"Ο αυτοδικαιούμενος άνθρωπος είναι εκείνος που πάσχει από ψυχολογικά προβλήματα, επειδή απωθεί την ενοχή του. Γίνεται έτσι νευρικός, διαταραγμένος ανικανοποίητος, απαιτητικός, ανυπόμονος, ανυπάκουος, αυθάδης, εριστικός. Ακολουθώντας το παράδειγμα του Εωσφόρου, δεν θέλει να ζητήσει συγχώρηση και να ομολογήσει* τις αμαρτίες του.
Επαναλαμβάνει ως επωδό τα λόγια του μηδενιστή Αλμπέρτ
Καμύ: «Είχα δίκιο, έχω οπωσδήποτε δίκιο, θα έχω πάντα δίκιο», και ορθώνει μόνος
του ανυπέρβλητο φράγμα στην άβυσσο του Θείου ελέους. Ο ορθολογισμός είναι
συμπυκνωμένη υπερηφάνεια, αλαζονεία, αυτοδικαίωση, αυτάρκεια και αυτονομία.
Γι’ αυτό και αλλοτριώνει τον άνθρωπο, τον απομονώνει
και τον απομακρύνει από το Θεό και από τους συνανθρώπούς του. Ο ορθολογιστής
καθίσταται έτσι στοιχείο διαλυτικό της φιλίας, του γάμου, της οικογένειας, του
κοινοβίου και της κοινωνίας.
Τελικά ο ορθολογιστής, παρά τη λαμπρότητα των
επιτευγμάτων του, καταλήγει να είναι ο κουρασμένος, ο κενός, ο ανικανοποίητος,
ο απογοητευμένος σύγχρονος άνθρωπος. Αυτός που βιώνει καθημερινά το δράμα της
υπαρξιακής αγωνίας του, της ανασφάλειάς του και του αδιεξόδου, στο οποίο τον
παγιδεύει η λογική του και η αυτοπεποίθηση του στις οποίες τόσο στηρίχτηκε.
Θα πρέπει λοιπόν να βγούμε από τα όρια της πεπερασμένης ανθρώπινης λογικής και να μπούμε στην απεραντοσύνη, στον πλούτο και την ευλογία της λογικής του Θεού.
" Οι συνέπειες του ορθολογισμού στη ζωή μας. Αρχιμ. Αθανασίου Αναστασίου, Καθηγουμένου Της Ι. Μ. Μεγάλου Μετεώρου
---
το θέμα είναι… υπάρχει δυνατότητα ο άνθρωπος να περάσει από την ‘’τετράγωνη’’ λογική στην σφαιρική;
…από την αποκομμένη και εξοστρακισμένη στα άκρα της δημιουργίας στον Δημιουργό;
Είναι αυτή η εξωστρεφής ‘’λογική’’ του ‘’ορθολογιστή’’ που συναντάται στην υλική φύση και ‘’πλέει’’ ανάμεσα στα ακραία τέσσερα στοιχεία της φύσης. (ΠΥΡ-ΑΗΡ-ΓΗ-ΥΔΩΡ , ό,τι βλέπουμε και αισθανόμαστε και μετράμε… και τέλος). Αυτά όμως είναι που κρατούν αιχμάλωτο** το νήπιο βασιλόπαιδο που προς στιγμήν, μόνο κατ’όνομα άρχει.
Κι αν θέλει να περάσει στην ενωμένη στο κέντρο και πεμπτουσία (σταυρό) λογική (Του Λόγου) που συνέχει τα πάντα, και βρει το ίχνος της άλλης λογικής, της ξένης του κόσμου τούτου, μόνο τότε μπορεί να ακολουθήσει την ανοδική πορεία (σε πράξη και θεωρία, με ακινησία στους πόδες Του Κυρίου σαν την Μαρία, και φιλάνθρωπη διακονία, σαν την Μάρθα) και φτάσει στην πηγή αυτής και Λόγο…
…τα ‘’γνωστά’’ 5 και 9…. που είναι η αρχική μετάβαση εντός ημών***, σαν πρώτη νίκη κατά της φυγοκέντρου και εξοστρακισμού των λογισμών μας, ανάκληση των εν αιχμαλωσία λογισμών σαν μετάνοια και από εκεί ανάβαση (9) ελικοειδής προς τα άνω και Κορυφή, όπου Ο Α+Ω Λόγος και Τριαδικός Θεός….
Να ‘’ευρεθεί’’ και φιλοξενηθεί Ο Κύριος στην κεφαλή, μεταξύ οράσεως και διοράσεως, ακοής και διακοής και με βάση την ‘’άσκηση’’ νηπίων, να κατέβει και κατεβάσει μαζί Του και τον νου, στην καρδιά…
…ένα φαινομενικό χάσμα (σαν συνεννόηση μεταξύ ορθολογιστών και ορθοδόξων) που όμως ο κύκλος σχετίζεται (ενώ φαίνονται άσχετα μεταξύ τους) και ενώνεται με το τετράγωνο, όταν το δεύτερο (χωροχρονική φύση) χωρέσει Τον Κύκλο… Σαν σήμερα, 25η Μαρτίου, τετραγωνίστηκε ο κύκλος...
δεν είναι θέμα απολογητικής αληθείας που θέλει να πείσει με το ζόρι να περάσει ο άνθρωπος από την μία λογική στην άλλη, αλλά μια καλή αφορμή να βρεθεί εκείνη η απαραίτητη ‘’καλή διάθεση’’ (για τα θεία), ώστε να ανοίξει από μέσα η πόρτα, αφού εμείς κρατάμε το κλειδί, στον Άλλον και Φως…
απολογητική και πίστις (π.Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος)
από τον αγ.Πορφύριο… (και… πίστη, δυσπιστία και πνευματικός κόσμος…
) το σχετικό… "Σ’ αυτούς που
δυσπιστούν, αμφιβάλλουν και αμφισβητούν και τα σκέφτονται μόνο με τη λογική και
δεν είναι ανοιχτοί στον Θεό, ο Θεός δεν εμφανίζεται.
Σε κλειδωμένες ψυχές ο Θεός δεν εισέρχεται, δεν
εκβιάζει, δεν παραβιάζει. Αντίθετα, σε αυτούς που έχουν πίστη απλή, ο Θεός
εμφανίζεται και χαρίζει το άκτιστον φως Του. Το δίδει πλούσια και στην εδώ ζωή
και πολύ περισσότερο στην άλλη.
Η καρδιά σας να είναι απλή κι αγαθή. Δεν υπάρχει ανώτερο πράγμα απ’ αυτό που λέγεται μετάνοια και εξομολόγηση. Αυτό το μυστήριο είναι η προσφορά της αγάπης του Θεού στον άνθρωπο.
… αμήν εντοπίζοντας τα υπαρξιακά προβλήματα (και μη απωθώντας αυτές τις καίριες βαθύτερες από την καθημερινότητα ερωτήσεις) που χρήζουν απαντήσεων και προσφερθεί η πραγματική (κι όχι απλά φιλολογική, για νάχαμε να λέγαμε… ή φιλοσοφική) λύση… (Υπαρξιακά προβλήματα και η λύση…
ενεργοποιώντας τον όλο (σταυροειδή) μεταβολισμό…. κι όχι μόνο τα του σώματος… μεταβολισμός (7), όχι μόνο υπ-άρχοντας βιολογικά αλλά αμήν και ζώντες από τώρα, πνευματικά μαζί με Τον ΑΡΧΩ.
γιατί... όπως λέει και ο κυρΦώτης Κόντογλου, καλό είναι να υπάρχεις, αλλά να ζεις είναι άλλο πράμα. Καλό είναι το δίκαιο (που πολλές φορές μετά μανίας επιζητούμε, αφού μας ''πνίγει'') αλλά η χάρις είναι άλλο πράμα. Τόση διαφορά, όση έχει η σκιά και νόμος (και δίκαιο) από το Φως. Τα πΧ με τα μΧ (βιωματικά). Κι είναι εντελώς διαφορετική νοοτροπία, αλλά αξίζει να μάθουμε την διαφορά και ρυθμίσουμε την ζωή μας σχετικά (αν θέλουμε). Η διαφορά της ανθρώπινης και της θείας δικαιοσύνης (Αγίου Παϊσίου). Κι αν αλλάξει η λογική* που από εμάς εξαρτάται αν θα μείνουμε στην χοϊκή και τετράγωνη, αλλάζει μαζί της και η γεωμετρία, ανάγοντάς μας σε άλλη γη, άλλο αέρα, άλλο πυρ άλλο ύδωρ.... (όλα XC) αλλάζει κι η δικαιοσύνη, αλλάζει κι η φύση και γίνεται από σκιώδης, και χοϊκή σε καινή κτίση και ολοφώτεινη.
Νοοτροπία, που ή εξοστρακίζει ή συμμαζεύει. Κι ο εγωιστής σαν σκληρόκαρδος είναι αυστηρός με τους άλλους και ελαστικός με τον εαυτό του. Αντίθετα, ο ταπεινός δικαιολογεί τους άλλους από συμπάθεια και ελεημοσύνη (γιατί η συγχώρεση είναι δείγμα ελεημοσύνης) και γίνεται αυστηρός με τον εαυτό του. Κι όπως λένε οι άγιοι, όσο πιο πολύ δικαιολογεί κάποιος τον συνάνθρωπο, τόσους παραστάτες που θα τον δικαιολογούν θα έχει στο φοβερό Κριτήριο... με πρόταση, ελεήσομεν ίνα ελεηθώμεν... συγχωρήσουμε ίνα συγχωρεθούμε... κι αυτό γιατί η σκληροκαρδία θα επιστρέψει ενάντιά μας, αφού με το μέτρο που κρίνουμε, θα κριθούμε... συμφέροντάς μας, όσο έχουμε χρόνο να αλλάξουμε νοοτροπία, να αλλάξουμε ''λογική'' που να ωμοιάζει Τον ελεήμονα Πλάσαντά μας...
[* λογική του κόσμου, που ελληνικώς, είναι σαν τον δούρειο ίππο που αλώνει την τροία… και ομόπνοα ορθοδόξως που αιχμαλωτίζει (στις Γραφές) τον ισραήλ (νου) στους βαβυλωνίους, ρίχνοντάς τον σε ταραχή και σύγχυση, με ευλογοφανή κίνητρα, τις βιοτικές μέριμνες και την μανιώδη επίτευξη πρόσκαιρων (τάχα σπουδαίων) στόχων. Λογική που έχει σαν αποτέλεσμα την νομοτελειακή ταραχή στην καρδιά και ζωή… τόση, που το Πνεύμα το Άγιο, δεν αναπαύεται και δυστυχώς Το κωλύουμε και Το απομακρύνουμε… κατά το… όπου υπάρχει σποιυδή, δεν υπάρχει Πνεύμα Άγιο].
Μακάρι να μπούμε στην διαδικασία από την φυσική μας γεωμετρία (και τους λόγους όλων των επιστημών) να δούμε όλα αυτά ως ίχνη επί γης, σαν ‘’γεωμετρία’’ του Θεού και βρίσκει αφορμές ο νους να ανάγεται από τα δημιουργήματα στον Δημιουργό [όντας αυτή η κατάσταση η υγιής ευθεία κίνηση νοός (13 άρθρα)], μη μένοντες στις αποκομμένες σκιές Του, αφού τα πάντα, φέρουν την σφραγίδα και την ‘’φωνή’’ Του…
Οἱ οὐρανοὶ διηγοῦνται δόξαν Θεοῦ, ποίησιν δὲ χειρῶν αὐτοῦ ἀναγγέλλει τὸ στερέωμα. ἡμέρα τῇ ἡμέρᾳ ἐρεύγεται ῥῆμα, καὶ νὺξ νυκτὶ ἀναγγέλλει γνῶσιν. οὐκ εἰσὶ λαλιαὶ οὐδὲ λόγοι, ὧν οὐχὶ ἀκούονται αἱ φωναὶ αὐτῶν· (ψαλμ.ιη’) … ‘’ίσως’’ αποδεικνύοντας στον (άθεο) ορθολογιστή ότι, το πρόβλημα έγκειται στην ακοή ‘’μας’’ και την ασθενή έως απόλυτα ακινητούσα ευθεία κίνηση του νου… μακάρι ο καλός Θεός να μας βοηθήσει στην αποκύλιση αυτού του βαρέος λίθου που μας πλακώνει... και δια σταυρού αναστήσει... από την μία διάσταση (αυτοδικαίωσης και κενής δόξας που ζητά ο ορθολογιστής σε επίπεδο φαντασίας) στην ασύλληπτη, ορθή και αληθινή δόξα Θεού!!
...με μια παρατήρηση… πως η αυτοδικαίωση δεν έχει να κάνει ΜΟΝΟ με αθέους, (της έξωθεν λογικής) αλλά δυστυχώς ισχύει και σε πολλούς ‘’ενθέους’’… κοινός ο πηλός, κοινή και η ασθένειά του… με παραίνεση την κατανόηση του ομοιοπαθούς συνανθρώπου… ο πηλός τον πηλόν αγ.Ιωσήφ του Ησυχαστή, που τον αντιμετωπίζει με συμπάθεια, με συγχώρεση με στήριξη με προσευχή... ο άνθρωπος σαν τάλας, έχει δρόμο μπροστά του... κι ο άθεος, έχει να κάνει δύο βηματάκια...
Το πρώτο από την παραφύση και απόλυτη αποποίηση ευθυνών, να περάσει στην φύση αναλάβει (με αρχοντιά) επάνω του, σαν άτλας (της ελληνικής φιλοσοφίας) το βάρος που του αναλογεί και ''κουράζει'' όχι μόνο τον εαυτό του αλλά όλο το σύμπαν .... Η αμαρτία μας αντανακλάται και στα πεπρωμένα του σύμπαντος κόσμου Ἅγιος Σιλουανὸς Ἀθωνίτης.
Το δεύτερο βηματάκι, (από την φύση στην υπερφύση) είναι για όσους έχουν προσπεράσει την άγνοια της λογικής του Θεού, αλλά με έπαρση και αφ'υψηλού, αυτοδικαιώνονται (σαν τον φαρισσαίο)... κατακρίνοντας τους εν αγνοία.
Επειδή όμως τα κρίματα των διδασκάλων είναι μεγαλύτερα, ο καλός Θεός, όταν βλέπει καρδιά να κρίνει και κατακρίνει, την αφήνει να πέσει σε χειρότερα, μήπως και αποκτήσει επιτέλους την ταπεινότητα, την αγάπη, την ισορροπία της ορθοδοξίας που είναι τόσο λεπτή, όσο η κόψη του ξυραφιού... αποφεύγοντας και την αλογία (χωρίς λόγους και Λόγο λογική) και την κατάκριση.
Κι έρχεται Ο Κύριος ο αίρων τις αμαρτίες του κόσμου για να παραλάβει το φορτίο από τον καθένα (τάλα και άτλα) που τον γονατίζει... για να τον ξεκουράσει κατά το μυστηριακό ... 28 Δεῦτε πρός με πάντες οἱ κοπιῶντες καὶ πεφορτισμένοι, κἀγὼ ἀναπαύσω ὑμᾶς. (Ματθ.ια'). Αμήν φύγωμεν από την ασθένεια της αυτοδικαίωσης.
Το να περάσει κάποιος στο τελευταίο σκαλοπάτι, αποδεικνύεται από την ανθρωπιά που τον διακρίνει, ομοιάζοντας Τον Κύριο και αίροντας όσο μπορεί τα βάρη των άλλων για να τους ξεκουράσει, κατά το ...2 ἀλλήλων τὰ βάρη βαστάζετε, καὶ οὕτως ἀναπληρώσατε τὸν νόμον τοῦ Χριστοῦ (Γαλ.ς').
* για να ομολογήσει κάποιος τις αμαρτίες του, πρέπει να τις αισθανθεί. Κι αν δεν έλθει το Πνεύμα το Άγιο να του τις γνωρίσει, ο άνθρωπος ''φαντάζεται'' ότι όλα είναι καλώς καμωμένα... οπότε, γιατί να ζητήσει συγγνώμη. Η μία λογική, η εξωστρεφής (η του κόσμου τούτου) σαν τον αδάμ, μεταφέρει εγωιστικά την ευθύνη στον άλλον, στην εύα που τον παρέσυρε, στον όφι που την εξαπάτησε... ενώ η ''λογική'' του Θεού παροτρύνει τον άνθρωπο σε λεβεντιά που αναλαμβάνει με ταπεινότητα την ευθύνη επάνω του, όπου, με αυτήν την νοοτροπία, επιστρέφει στην αρχή από την οποία εξέπεσε... τι φταίει ο όφις; ας πούμε πως την δουλειά του κάνει. Τι φταίει το αδύναμο σώμα, ... η ξερή μου η κεφαλή φταίει... με δύο τανύσματα... ένα να τον απομακρύνει από τον Θεό και τον συνάνθρωπο και το άλλο να τον προσεγγίζει... Κύριε ελέησον!!
** Δ´\ΛΕΓΩ δέ, ἐφ' ὅσον χρόνον ὁ κληρονόμος νήπιός ἐστιν, οὐδὲν διαφέρει δούλου, κύριος πάντων ὤν, 2 ἀλλὰ ὑπὸ ἐπιτρόπους ἐστὶ καὶ οἰκονόμους ἄχρι τῆς προθεσμίας τοῦ πατρός. 3 οὕτω καὶ ἡμεῖς, ὅτε ἦμεν νήπιοι, ὑπὸ τὰ στοιχεῖα τοῦ κόσμου ἦμεν δεδουλωμένοι· (Γαλ.δ’)
*** αυτό που ο μέγας Βασίλειος αναφέρει... όταν ο νους δεν σκορπίζεται στα εξωτερικά πράγματα, ούτε διαχέεται στο κόσμο από τίς αισθήσεις, γυρίζει στον εαυτό του και μέσα από τον εαυτό του ανεβαίνει στην έννοια του Θεού· … (άρθρα για τον ψυχοβλαβή μετεωρισμό).
**** …κι ενώ ο ‘’νόμος’’ με την λογική του θα ωθεί τον άνθρωπο σε λιθοβολισμό (φυσικό προ και χωρίς Χριστό αλλά τώρα (οι ''με Χριστό'') πνευματικά λεπτά, σαν κατάκριση), Ο Κύριος με τον λόγο Του, θα συστέλλει τον μεν με το… ὁ ἀναμάρτητος ὑμῶν πρῶτος βαλέτω λίθον ἐπ' αὐτήν. (Ιωαν.η’7), και με την αυτογνωσία, μετάνοια και αυτομεμψία (το αντίθετο της αυτοδικαίωσης) που ευχόμαστε να μας ενσταλάζει προς διόρθωση, θα αυξάνει χάρι και την λογική Του εν ημίν…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου