Τετάρτη 20 Οκτωβρίου 2021

Το μυστήριο της Βασιλείας του Θεού στην καρδιά μας - ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ ΤΟΥ ΙΑΤΡΟΥ

Όπως φυτρώνει το φυτό, όπως σχηματίζεται το έμβρυο (1) στη μήτρα της μητέρας, με τον ίδιο μυστικό τρόπο αρχίζει και γίνεται πραγματικότητα η Βασιλεία του Θεού μέσα στην ψυχή ενός χριστιανού. Και το μυστήριο αυτό είναι ακόμα βαθύτερο από το μυστήριο της γέννησης και της ανάπτυξης των ζωντανών οργανισμών. Εδώ η θεία χάρη ενεργεί μέσα στην καρδιά που διψά την αλήθεια, την καρδιά που έχει αγαπήσει τον Χριστό. Αυτή η χάρη γεννά μέσα μας τις αρετές και μας οδηγεί στην πνευματική τελείωση, η οποία τελείωση γίνεται η Βασιλεία του Θεού μέσα μας. 

Δεν γνωρίζουμε πώς λειτουργεί η θεία χάρη μέσα στην καρδιά μας, πολλές φορές οι ενέργειές της είναι εντελώς απαρατήρητες και όμως η χάρη λειτουργεί, λειτουργεί ασταμάτητα. Ο Θεός αδιαλείπτως οικοδομεί στην ψυχή μας τη μεγάλη και ένδοξη Βασιλεία του. Δεν υπάρχει μυστήριο μεγαλύτερο απ’ αυτό. 

Δεν γνωρίζουμε τις οδούς της θείας χάρης, όπως δεν γνωρίζει ο γεωργός με ποιο τρόπο ο σπόρος γίνεται στάχυ. Κοιμάται το βράδυ και ξυπνάει το πρωί, κάνει τη δουλειά του και ο σπόρος βλασταίνει και αυξάνει. Αυτός μόνο περιμένει να έλθει ο καιρός του θερισμού. Το ίδιο και στην πνευματική μας ζωή. Δεν γνωρίζουμε πώς τελείται το μεγάλο μυστήριο της πνευματικής μας τελείωσης που το ενεργεί ο Θεός. 

Όπως είπα, πολλές φορές δεν βλέπουμε πώς η θεία χάρη ενεργεί στη ζωή μας. Και δεν καταλαβαίνουμε ότι τα γεγονότα και οι περιστάσεις της ζωής μας φέρνουν επάνω τους τη δική της αψευδή σφραγίδα. Μετά, όταν θα γεράσουμε και θα δούμε τη ζωή μας όλη, θα φανερωθεί ο δρόμος που η χάρη του Θεού ακολουθούσε μέσα στην καρδιά μας. 

Φέρνουμε στη μνήμη τα γεγονότα της ζωής μας, τις σκέψεις και τα αισθήματά μας. Τα βλέπουμε κάτω από ένα διαφορετικό φως και φωτίζεται ο νους μας και αρχίζουμε να κατανοούμε τις οδούς του Θεού. Γίνεται φανερό για μας ότι οι σκέψεις, οι επιδιώξεις, οι πράξεις και τα γεγονότα της ζωής μας, τα οποία εμείς τα θεωρούσαμε ασήμαντα, όλα αυτά κατευθύνονταν από τη Θεία Πρόνοια. 

Θα καταλάβουμε ότι σ’ όλη τη ζωή μας μάς οδηγούσε ο Θεός, μας οδηγούσε με ένα τρόπο θαυμαστό στην Βασιλεία του. Έτσι αποκαλύπτεται στην καρδιά μας η Βασιλεία των Ουρανών. Ο Θεός την φανερώνει μέσα μας. Ας είμαστε προσεκτικοί σ’ αυτά που γίνονται στη ζωή μας, και το πιο πολύ απ’ όλα να φυλαγόμαστε να μη γογγύζουμε κατά του Θεού. Αγόγγυστα να υπομένουμε τις θλίψεις και τα παθήματα, διότι μ’ αυτά κτίζεται μέσα στην καρδιά μας η Βασιλεία του Θεού. Πάντα να ευχαριστούμε τον Θεό για όλα, και τα ευχάριστα και τα δυσάρεστα γεγονότα της ζωής μας. Αμήν. 

Από το βιβλίο: Αγίου Λουκά Αρχιεπισκόπου Κριμαίας, Λόγοι και ομιλίες, τόμος Γ’. Εκδόσεις «Ορθόδοξος Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 2003, σελ. 98-100. 

