω Ἱερουσαλήμ, ἐν τῇ Βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν (3) που είναι και το θείο θέλημα. 

Αμήν να μας εισάγει στην ιερουσαλήμ από την κεκλεισμένη των θυρών (golden gate) … όχι σε χρόνο μέλλοντα και τόπο, αλλά από τώρα στην ψυχή μας και μυστικό θάλαμο σιών, όπου αναπαύεται το Πανάγιο Πνεύμα και η Αγία Τριάδα… ἀγαπᾷ Κύριος τὰς πύλας Σιὼν ὑπὲρ πάντα τὰ σκηνώματα ᾿Ιακώβ. (ψαλμ. πς’)… χάριτι σκήνωμα Πνεύματος μόνου και μηκέτι σκήνωμα της αμαρτίας… Αμήν καθαράν καρδίαν και πνεύμα ευθές… τα εφόδια της αναστάσεως. 

--- 

(1) η κοιλάδα ιωσαφάτ αναλογεί πνευματικά ομόπνοα και με τους πρόποδες του όρους Σινά, όπου προσκυνούνται τα είδωλα σε σχέση με το θεοβάδιστο όρος, όπου παραδίδονται σκιωδώς οι εντολές σε λίθινες πλάκες στον προφ.Μωυσή, που προδηλώνουν το Πνεύμα του Θεού του Ζώντος που εγγράφεται σε μαλακές σαρκίναις καρδίαις… κι αυτή η μετάβαση, μπορεί να τελεσφορήσει, μόνο δι ευχών και ενεργείας Της φλεγομένης και μη καιομένης Βάτου, Θεοτόκου. 

Ανάλογο με τους πρόποδες του όρους Θαβώρ όπου ο σεληνιαζόμενος νέος (καθένας μας) ρίπτεται από τους δαίμονες μια στο πυρ μια στο ύδωρ για να τον αποκτείνουν. Ένα γένος που δεν εκπορεύεται ει μη μόνο με προσευχή και νηστεία (Ματθ.ιζ’ 21) ώστε να ‘’ανεβούμε’’ σε όρος υψηλόν … πρεσβείαις Της Θεοτόκου [όσο τελούμε τις θείες εντολές  (απ.Πέτρος) αγαπούμε την αγνότητα (απ.Ιωάννης) και είμαστε έτοιμοι να πιούμε το ποτήριο του μαρτυρίου για την αγάπη του Θεού (απ.Ιάκωβος)]. 

Δι ευχών…. (Θεοτοκίον στον παρακλητικό προς τιμήν της Παναγίας πορταΐτισσας…) … Χαίρε πύλη, και γέφυρα και κλίμαξ, εκ θανάτου προς την αθανασίαν, δι΄ης χωρούμεν διαπεραιούμενοι, την υγράν του βίου θάλασσαν (2) και γήθεν, υψούμεθα προς πόλον. 

Τα δε δύο θεία γεγονότα που συνέβησαν σε αυτήν την πύλη, αποδεικνύουν και τον τρόπο ''διέλευσης'' αλλιώς παραμένει κεκλεισμένη. Από την χρυσή πύλη (golden gate) διήλθε Ο Κύριος την Κυριακή Βαΐων και από την ίδια ο Τίμιος Σταυρός που Τον επέστρεψε ο αυτοκράτορας από τους πέρσες... καταδεικνύοντας το απαραίτητο της ανάβασης (Μ.Εβδομάδα) και σταυροφορίας προς ανάσταση. Εφόδια για αυτογνωσία και θεογνωσία και τα δύο εντός ημών (εντός ''ιεροσολύμων''). Η ακριβής αυτογνωσία ως σταυροειδής πεμπτουσία και η εν ημίν βασιλεία. Χάριτι και ο σκοπός και ο δρόμος για τον σκοπό. Και τα δυο, άγια.   

(2) Ἡ θάλασσα τοῦ κόσμου (αγίου Νήφωνος) 

(3) Ἐρχόμενος ὁ Κύριος, πρὸς τὸ ἑκούσιον Πάθος, τοῖς Ἀποστόλοις ἔλεγεν ἐν τῇ ὁδῷ. Ἰδοὺ ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα, καὶ παραδοθήσεται ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, καθώς γέγραπται περὶ αὐτοῦ. Δεῦτε οὖν καὶ ἡμεῖς, κεκαθαρμέναις διανοίαις, συμπορευθῶμεν αὐτῷ, καὶ συσταυρωθῶμεν, καὶ νεκρωθῶμεν δι' αὐτόν, ταῖς τοῦ βίου ἡδοναῖς, ἵνα καὶ συζήσωμεν αὐτῷ, καὶ ἀκούσωμεν βοῶντος αὐτοῦ, οὐκέτι εἰς τὴν ἐπίγειον Ἱερουσαλήμ, διὰ τὸ παθεῖν· ἀλλὰ ἀναβαίνω πρὸς τὸν Πατέρά μου, καὶ Πατέρα ὑμῶν, καὶ Θεόν μου, καὶ Θεὸν ὑμῶν, καὶ συνανυψῶ ὑμᾶς εἰς τὴν ἄνω Ἱερουσαλήμ, ἐν τῇ Βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν. 

* λαός - ναός, η η’ εβδομάδα από αναστάσεως (πεντηκοστή) και ο η’ αιών

** Η παραβολή των τριών φίλων (λόγος του Οσίου Βαρλαάμ στον Ιωάσαφ)

Μη περιμένοντας την τελική κρίση και θεία δικαιοσύνη ΝΑ αποδοθεί, αλλά να Την κυνηγάμε... 

από το Ο Ων, στο έρχομαι ταχύ αποδούναι εκάστω…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου