Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2022

κάθαρση και φώτιση…

Από το… ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ Του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού (εκ του τρίτου λόγου του «Θησαυρού Δαμασκηνού» άνευ του προοιμίου, διασκευασμένος φραστικώς) και από απαντήσεις (1) σε ζητήματα….  

μεταξύ άλλων διαβάζουμε: …όταν ο Αρχάγγελος Μιχαήλ είδε την πτώσιν των δαιμόνων, η οποία ηκολούθησεν εις την έπαρσιν του Εωσφόρου, εστάθη και είπε’ «στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου», τότε εστάθησαν όλοι εκεί όπου έκαστος ευρέθη, οι μεν αγαθοί Άγγελοι εις τους ουρανούς, οι δε πονηροί δαίμονες εκεί όπου έπεσον, ήτοι άλλοι εις την άβυσσον, οίτινες και έμειναν εκεί κάτω εις την κόλασιν, άλλοι εις την γην, άλλοι εις το ύδωρ και άλλοι εις τον αέρα, οίτινες λέγονται εναέρια τελώνια. Με την κατάβασιν όμως του θείου Λόγου ενικήθη η δύναμις των δαιμόνων εκείνων, οίτινες ήσαν εις τον αέρα και εις την γην έπρεπεν όθεν να νικηθή η δύναμις και εκείνων οίτινες ήσαν εις το ύδωρ (1), 

(1) [Η δε δύναμις εκείνων, οίτινες κατέπεσον εις τα καταχθόνια, συνετρίβη με την κάθοδον του Κυρίου εις τον Άδην μετά την σταύρωσιν, αφ' ότου αναστάς συνεξανέστησε και άπαν το γένος των ανθρώπων.] δι’ ο και ο μόνος αναμάρτητος Χριστός κατήλθεν εις το ύδωρ και εβαπτίσθη δια να συντρίψη τους δαίμονας, όπως

μαρτυρεί και ο Προφητάναξ Δαυΐδ λέγων διά τον Χριστόν' «Συ συνέτριψας τας κεφάλας των δρακόντων επί των υδάτων».  

Εξωστρεφώς, κάποιοι συνδυάζουν τα κάτω ύδατα και τους δράκοντες που καλό θα ήταν η σύντριψις κεφαλών δρακόντων και οδόντων, με την σελήνη. …Σκέψεις για την σελήνη ως αστρόπλοιο 

Φυσικά, θα εμφανιστεί η λύση του προβλήματος όταν νικήσουμε τις εντός αιτίες, παρά το μάταιο κυνήγι των σκιών. Μην τύχει και κάποιος φιλοσοφεί αλλά οι καταστάσεις τον αποδεικνύουν ως άσοφο, όταν αντί να τους νικά, τους τρέφει και θερηεύει…. 

Είναι καταρχάς το μυστήριο του βαπτίσματος, που θεωρούμενο και ως φώτιση, προϋποθέτει την κάθαρση. 

Κι Ο Κύριος ευθέως (ως αναμάρτητος) ανέβη των υδάτων για να κατέβει το Πνεύμα το Άγιον.     

Κι εμείς ασόφως, ζητάμε φώτιση [ευχόμενοι μεταξύ μας ‘’χαρούμενοι’’ (μακάρι όχι απλά κοσμικώς και από συνήθεια θρησκευτικώς) αυτήν την ημέρα] αλλά δεν δημιουργούμε καθόλη την διάρκεια του κύκλου ενιαυτού, την προϋπόθεση αυτού του φωτισμού. Την κάθαρση. Το βίωμα της ανόδου μας εκ των κάτω υδάτων, σε πράξη και θεωρία (2).   

Να αναδειχθεί ο Σταυρός και τα χαρίσματα (μέσα στην καρδιά και ζωή μας) που είναι θαμμένα κάτω από λάσπες και σκουπίδια … Πως γίνεται μέσα στην καρδιά μας η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού. Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου από τον σήμερα εορτάζοντα μεγάλο άγιο!! 

 

να προλάβουμε να αναδειχθεί, πριν σκεπαστεί για πάντα ο χους εις χουν και χωρίς να βρεθεί ο θησαυρός… Σώσόν με από πηλού, ίνα μη εμπαγώ» (Ψαλ. 68,15)  

Στην προφητεία Ησαΐου γράφεται (3)…. Λούσασθε, καὶ καθαροὶ γίνεσθε· ἀφέλετε τὰς πονηρίας ὑμῶν ἀπὸ τῶν ψυχῶν ὑμῶν… παύσασθε ἀπὸ τῶν πονηριῶν ὑμῶν… 

Ανάλογη προτροπή αλλά και ελεύθερη επιλογή, ‘’αγάπης’’ (μετ’αποδείξεων, ως έργα) Φωτός που ελήλυθεν στον κόσμο ή σκότους. Γιαυτό και ο αγ.Ιωάννης θεολόγος, παρατηρεί: …19 αὕτη δέ ἐστιν ἡ κρίσις, ὅτι τὸ φῶς ἐλήλυθεν εἰς τὸν κόσμον, καὶ ἠγάπησαν οἱ ἄνθρωποι μᾶλλον τὸ σκότος ἢ τὸ φῶς· ἦν γὰρ πονηρὰ αὐτῶν τὰ ἔργα. 20 πᾶς γὰρ ὁ φαῦλα πράσσων μισεῖ τὸ φῶς καὶ οὐκ ἔρχεται πρὸς τὸ φῶς, ἵνα μὴ ἐλεγχθῇ τὰ ἔργα αὐτοῦ· 21 ὁ δὲ ποιῶν τὴν ἀλήθειαν ἔρχεται πρὸς τὸ φῶς, ἵνα φανερωθῇ αὐτοῦ τὰ ἔργα, ὅτι ἐν Θεῷ ἐστιν εἰργασμένα. (Ιωαν.γ’) 

Να αφήνουμε τα πονηρά και να εργαζόμαστε τα έργα Φωτός… 

έδωσε ο καλός Θεός έναν ‘’λόγο’’ Του στα Θεοφάνεια 2016 ‘’δείχνοντας’’ τον Δρόμο Του. Εισάγεται ο σταυρός στα ύδατα και τα ευλογεί. Εισάγεται ο ένσαρκος (Εσταυρωμένος) Λόγος ως μεγάλος αγιασμός στα ύδατα (του κόσμου) και ανοίγει τον δρόμο για το υπέρκοσμο, όντας Ο Δρόμος... 256 [με μας επιστρέφοντας, ΑΝ θελήσουμε, από το κατέναντι (ς’-6) και εν σκότει (Γεν.δ’16) στο αγιογραφικό απέναντι (Γεν.γ’24) και 5 κατοπτρικό ευθέως του 2, για να μας εισάγει χάριτι εντός Αυτού και παραδείσου (2, λόγοι εν Λόγω) εντός ημών]. Η όλη ευθεία πορεία επιστροφής, ποιώντας ευθείας τας τρίβους ετοιμάζοντες την Οδό Του Κυρίου. Εμείς ξεκινώντας από την σκιά (ς') κι Εκείνος (2) ερχόμενος από το Φως προς συνάντησή μας (5 ΣΤΑΥΡΟΣ με πεμπτουσία. Εμείς να σταυρωθούμε και ''πεθάνουμε'' για τον κόσμο, αρχής γενομένης δια του βαπτίσματος κι Ο Κύριος να μας αναστήσει εν XC)...      

Εισάγεται το 2ο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος απέναντι (5) και κατέναντι (6) για να ανοίξει τον δρόμο που θα εισάγει τους λόγους εντός Του (ως λογικός παράδεισος)  πάντα τον 1ο μήνα (και διπρόσωπο Ιανό - ιανουάριο) του ενιαυτού..., 5 Ιαν και 6 Ιαν ο ίδιος μεγάλος αγιασμός... 