--- 

Με αφορμή το όλον τέλειον της προσεγγίσεως του αγίου και μόνο δυο αναλογικές μέσα στην φύση, λέξεις κλειδιά, έμβρυο και φυτρώνει όπως ο σπόρος... δυο σκέψεις...  

(1) Στο παρατειθέμενο πλάγια 
αχειροποίητο εξώφυλλο του Οδοδείκτες ελληνορθόδοξης παιδείας (Φυσικό σώμα και ουσία της κιβωτού) φαίνεται αυτή η μυστική και μυστηριακή κυοφορία, το έργο, το πάρεργο, η ειδική τροφή και που βρίσκεται αυτή η γόνιμη Μήτρα για να ευστοχήσουμε και (ανα)γεννηθούμε ... 

Παράλληλα, ‘’φυτεύεται’’ το τρίκλωνο δέντρο στην καρδιά, κατά την φιλοθεΐα και φιλανθρωπία που επιδεικνύει ο εν ημίν αβραάμ…. Αυτόν που, επειδή χωρίς Εμού ου δύνασθε ποιείν ουδέν, ήδη τον προίκισε ο καλός Θεός με την επίσκεψή Του, μετονομάζοντας τον από άβραμ σε αβραάμ και από σάρα σε σάρρα, προσθέτοντας το ''α'' της αγάπης και αληθείας στην κεφαλή και το ''ρ'' της δικαιοσύνης στο σώμα. (Γεν.ιζ’ 5 και 15) Ιστορικά μεν στα δύο παραπάνω πρόσωπα, αλλά σε αναλογία στον καθένα μας... κι αυτό, γιατί η Ορθοδοξία δεν είναι απλά ιστορία ή θρησκεία, αλλά βίωμα Αληθείας και μετοχή.

5 καὶ οὐ κληθήσεται ἔτι τὸ ὄνομά σου ῞Αβραμ, ἀλλ᾿ ἔσται τὸ ὄνομά σου ῾Αβραάμ, ὅτι πατέρα πολλῶν ἐθνῶν τέθεικά σε….  15 Καὶ εἶπεν ὁ Θεὸς τῷ ῾Αβραάμ· Σάρα ἡ γυνή σου οὐ κληθήσεται τὸ ὄνομα αὐτῆς Σάρα, ἀλλὰ Σάρρα ἔσται τὸ ὄνομα αὐτῆς. 16 εὐλογήσω δὲ αὐτήν, καὶ δώσω σοι ἐξ αὐτῆς τέκνον· καὶ εὐλογήσω αὐτό, καὶ ἔσται εἰς ἔθνη, καὶ βασιλεῖς ἐθνῶν ἐξ αὐτοῦ ἔσονται. (Γεν.ιζ’ 5 και 15)

κι όπως τότε του έδωσε σαν τέκνο τον Ισαάκ, στον τύπο του υπάκουου εις θυσίαν Υιού…. έτσι δωρίζει και στην καρδιά μας τον σπερματικό Λόγο που δομεί την εν ημίν Βασιλεία.

ιδού και ο ηγεμονικός νους ‘’βασιλεύς’’ … γόνος Βασιλέως, όσο ο νους χριστοποιείται.... γιατί, τι είναι ο ανθρώπινος νους χωρίς Χριστό;    

Το ιστορικό του Τιμίου Ξύλου

Αυτός (ο σταυρός) μας δόθηκε σαν σημάδι πάνω στο μέτωπό μας, όπως στον Ισραήλ δόθηκε η περιτομή·

μια συνοδοιπορία, από την φιλοξενία (εμφύτευση) στην καρδιά, απρόσωπη παρουσία, φυλλοβόληση (μετάνοια και συγχώρεση εν βάπτισμα εις άφεσιν αμαρτιών) έως ότου ο Σταυρός γίνει πρόσωπο... και αποδώσει δι ευχών καρπούς (Θείας κοινωνίας) 

Πως γίνεται μέσα στην καρδιά μας η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού. Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου με ανάλογο τρόπο και η ''εύρεση'' του Τιμίου Σταυρού από την αγ.Ελένη 6/3 (όχι τυχαία φυσικά)  
 

πως λειτουργούν επί του πρακτέου οι αγ.Κωνσταντίνος και Ελένη, η σχέση τους με την βασιλίδα των πόλεων και την εν ημίν βασιλεία

Η καθαρή καρδιά γίνεται θρόνος του Θεού. Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως


Μιας καρδιάς που είναι στο μέσον, μεταξύ ουρανού (κεφαλής) και γης (κοιλίας) αχρόνου (νυν) και χρόνου (αεί) όπως τυπούνται με την σημείωση του Τιμίου Σταυρού επάνω μας, μεταξύ ορατών τε (δεξιά πλευρά) και αοράτων (αριστερή πλευρά)... Μιας καρδιάς που η κατάστασή της εξαρτάται από την σταύρωσή της και κατά πόσο ισχύουν επ'αυτής τα παραφύσην και δυσώδη τα κατά φύσην και τα ευώδη υπερφύσην που είναι και η εν ημίν Βασιλεία και για την οποία εργάζεται μυστικά Η Αγία Τριάς, προς ενοίκηση (μονή παρ'αυτώ ποιήσωμεν...) με εμπόδια, όχι όμως ανυπέρβλητα, το κατά πόσο θολή και πόσος χνους παρεμβάλλεται σαν νεφοσκεπής μεταξύ νου και χου, χνους που απαγορεύει θέα και κίνηση από την γη στον ουρανό και από τα ορατά στα αόρατα....       

Μια καρδιά σε ένα νεκρωμένο πνευματικά σώμα (ένεκα της αμαρτίας), που ΑΝ ζητά πρώτον την Βασιλεία και ΑΝ προσδοκά ανάσταση και Ζωή, θα πρέπει να συνυπολογίσει σοβαρά την πρόταση του αγίου (όπως καταγράφηκε στο) από το προσδοκώ ανάσταση νεκρών μέχρι το ... και τοις εν τοις μνήμασι ζωή, χαρισάμενος ... Ο Ἅγιος Συμεὼν ὁ Νέος Θεολόγος, μας πληροφορεί:   ''Αὐτὸς ὁ ἴδιος κατεβαίνει ἀπὸ τοὺς οὐρανούς, εἰσέρχεται στὸ σῶμα μας σὰν σὲ τάφο, ἑνώνεται μὲ τὶς νεκρωμένες πνευματικὰ ψυχές μας καὶ τὶς ἀνασταίνει. Ἔτσι παρέχει τὴ δυνατότητα σ᾿ ἐκεῖνον ποὺ συναναστήθηκε μαζί του νὰ βλέπει τὴ δόξα τῆς μυστικῆς του ἀναστάσεως.''


κι όπως ο καλός σπόρος "απαιτεί" ύδωρ (1) εξ ουρανού, εύφορη γη, τροφή (1), βιταμίνες, απαραίτητα στοιχεία (1) για ανάπτυξη, πραγματική ελευθερία, φροντίδα και ξεζιζάνιασμα, μην τύχει και τον πνίξουν... έτσι και αυτός ο ευλογημένος εκ Θεού εν ημίν σπόρος, η εν δυνάμει βασιλεία που εσπάρη θεία βουλήσει και τώρα εποπτεία, αμήν να προοδεύει ώστε προ αναχώρησης μας, να την εντοπίσουμε εν ενεργεία και φανερωθεί από κρυμμένη, αμήν ολοέν και εκτυπώτερον (κατά την μη αντίστασή μας στην αγιοποιό χάρι).

῍Ω Πάσχα τὸ μέγα, καὶ ἱερώτατον Χριστέ· ὤ σοφία καὶ Λόγε, τοῦ Θεοῦ καὶ δύναμις· δίδου ἡμῖν ἐκτυπώτερον, σοῦ μετασχεῖν, ἐν τῇ ἀνεσπέρῳ, ἡμέρᾳ τῆς βασιλείας σου.

Με όλα τα παραπάνω να προετοιμάζουν ζωή, νου, όλον τον εαυτό και τέλος την καρδιά να γίνει θρόνος του Βασιλέως. Έρχεται όμως ο αγ.Αρσένιος Μπόκα και μας δίνει την προϋπόθεση:  ... Ὑπάρχει σ᾿ ἐμᾶς ἕνας θρόνος κι ἕνας σταυρός. Ὅταν ἐμεῖς στεκώ­μεθα στόν θρόνο, ὁ Χριστός μας κάθεται στόν σταυρό, καί ἀντίστροφα. (από θρόνος και σταυρός). ψυχική αγνότητα για να αναπαύεται η χάρις.

Δια του Σταυρού, χαρά εν όλω τω κόσμω... αμήν Σταυρέ Του Χριστού, σώσον ημάς τη δυνάμει Σου... Κύριε ελέησον! καρδίαν καθαρὰν κτίσον ἐν ἐμοί, ὁ Θεός, καὶ πνεῦμα εὐθὲς ἐγκαίνισον ἐν τοῖς ἐγκάτοις μου…. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου