…κι αυτά, ανάλογα με το πυρ που πνέει εντός μας, θα καταλήξουν σε μονάδα και πεντάδα απλή, ‘’ενωμένη’’ με το διαπνέον πυρ… (πως η διπλή πεντάδα αισθήσεων γίνεται απλή… και λίγα τινά περί έρωτος, που πετυχαίνει την ένωση).
Είναι δεδομένη η πανταχού παρουσία Του και ότι τα πάντα πληροί, όπως φιλοσοφούν οι έλληνες, εν αυτώ γαρ ζώμεν και κινούμεθα και εσμέν… (Πραξ.ιζ’28) … όπως και ο ΑΙΘΗΡ εν μέσω των 4 ακραίων δομικών στοιχείων της φύσης και με διαφορά από τον ΑΗΡ ένα Ι και ένα Θ (4), όχι φυσικά τυχαίο… αφού δια της ορθής πίστεως (ΑΗΡ και σύμβολο στην εκκλησία) διανοίγεται ο ευθύς ανοδικός δρόμος (και κεντρομόλος) Ι, Ιησούς και ο ελικοειδής (9), Θ … και δρόμος από τα ορατά στα αόρατα… και από το εσπερινό φως (5) που ‘’φωτίζει’’ την νοητή μας αίγυπτο, δια της ανάβασης της Μ.Εβδομάδος, Οι ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος ως βαθμίδες της κλίμακος της κρίσεως, με κορυφή την ανάσταση … στο ανέσπερο….
Από την στρόφιγγα και το κλειδί της ψυχής μας που κρατάμε εμείς εξαρτάται αν θα εισέλθει υπό την στέγη μας ή θα Τον απαγορέψουμε την είσοδο (και προοδευτική αίσθηση).
Είσοδος Ηλίου, πρώτα σαν ‘’θέα’’ ακτίνων Του (και λόγων) σαν γνώση της θεωρίας των όντων και ‘’άνοιγμα’’ του ενός οφθαλμού, βλέποντας με αυτό τον Θεό μέσα στην φύση, εκμεταλλευόμενοι τους οδοδείκτες και ίχνη που στήνει για την προσέγγισή μας και την επόμενη βαθμίδα, που είναι η θεωρία Θεού και μετοχή στο θαβώρειον Φως.
Κι ενώ η πνευματική γνώση των λόγων της φύσης μαζί με την πνευματική γνώση των λόγων των Γραφών, αφορά τον ένα οφθαλμό, ο σκοπός της σύμπραξης των παραστατών της θείας μεταμορφώσεως και δικής μας προφ.Ηλία και προφ.Μωυσή** είναι για να ανοίξει ο καλός Θεός και τον δεύτερο ψυχικό οφθαλμό, δια πίστεως και καθαρής καρδιάς…. για να ιδωθεί η δόξα Του, αφού Ο Κύριος δεν έκανε κάτι που δεν ήταν πάντα, αλλά άνοιξε τα μάτια των μαθητών για να Τον δουν… (κατά το έδειξας τοις μαθηταίς την δόξαν Σου καθώς ηδύναντο … όσο εχώρουν).
Οι ίδιοι παραστάτες, σαν γνώση και δύναμη (γνώση σημείων που ζητούν έλληνες και ιουδαίοι) είναι οι διάκονοι από την μονοδιάστατη (κάτι σαν μονόφθαλμη) όραση Θεού, στην πλήρη θεογνωσία.
Αμήν, μην μείνουμε στην φιλολογική (και ακαδημαϊκή και κοσμική) γνώση και εξ αποστάσεως και μόνο ακτίνων επί της γης, της δόξης Του, αλλά να μας προοδεύσει και με το άνοιγμα του άλλου οφθαλμού, στην μετοχή Του. Δια πίστεως και χάριτος με καρδίαν καθαράν, αίσθησης Θεού, Της Αγάπης, του Σταυρού, της Αλήθειας.
Όραση αληθής με τους φυσικούς μας οφθαλμούς κι όχι εν φαντασία…. όπως μας γνωρίζει και ο γερ Δαμασκηνός για θεωρία όντων και Θεού καθαρή καρδιά λόγους (δεσμός σαν βίντεο).
Δόθηκε η προδιαγραφή στους φυσικούς οφθαλμούς μας και τα ‘’εφόδια’’ όρασης, ΡΑΒΔΙΑ + ΚΩΝΙΑ (999) να μπορούν να δουν την δόξα Τριαδικού Θεού (999)… αρχομένων από τις ακτίνες Του και λόγους σαν γνώση, για να ακολουθήσει η δια πίστεως και κάθαρση της καρδίας, η ίδια η θεωρία Του Λόγου (και Ηλίου).
‘’Πέφτουν’’ από συγκατάβαση αυτές οι ακτίνες στο ‘’βόθριο’’ του οφθαλμού, για να μας ανυψώσουν από αυτό (και τα είδωλα και τον άρχοντα των ειδώλων)… δια της παιδείας και νουθεσίας Του. Υψοποιός. Αρχής γενομένης δια της ευθείας κίνησης του νοός, (από τα δημιουργήματα Στον Δημιουργό …ὅτι εὔφρανάς με, Κύριε, ἐν τοῖς ποιήμασί σου, καὶ ἐν τοῖς ἔργοις τῶν χειρῶν σου ἀγαλλιάσομαι. ὡς ἐμεγαλύνθη τὰ ἔργα σου Κύριε· σφόδρα ἐβαθύνθησαν οἱ διαλογισμοί σου. ἀνὴρ ἄφρων οὐ γνώσεται, καὶ ἀσύνετος οὐ συνήσει ταῦτα. (ψαλμ. 91, ϟα’) και στην συνέχεια, η απλανής κυκλική και άμεση επικοινωνία (χάριτι) δια της επικλήσεως του θείου Ονόματος (3)… πορεία ανοδική (ευθεία; και ελικοειδής 9 και 1) ως αστραπή… ϟ (κόππα, 90). και όντως μυροδοχείον… Η νοερά προσευχή είναι μυροδοχείο - Γέροντας Αιμιλιανός Σιμωνοπετρίτης. [σε σχέση με την άλλη αστραπή, τον σατανάν Λουκ.ι’18) ως ι τάγμα δαιμόνων και φυγόκεντρο, αλλά και 18, ως 3 6άρια, που όχι μόνο καθελκύουν αλλά και κρατούν δέσμιους τους ανθρώπους εκεί που είναι ο ‘’θρόνος’’ του… οραθείς από τους αγίους, επάνω σε δυσώδεις εκκρίσεις… όντως ‘’βόθριο’’… ]. Κύριε ελέησον!!!!
Κι όπως συμβαίνει με τον εκ γενετής τυφλόν η δημιουργία πηλού για την ‘’δόμηση’’ εξαρχής οφθαλμών, έτσι δομείται ο όλος νέος εαυτός για να ‘’δει’’ Τον πλάστη του… (στην κυριολεξία, κατά πόσο δομείται και μορφώνεται Ο Κύριος εν ημίν, μόνο τόσο μπορεί να ιδωθεί)… ὅτι οἰκοδομήσει Κύριος τὴν Σιὼν καὶ ὀφθήσεται ἐν τῇ δόξῃ αὐτοῦ. και στην συνέχεια… αὐτοὶ ἀπολοῦνται, σὺ δὲ διαμένεις, καὶ πάντες ὡς ἱμάτιον παλαιωθήσονται, καὶ ὡσεὶ περιβόλαιον ἑλίξεις αὐτοὺς καὶ ἀλλαγήσονται· (ψαλμ.ρα’)
θεραπεύοντας Ο Κύριος τον τυφλό (νου)… περί ψυχής και ο ρόλος του οφθαλμού αυτής στην επίγνωση της Αληθείας
ελίξεις (4)… μια έννοια που εμπεριέχει τον θείο θησαυρό…. ιχνηλατώντας τον κάπως, στα: …. Άναρχε Τρισήλιε Βασιλεύ, ο καιρών και χρόνων, τας ελίξεις περισκοπών, ευλόγησον τον κύκλον, της νέας περιόδου, τας αγαθάς Σου δόσεις, πάσι δωρούμενος.
Ἡ αἰωνιότητα ὅπως καὶ ἡ ἱστορία δὲν εἶναι ἕνας κύκλος ἀλλὰ μία πορεία πρὸς τὰ πάνω. Δὲν εἶναι ἕνα γεωμετρικὸ σημεῖο ἀλλὰ μία ἑλικοειδὴς ἄνοδος.
και συγχρόνως δείχνοντας τον τρόπο ανόδου, που είναι η περιτομή αμαρτιών… η αφαίρεση του καλύμματος των παθών, το ''ξεφλούδισμα'' από την θρησκευτική μας επιδερμικότητα και επιφανειακή και τυπική εξωτερική και κάπως φαρισσαϊκή τήρηση των εντολών που είναι σκιώδη …Μορφὴν ἀναλλοιώτως ἀνθρωπίνην προσέλαβες, Θεὸς ὢν κατ' οὐσίαν, πολυεύσπλαγχνε Κύριε• καὶ Νόμον ἐκπληρῶν, περιτομήν, θελήσει καταδέχῃ σαρκικήν, ὅπως παύσῃς τὰ σκιώδη, καὶ περιέλῃς τὸ κάλυμμα τῶν παθῶν ἡμῶν. Δόξα τῇ ἀγαθότητι τῇ σῇ, δόξᾳ τῇ εὐσπλαγχνίᾳ σου, δόξα τῇ ἀνεκφράστῳ Λόγε συγκαταβάσει σου. (και μόνο με αυτήν την ιδιότυπη αποφλοίωση... καταργείται και η σκιώδης εξωτερική τήρηση των εντολών, οπότε χάριτι συναντά ο άνθρωπος την βαθύτερη και λεπτότερη σημασία των αμαρτιών... σαν θυμός που ισοδυναμεί με φόνο, την επιθυμία σαν μοιχεία.... ενώ πριν, αναπαυόταν και υπερηφανευόταν για την εξωστρεφή αποφυγή τους).
Εδώ, υπεισέρχεται η λεπτότερη πλάνη του δολίου.... μας πείθει ότι η συμπεριφορά προς τα έξω, μένει εκεί. Ο φόνος, η επιθυμία ... προς τον άλλον, τον έξω επιστρέφει σαν μπούμεραγκ (σπειροειδώς) στον εαυτό, τελικά, αυτοχειρώντας... (κατά τον μέγα κανόνα) ... Ὢ πῶς ἐζήλωσα Λάμεχ τὸν πρῴην φονευτήν, τὴν ψυχὴν ὥσπερ ἄνδρα, τὸν νοῦν ὡς νεανίσκον, ὡς ἀδελφὸν δέ μου τὸ σῶμα ἀποκτείνας, ὡς Κάϊν ὁ φονεύς, ταῖς φιληδόνοις ὁρμαῖς!
...ώστε, παραβαίνοντας τις εντολές του Θεού (σε όλην τους την βαθύτητα) τελικά δεν μισούμε (αδιαφορούμε, εναντιωνόμαστε) μόνο στον συνάνθρωπο που αντανακλάται και επεκτείνεται σε Αυτόν, αλλά και επιστρέφει εις εαυτόν, (όπως μας θυμίζει ο θυμόσοφος λαός, ότι οι συμπεριφορές επιστρέφουν...) που όμως χωρίς αυτόν (εαυτόν και εικόνα Αυτού) και αυτογνωσία, δεν μπορούμε να φτάσουμε ούτε εις Αυτόν ούτε σε θεογνωσία... για να ισχύσει το ψαλμικό.... ὁ δὲ ἀγαπῶν τὴν ἀδικίαν μισεῖ τὴν ἑαυτοῦ ψυχήν (ψαλμ.ι') … ''ενεργών'' ο φυγόκεντρος Ι, (ι' τάγμα δαιμόνων) που του δίνουμε δικαιώματα, αντί του άλλου Ι και κεντρομόλου Ιησού... αμήν «…ἐκ τῶν κρυφίων μου καθάρισόν με» Ψαλμός ιη', 13.... και μας περάσει από τον εξωτερικό διασπασμένο κύκλο, στον ενοποιημένο εντός, την διαίσθηση αίσθηση, θέα και μετοχή στην δόξα Του... κύκλος Αληθείας και κύκλος ασεβείας…και μόνο … Όταν ο νους γυμνωθεί από τα πάθη και καταφωτίζεται από την θεωρία των όντων, τότε μπορεί να ενωθεί με το Θεό και να προσεύχεται όπως πρέπει - Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής
Όπως στους φυσικούς οφθαλμούς, έτσι και στους πνευματικούς, Ο Ιατρός ψυχών και σωμάτων, αφαιρεί το κάλυμμα (σαν λέπι) που μας εμποδίζει να δούμε καθαρά στον καταρράκτη, και μας διορθώνει την μυωπική όραση και σε πολλές περιπτώσεις, κοσμικά διαστρεβλωμένης αλήθειας Του (λόγων και Λόγου) και επόμενης σωτηρίας (ολοκλήρωσης εκ του σώος)… αφού, θέλει τους πάντας σωθήναι και εις επίγνωσιν Αληθείας ελθείν. Μη μείνουμε ούτε εντελώς τυφλοί, πιστεύοντας σε ‘’συμπτώσεις’’ αλλά ούτε και μονόφθαλμοι ‘’επιφανειακά γνωστικοί’’…. ("Δεν υπάρχει τυχαίο, γιατί όποιος πιστεύει στις συμπτώσεις (4) δεν πιστεύει στον Θεό..." ~ Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς).
Η σκόνη είναι η αμαρτία και το νερό είναι η Μετάνοια. "όλη η ελπίδα μας βρίσκεται στον Κύριο και Θεό μας"… άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς
Αμήν … ἡ παιδεία σου ἀνώρθωσέ με εἰς τέλος, καὶ ἡ παιδεία σου αὐτή με διδάξει. (ψαλμ.ιζ’) με… παιδαγωγό τον νόμο (φυσικό και γραπτό) και σκοπό την ελευθερία, υιοθεσία και από δυνάμεις και γνώσεις και λόγους, στην Αγάπη και Λόγο. Από τις ακτίνες Του που χρησιμοποιούνται ως οδοδείκτες, στον ίδιο τον Ήλιο και Οδό, όχι σαν θέα προς τα έξω και ξεχωριστή, αλλά εντός και μετοχή. Πορεία δι Ιησού (Ι) στην Ζωή (ζ’). Παιδεία που ανορθώνει και διδάσκει.
…παιδεία όλων των μελών, με κορωνίδα τον οφθαλμό, ώστε να έλκεται και ενδιαφέρεται για τους λόγους του Θεού και Λόγο Θεό, (λθ) και αντίστοιχα αδιαφορεί (φεύγει και πίσω μην κοιτά…) για τα μάταια και ψευδή…. μακάριος ἀνήρ, οὗ ἐστι τὸ ὄνομα Κυρίου ἐλπὶς αὐτοῦ, καὶ οὐκ ἐπέβλεψεν εἰς ματαιότητας καὶ μανίας ψευδεῖς (ψαλμ.λθ’)
Αμήν… καὶ νῦν, βασιλεῖς, σύνετε, παιδεύθητε, πάντες οἱ κρίνοντες τὴν γῆν. δουλεύσατε τῷ Κυρίῳ ἐν φόβῳ καὶ ἀγαλλιᾶσθε αὐτῷ ἐν τρόμῳ. δράξασθε παιδείας, μήποτε ὀργισθῇ Κύριος καὶ ἀπολεῖσθε ἐξ ὁδοῦ δικαίας. ὅταν ἐκκαυθῇ ἐν τάχει ὁ θυμὸς αὐτοῦ, μακάριοι πάντες οἱ πεποιθότες ἐπ᾿αὐτῷ. (ψαλμ.β’)
---
(1) η έξω και η έσω πραγματικότητα… (η βιολογική ζωή και η Ζωή της ψυχής)
(2) …κι ο άνθρωπος που είναι σκέτη ‘’σάρκα’’ και όλη η ψυχή του πλακωμένη με μπάζα*, ούτε διαισθάνεται (ούτε θέλει) Τον πανταχού παρόντα Θεό, με μας να μας συμφέρει να Τον έχουμε μπροστά μας…. προωρώμην τὸν Κύριον ἐνώπιόν μου διαπαντός, ὅτι ἐκ δεξιῶν μού ἐστιν, ἵνα μὴ σαλευθῶ. (ψαλμ.ιε’). Μας συμφέρει … ἐν τῇ καρδίᾳ μου ἔκρυψα τὰ λόγιά σου, ὅπως ἂν μὴ ἁμάρτω σοι. (ψαλμ.118) και… όσο είμαστε προσανατολισμένοι προς Τον Ήλιο, δεν βλέπουμε τις σκιές των άλλων, αλλά τι μας χωρίζει από τον Θεό κι αυτό δεν είναι άλλο από την ανομία και αμαρτία μας, που πρέπει να μεριμνήσουμε… ὅτι τὴν ἀνομίαν μου ἐγὼ γινώσκω, καὶ ἡ ἁμαρτία μου ἐνώπιόν μού ἐστι διαπαντός. (ψαλμ.ν’)
[* με πρόταση για εμάς τους ορθοδόξους, για το ξεμπάζωμα και λύση του προβλήματος… Πως γίνεται μέσα στην καρδιά μας η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού. Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου ... αφού με την (ορθόδοξη) βάπτιση εισήχθη η χάρις, περιμένοντας αυτό το εν δυνάμει, να γίνει αμήν εν ενεργεία (και ξεθαφτούν τα μπάζα που από αμέλεια και κοσμικό φρόνημα υπερπερίσσευσαν...) βάπτιση και Ζωή... ξεκινώντας από έξω προς τα έσω το ‘’σκάψιμο’’ και από μέσα προς τα έξω με διαίσθηση, αίσθηση (λόγων και Λόγου) και τέλος θέας Θεού, ως συνάντηση προσώπου προς πρόσωπον, που ο Θεός θέλει. Αμήν κι εμείς. Αμήν ρίχνοντας ο καλός Θεός το μεσότοιχο που μας εμποδίζει να Τον δούμε και συγχρόνως κωλύουμε το Πνεύμα το Άγιον. Αμήν ... δίδου ἡμῖν ἐκτυπώτερον, σοῦ μετασχεῖν, ἐν τῇ ἀνεσπέρῳ, ἡμέρᾳ τῆς βασιλείας σου...
...μην βρεθούμε αναπολόγητοι, γνωρίζοντας πολλά, μεριμνώντας για πάμπολλα, αλλά όχι το σπουδαιότερο… Η μεγαλύτερη αμάθεια είναι να μη γνωρίζουμε τον Θεό (Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς)].
Κάθε ‘’στροφή’’ του προσώπου μας προς όραση, αίσθηση και διαίσθηση των αμαρτιών των άλλων, ή ακόμη και γνώσεις και δυνάμεις, χάνει τον ευθύ του προσανατολισμό και στρέφοντας τα νώτα προς Τον Κύριο, όχι μόνο ασεβεί αλλά ‘’χάνει’’ την μετάνοια και μοναδική αιτία του ήγγικεν η βασιλεία, απομακρυνόμενος από τον σκοπό του… στάση ζωής, που τον περνά από τον ευγνώμονα ληστή στην άλλη θέση, του αγνώμονα και υβριστή… αφού, δύο είναι όλες κι όλες οι συμ-περι-φορές (ή 6 ή 9). Δύο οι μοναδικές θέσεις πέριξ, εκατέρωθεν του Σταυρού (και Εσταυρωμένου) που οδηγούν νομοτελειακά ή επάνω ή κάτω ή εντός ή εκτός και μακράν….
...κι είναι νομοτελειακό (και λεπτό) σημείο... ότι, ό,τι ''ενσωματώνουμε'' αυτό και εκδηλώνεται δια των μελών μας.... όχι μόνο τα αρνητικά, όπως σημειώνεται στην ευχή της θείας μεταλήψεως... καὶ γενέσθω μοι τὰ ἅγια ταῦτα εἰς ἴασιν καὶ κάθαρσιν καὶ φωτισμὸν καὶ φυλακτήριον καὶ σωτηρίαν καὶ ἁγιασμὸν ψυχῆς τε καὶ σώματος· εἰς ἀποτροπὴν πάσης φαντασίας καὶ πονηρᾶς πράξεως καὶ ἐνεργείας διαβολικῆς, κατὰ διάνοιαν τῆς ἐν τοῖς μέλεσί μου ἐνεργουμένης· αλλά και το θετικό και ιδίως θεϊκό, (όπως φαίνεται στην εικόνα των χαιρετισμών στον οίκο ''π'' εξάκτινο με Χριστό εν ημίν) ... ώστε να ευχόμαστε την ευλογία από Τον Κύριο ''εισόδων και εξόδων'' ... αμήν με την φυσική αναδιπλωτική αρχή (που περιγράφεται κάπως στο περί της κλίμακος και των ακραίων πλατύσκαλων…. (φυσική και θεολογική προσέγγιση). Κύριο να ενσωματώνουμε, Κύριο να εκδηλώνουμε (αμήν αδιαλείπτως, όπως ισχύει η υλοποίηση - αφυλοποίηση 24 φορές το δευτερόλεπτο...) και που ως συνοδοιπορών (έως της συντελείας) και ενσωματούμενος μυστικά και μυστηριακά Κύριος, μας ανυψοί (9) και οικειώνει με Τον Πατέρα και μονή της Αγίας Τριάδος ποιεί... σε σχέση με την πνευματοκατάληψη του άλλου, ενεργών σε νου και χου, νου και μέλη, καθελκύοντάς μας στην απώλεια (6).... Κύριε ελέησον!! αμήν δείξον, ανάδειξον ημάς αγωγούς του όντως καλού και μονωτές του όντως κακού. Παράσχου Κύριε διάκριση, γνώση και δύναμη, ρανίδα εκ της απείρου φιλάνθρωπης αγάπης Σου!!!
(....καὶ εὐλόγησεν αὐτοὺς Συμεὼν καὶ εἶπε πρὸς Μαριὰμ τὴν μητέρα αὐτοῦ· ἰδοὺ οὗτος κεῖται εἰς πτῶσιν καὶ ἀνάστασιν πολλῶν ... καὶ εἰς σημεῖον ἀντιλεγόμενον.
Ἐν μέσῳ δύο λῃστῶν, ζυγὸς δικαιοσύνης εὑρέθη ὁ σταυρός σου· τοῦ μὲν καταγομένου εἰς ᾅδην, τῷ βάρει τῆς βλασφημίας, τοῦ δὲ κουφιζομένου πταισμάτων, πρὸς γνῶσιν θεολογίας, Χριστὲ ὁ Θεός, δόξα σοι).
(3) "Λέγοντας μελέτη ή μνήμη του Θεού, οι άγιοι πατέρες εννοούν μια
σύντομη προσευχή ή ακόμα και μια σύντομη πνευματική σκέψη για τον Θεό, στην
οποία εκείνοι μαθήτευσαν και την οποία αγωνίστηκαν να εντυπώσουν στον νου και
τη μνήμη τους, αντί για οποιαδήποτε άλλη σκέψη.
Μπορούμε με μια σύντομη πνευματική σκέψη για τον Θεό
να αντικαταστήσουμε όλες τις άλλες σκέψεις;
Μπορούμε.
Ο άγιος απόστολος Παύλος λέει: «Δεν θεώρησα αναγκαίο
να γνωρίζω τίποτ’ άλλο παρά μόνο τον Ιησού Χριστό, κι Αυτόν σταυρωμένο»
(πρβλ. Α΄ Κορ. 2:2)." Αγίου Ιγνατίου Μπριαντσιανίνωφ.( Έργα 3 – Ασκητικές εμπειρίες Γ΄.)
(5) ΦΩΣ. Από το εξωτερικό ίχνος έως της εσωτερικής πληρότητος
---
(μυστική αναγωγή της Υπαπαντής, προς τα έσω
Προφήτης και άγιος Συμεών ο πρεσβύτης)…
αγίου Μαξίμου Ομολογητού - θεωρία στην Μεταμόρφωση
«Λόγος εις την Μεταμόρφωσιν του Κυρίου» Γέροντος Σωφρονίου
Η ΘΕΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ - Ἁγίου Ἰγνατίου Μπριαντσανίνωφ
σχετικά… Ορθοδόξως και αιρετικώς θεολογείν κατά Γρηγόριον Νύσσης
το «καταβαίνειν το Θείον... μη τοπικώς, αλλά
συγκατάβασιν» εννοεί (3:143). Εκ τούτων δε συνάγει και τας ακολουθίας περί του
«υπερβατικού» χαρακτήρος της Χριστιανικής υπάρξεως, ουχί ως φυγής τινος εκ του
κόσμου: προς τα Άνω, προς τα Έσω, προς την Έρημον κ.λπ., ή εκ τινων των εν αυτώ
αγαθών, αλλ’ως «των γηίνων παθών καθαρεύειν»: «το καθαρεύειν κακίας η Άνω
λήξις» (5:138 εξ.).
προσεγγίζουμε τα φαινόμενα για να μας δώσουν το ενσπαρμένο ίχνος της ουσίας (θεωρία όντων) ώστε αυτό να μας οδηγήσει από τα φαινόμενα και αιτιατά, στις αιτίες που χαρίζονται σε μας, μέσα από το θησαυροφυλάκιο Του Λόγου σε καθαρή καρδιά
πάλι, σχετικά με ‘’θεωρία’’… 130. Οι οκτώ γενικές θεωρίες είναι οι εξής: Πρώτη, η θεωρία περί του Θεού που είναι πάνω από κάθε σχήμα, άναρχος, άκτιστος και αίτιος των όλων, δηλαδή περί της μιάς τριαδικής και υπερούσιας Θεότητας. Δεύτερη, η θεωρία της θέσεως και διατάξεως των νοερών δυνάμεων. Τρίτη, της δημιουργίας των όντων. Τέταρτη, της οικονομίας και συγκαταβάσεως του Λόγου. Πέμπτη, της αναστάσεως όλων των νεκρών. Έκτη, της φοβερής δευτέρας παρουσίας του Χριστού. Έβδομη, της αιώνιας κολάσεως. Όγδοη, της βασιλείας των ουρανών. Οι τέσσερις πρώτες αναφέρονται σε παρελθόντα και γεγονότα, οι άλλες τέσσερις στα μέλλοντα και αφανέρωτα ακόμη. Και όλες θεωρούνται με διαύγεια και κατορθώνονται από εκείνους που απέκτησαν με τη χάρη μεγάλη καθαρότητα του νου. Όποιος τις επιχειρεί χωρίς το θείο φωτισμό, να ξέρει ότι σχηματίζει στο νου του φαντασίες και όχι θεωρίες, που τις πλάθει και τις προβάλλει με τη φαντασία του.
---
Να θαυμάζεις τον Κύριο, βλέποντας την Κτίση. Και αν από όσα βλέπεις, είναι κάτι ανώτερο από τις νοητικές σου δυνατότητες και δεν μπορείς να καταλάβεις το γιατί δημιουργήθηκε και πάλι να δοξάσεις τον δημιουργό Θεό, διότι η σοφία που υπάρχει σε όσα έγιναν, είναι ανώτερη από την διάνοιά σου. Να μην λες λοιπόν, για ποιό λόγο έγινε τούτο ή εκείνο. Ή σε τί χρειάζεται τούτο ή εκείνο; Διότι κάθε ένα είναι χρήσιμο, έστω και αν αγνοούμε το λόγο της υπάρξεώς του. Όταν μπαίνεις σε ένα ιατρείο και βλέπεις πολλά ιατρικά εργαλεία, θαυμάζεις για την ποικιλία τους, παρόλο που δεν ξέρεις, σε τι χρησιμεύει κάθε όργανο. Έτσι να κάνεις και για την κτίση του Θεού. Όταν βλέπεις πολλά ζώα και βότανα και φυτά και άλλα πράγματα, που δεν ξέρεις σε τι χρησιμεύουν, να θαυμάζεις την ποικιλία της δημιουργίας και να δοξάσεις γι' αυτήν τον αριστοτέχνη Θεό, που ούτε την χρησιμότητα όλων σου φανέρωσε, αλλά ούτε και όλα σου τα άφησε άγνωστα. ~ Ιερός Χρυσόστομος
αλλά αμήν δι όσων μας γνώρισε Ο Κύριος να μεταβούμε δια πίστεως στο Όλον (και όλη σοφία Του και εμπιστοσύνη) … όχι όλα για να μην υπεραίρεται κάποιος, όχι όλα άγνωστα, για να μην έχει να δικαιολογείται ότι δεν είδε. … αλλά μάλλον προς αυτομεμψία μας, ‘’βλέπουμε’’ αλλά δεν πιστεύουμε…
… και πάλι, σαν από κλεψύδρα η χάρις και η όραση, ανάλογα της πίστεως της καθαρότητος της διαφάνειας… το ‘’ύψος’’ (αγ.Μελέτιος Υψενής Ρόδου)… αμήν δι ευχών…
Κάθισμα
Ἦχος δ΄. Ταχὺ προκατάλαβε.
Νεκρώσας τὸ φρόνημα, ἀσκητικῶς τῆς
σαρκός, ἐκτήσω ἀκέραιον, τὸ ὀπτικὸν τῆς ψυχῆς, θεόφρον Μελέτιε. Ὅθεν νῦν τοῦ Δεσπότου, κατοπτεύων τὴν δόξαν,
πρέσβευε ὑπὲρ πάντων, τῶν πιστῶς σε τιμώντων, καὶ ὕμνοις ἐκτελούντων τὴν σήν, ἁγίαν
πανήγυριν.
Να θαυμάζεις τον Κύριο, βλέποντας την Κτίση. Και αν από όσα βλέπεις, είναι κάτι ανώτερο από τις νοητικές σου δυνατότητες και δεν μπορείς να καταλάβεις το γιατί δημιουργήθηκε και πάλι να δοξάσεις τον δημιουργό Θεό, διότι η σοφία που υπάρχει σε όσα έγιναν, είναι ανώτερη από την διάνοιά σου. Να μην λες λοιπόν, για ποιό λόγο έγινε τούτο ή εκείνο. Ή σε τί χρειάζεται τούτο ή εκείνο; Διότι κάθε ένα είναι χρήσιμο, έστω και αν αγνοούμε το λόγο της υπάρξεώς του. Όταν μπαίνεις σε ένα ιατρείο και βλέπεις πολλά ιατρικά εργαλεία, θαυμάζεις για την ποικιλία τους, παρόλο που δεν ξέρεις, σε τι χρησιμεύει κάθε όργανο. Έτσι να κάνεις και για την κτίση του Θεού. Όταν βλέπεις πολλά ζώα και βότανα και φυτά και άλλα πράγματα, που δεν ξέρεις σε τι χρησιμεύουν, να θαυμάζεις την ποικιλία της δημιουργίας και να δοξάσεις γι' αυτήν τον αριστοτέχνη Θεό, που ούτε την χρησιμότητα όλων σου φανέρωσε, αλλά ούτε και όλα σου τα άφησε άγνωστα.
ΑπάντησηΔιαγραφή~ Ιερός Χρυσόστομος