Επανερχόμενοι στις απαντήσεις επί ζητημάτων των Θεοφανείων, και εκ της πτώσεως των δαιμόνων στα 4 στοιχεία της φύσης, μπορούμε να κατανοήσουμε ότι αυτά τα έξω εκ των οποίων κι εμείς ως χοϊκοί αποτελούμαστε, είναι (ανα)μεμειγμένα με το κακό, ως μόλυνση. Σαρκός και πνεύματος, για την οποία μόλυνση, να αρθεί,  δόθηκαν τα ευεργετικά και ζωηφόρα μυστήρια. Αρχής γενομένης με το ‘’εν βάπτισμά  εις άφεσιν αμαρτιών’’ που, όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε… (Γαλ.γ’27) ένδυμα 999 (3Χ9=27) που θα χρειαστεί για την είσοδό μας… μην τύχει και βλέπουμε τον Νυμφώνα, αλλά δεν έχουμε ένδυμα… ένδυμα καθαρό μέσω των δικών Του παραδομένων προς κάθαρση μυστικών και μυστηριακών εφοδίων. Κύριε ελέησον!!     

Η ‘’γη’’ μας (σάρκα) θέλει ΓΗ XC ως τροφή για να εκδιωχθεί το παράσιτον του κακού που την ταλανίζει. Ο αήρ μας θέλει ΑΗΡ XC (ορθή/ορθόδοξη πίστη και ευωδία) για να καθαρίσει. Το ύδωρ μας θέλει ΥΔΩΡ XC (λάλον ύδωρ και αγιασμό) για να συνθλάσσει τις κάρες των αοράτων δρακόντων. Το πυρ μας, ο θυμός θέλει ΠΥΡ XC, πυρ θεότητος, ευστοχίας θυμού (και οργής, κατά το οργίζεσθε και μην αμαρτάνετε – μην αστοχείτε) ώστε να μην τρέφουμε εν αγνοία μας με την ταραχή μας, τον ταραχοποιό (δίδοντάς του δικαιώματα ενάντια σε μας τους ίδιους και στους αδελφούς), αλλά με την υπέρ νουν ειρήνη, να τον καίμε… στο σύνολο δε των 4 εξωτερικών στοιχείων της φύσης (άκρων σταυρού) που ως νήπια μας αιχμαλωτίζουν, χρειαζόμαστε τον ενωτικό ΣΤΑΥΡΟ, φερόμενο και ενεργούντα εν ημίν, ώστε η πεμπτουσία μας ψυχή, η ενδεδυμένη με το σώμα δια XC, να βρει XC και ελευθερία, αμήν ανδρούμενοι (και ευθέως και κυκλικώς και ελικοειδώς προς τα άνω)…. ελευθερία κατὰ την Ορθόδοξη Εκκλησία. Μπολιασμένη η φύση μας (με σύμπασα την φύση και τα στοιχεία της) προ και χωρίς Χριστό με το παράσιτο του κακού που απομυζά την ζωή και την οδηγεί στον νομοτελειακό θάνατο (ψυχής και όχι μόνο σώματος), ας διακρίνει ο καθένας, με ποιον τρόπο και πως θα επανακτήσει ζωή και φώτιση, αν μη δια καθαρότητος... 

Αμήν χάριτι. 

--- 

(1) ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ Του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού Εκ του τρίτου λόγου του «Θησαυρού Δαμασκηνού» άνευ του προοιμίου, διασκευασμένος φραστικώς. 

απαντήσεις σε ζητήματα….  

πρώτον μεν ζήτημα είπομεν: Διατί ο Χριστός, αναμάρτητος ων, εβαπτίσθη;

Δεύτερον ζήτημα είναι’ Διατί δεν εβαπτίσθη εις άλλον ποταμόν, αλλ' εις τον Ιορδάνην;

Τρίτον ζήτημα είναι τούτο' Διατί κατέβη το Πνεύμα το Άγιον;

Τέταρτον ζήτημα είναι’ Διατί κατέβη το Πνεύμα το Άγιον εις είδος περιστεράς;

Πέμπτον ζήτημα είναι’ Πόσα βαπτίσματα υπάρχουν;

Έκτον ζήτημα είναι’ Πόσα ονόματα έχει το άγιον Βάπτισμα;

Έβδομον ζήτημα είναι’ Τι ονομάζεται Πνεύμα;

Όγδοον ζήτημα είναι. Τι ονομάζεται Φως;

Ένατον ζήτημα είναι’ Διατί γίνεται το Βάπτισμα δι' ύδατος και Αγίου Πνεύματος;

Δέκατον ζήτημα είναι’ Τι δύναται να χαρίση το Βάπτισμα εις τον άνθρωπον; 
 

Φωτισμός και προϋποθέσεις (αγ.Κλήμη αλεξανδρέως)  

«Βαπτιζόμενοι, φωτιζόμεθα˙
φωτιζόμενοι, υιοθετούμεθα˙
υιοθετούμενοι, τελειούμεθα˙ 
τελειούμενοι, απαθανατιζόμεθα˙
εγώ φησίν, είπα, Θεοί εστέ,
και Ύιοί υψίστου πάντες».

Κλήμης ο Αλεξανδρεύς

...καθαρίζει γαρ πρώτον τον άνθρωπον από τα πάθη δια της εργασίας των εντολών, και δεύτερον φωτίζει τον κεκαθαρμένον δια της ελλάμψεως και του φωτισμού του Αγίου Πνεύματος. 
Και καθώς οι γανόνοντες τα χάλκινα αγγεία,πρώτον καθαρίζουσιν αυτά από τον μολυσμόν όπου έχουσιν, έπειτα λαμπρύνουσιν αυτά με το γάνωμα˙ούτω ο Θεός, πρώτον καθαρίζει την καρδίαν και τον νουν, και έπειτα λαμπρύνει αυτά με το φως της θείας του χάριτος. 
Ώστε όποιος αγαπά να φωτισθή εκ Θεού, πρώτον πρέπει να καθαρισθή από τα πάθη δια των θεουργών εντολών˙ «Ού γάρ κάθαρσις, εκεί έλλαμψις˙ (λέγει ο Θεολόγος Γρηγόριος Λόγος εις τα Φώτα) άνευ γάρ του πρώτου το δεύτερον ού δίδοται» εί δε προ του να καθαρισθή τινάς ζητεί να φωτισθή, μάτην και ανωφελώς κοπιάζει. (Εορτοδρόμιον - Σχόλια στους κανόνες των Θεοφανείων)

[μια πορεία, ευθεία προς τα άνω (για να εξαχθούμε εκ των κάτω υδάτων) όπως Ο Κύριος ευθέως ανέβη για να κατέβη το Πνεύμα το Άγιον, ή ελικοειδούς προς τα άνω (9) βιωτής, ειδάλως η ακολούθηση του άλλου Ι (ευθείας προς τα κάτω, ακολουθούντες το Ι τάγμα δαιμόνων) μη καθαριζόμενοι και καθελκόμενοι (6) υπό το βάρος της αμαρτίας, απομακρυνόμαστε μοιραίως από τον φωτισμό. Είναι η βιωτή που πλουτίζει τον φωτισμό έως άπλετης μετοχής ή τον αφαιρεί (νομοτελειακά) έως απολύτου σκοτισμού και εγκαταλείψεως... Κύριε επίστρεψον… αφ-ορμάς μετανοίας παράσχου ημίν…].   

(2) Η Μάρθα και η Μαρία, (παρούσες και δι αυτών όλοι μας) στο μυστήριον της Βαπτίσεως… 

(3) Προφητείας Ἡσαΐου τὸ ἀνάγνωσμα (Κεφ. α’, 16-20)… Τάδε λέγει Κύριος. Λούσασθε, καὶ καθαροὶ γίνεσθε· ἀφέλετε τὰς πονηρίας ὑμῶν ἀπὸ τῶν ψυχῶν ὑμῶν, ἀπέναντι τῶν ὀφθαλμῶν μου, παύσασθε ἀπὸ τῶν πονηριῶν ὑμῶν. Μάθετε καλὸν ποιεῖν, ἐκζητήσατε κρίσιν, ῥύσασθε ἀδικούμενον, κρίνατε ὀρφανῷ, καὶ δικαιώσατε χήραν. Καὶ δεῦτε καὶ διαλεχθῶμεν, λέγει Κύριος· καὶ ἐὰν ὧσιν αἱ ἁμαρτίαι ὑμῶν ὡς φοινικοῦν, ὡς χιόνα λευκανῶ· ἐὰν δὲ ὧσιν ὡς κόκκινον, ὡς ἔριον λευκανῶ. Καὶ ἐὰν θέλητε, καὶ εἰσακούσητέ μου, τὰ ἀγαθὰ τῆς γῆς φάγεσθε, ἐὰν δὲ μὴ θέλητε, μηδὲ εἰσακούσητέ μου, μάχαιρα ὑμᾶς κατέδεται· τὸ γὰρ στόμα Κυρίου ἐλάλησε ταῦτα. 

Ευχή καθαγιασμού των υδάτων Ποίημα Σωφρονίου Πατριάρχου Ιεροσολύμων  

άρθρα για 

βάπτιση (9)

Θεοφάνεια (10)

λόγοι αγίων για Θεοφάνεια και λίγα σχετικά…

1 σχόλιο:

  1. Ο Ιορδάνης ποταμός είναι τύπος της ανθρωπότητας και του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Μπορεί να είναι μικρός ποταμός και άσημος, όμως έχει κάποια αξία.
    Ο Ιορδάνης ετυμολογείται από το Εβραϊκό «Ιάρδην», που σημαίνει ορμητικός. Και πράγματι κατεβαίνει από δύο πηγές όπως ο άνθρωπος.
    Ο άνθρωπος έρχεται από τον Αδάμ και την Εύα.
    Ο Ιορδάνης ποταμός έρχεται και αυτός από δύο πηγές: τον Ιορ και Δαν και περνάει δια της λίμνης της Γεννησαρέτ και εκχέεται ορμητικώς στην Νεκρά Θάλασσα.
    Έτσι και ο άνθρωπος ήρχετο από την κοιλάδα αυτή του κλαυθμώνος και κατέληγε στην κόλαση.
    Από τη στιγμή όμως που ήρθε ο Χριστός στον κόσμο και εισήλθε εις τον Ιορδάνη, εισήλθε εις την ανθρωπότητα, τα πράγματα άλλαξαν. Ο έχων 2 φύσεις Χριστός, Θεός και άνθρωπος, εισέρχεται στον Ιορδάνη και τα πράγματα αλλάζουν. Ο Ιορδάνης εστράφη προς τα οπίσω τώρα και δεν εκχέεται πλέον στην Νεκρά Θάλασσα.
    Έτσι και η ανθρωπότητα δεν πηγαίνει πλέον προς την κόλαση, αλλά για την Άνω Ιερουσαλήμ, για τον Παράδεισο.
    Διότι προ Χριστού, πήγαινε κανείς στην κόλαση, ήθελε ή δεν ήθελε. Τώρα ο Παράδεισος άνοιξε και ο άνθρωπος πηγαίνει εκεί που θέλει...
    Από τη στιγμή λοιπόν που ήρθε ο Χριστός, άλλαξε το ρου της ανθρωπότητας. Άλλαξε το ρου του Ιορδάνου.

    Δημήτριος Παναγόπουλος ο Ιεροκήρυξ (1916 - 1982)

    ΑπάντησηΔιαγραφή